V dnešní době najdete jen málo těch, kteří nepoužívají mobilní telefon. Pro většinu lidí je nejdůležitější elektronikou. Jak by také ne, když se s její pomocí můžete spojit se svými blízkými, komunikovat snad s celým světem, získávat informace nebo díky ní pracovat. Ne nadarmo se říká, že zatímco pro peněženku se domů nevrátíte, pro telefon vždycky.
Agentura Ipsos provedla v únoru pro společnost Home Credit průzkum ohledně pronájmu a využívání mobilních telefonů. Průzkumu se zúčastnilo 1 028 respondentů ve věku od 18 do 65 let.
Z výzkumu vyplývá, že 70 % dotazovaných používá jeden telefon. Dalších 8 % uvedlo, že má telefony dva. Celých 31 % respondentů říká, že má doma v šuplíku tři a více telefonů. Proč je nerecyklují, neprodají nebo se jich nezbaví jinak? Kvůli opatrnosti. 56 % dotázaných řeklo, že jim staré mobily slouží jako záloha pro případ, že by se s jejich aktuálně používaným něco stalo. Dalších 20 % se bojí, že i po promazání zůstanou v telefonu citlivé údaje, například fotky, zprávy atd. Jen 11 % starý telefon prodá a 16 % ho věnuje někomu jinému.
Telefon si nekupujete každý den. Zatímco někteří lidé čekají, až jim starý doslouží, jiní prahnou po nových technologiích a dalších vychytávkách. Jak to mají Češi?
K nákupu nového mobilního telefonu se našinci rozhoupou zhruba každé 2 až 3 roky. Hlavním ukazatelem je zejména technický stav. Špatný stav baterie, zpomalený výkon a další nedostatky motivují k nákupu 73 % dotázaných. Fyzické opotřebení je důvodem k nákupu pro 37 % respondentů a 18 % uvedlo, že zkrátka touží po nejnovějších technologiích.
Klíčové parametry při výběru jsou například:
Funkce a technické specifikace jsou důležité pro 62 % dotázaných a konkrétní značka pro 30 % účastníků výzkumu. Podle posledních dat z výzkumu agentury Ipsos pro společnost Home Credit jsou nejvíce kupované značky Xiaomi (27 %), Samsung (26 %) a Apple (23 %). Cena mobilu je překvapivě důležitá jen pro 15 % respondentů.
Pro Čechy je důležité mobilní telefon nejen mít, ale také vlastnit. Podle průzkumu je vlastnictví telefonu důležité pro 78 % Čechů. Jen 6 % tvrdí, že nepotřebují být nutně vlastníky mobilu.
Vzhledem k výsledkům průzkumu je tedy překvapivé, že se na českém trhu v poslední době objevila služba, která umožňuje pronájem mobilních telefonů a další elektroniky, třeba tabletů nebo notebooků.
Češi zatím o možnosti pronájmu mobilních telefonů příliš neví. Zkušenosti s tím má jen 10 % dotázaných. Při představení této možnosti, se ale služba zdá atraktivní minimálně 43 % dotazovaných. Nejvíce zaujala osoby ve věku do 30 let.
Na pronájmu mobilního telefonu zájemce nejvíce láká možnost mít vždy nejnovější model oblíbené značky. To uvedlo 79 % dotázaných. Celých 60 % vidí výhodu v tom, že se vyhnou vysokému jednorázovému nákladu. 3 ze 4 osob uvedly, že by si díky pronájmu mohly pořídit kvalitnější model, než na který by měly peníze. Ekologické aspekty motivují k pronájmu 43 % účastníků. Při pronájmu telefonů to funguje tak, že se již používané zařízení nabídne dalším zákazníkům za nižší cenu.
Co Čechy od pronajímání telefonů odrazuje nejvíce? Jde především o obavu z následků poškození půjčeného telefonu. To uvedlo 8 z 10 respondentů. Pro tyto případy se jako nejlepší řešení jeví sjednání potřebného pojištění.
Článek zpracoval Jaroslav Ondrušek, analytik trhu společnosti Home Credit.Ve společnosti Home Credit působí od roku 2016 a za tu dobu realizoval stovky analýz a marketingových průzkumu s cílem sledovat trendy v oblasti financí a nakupování a identifikovat měnící se chování zákazníků. Stejné činnosti se věnoval také v Air Bank v letech 2010-2015.