542 100 100

Pracovní dny od 8 do 18 hod.

Číslo 840 155 155 nahrazujeme pevnou linkou. Můžete volat výhodněji, podle běžné sazby svého operátora.

727 618 618

Pracovní dny od 8 do 18 hod.

Chcete volat na mobilní číslo? Na této lince můžete využít své volné minuty.

Pokud neradi voláte, napište nám email!

10 pravidel jak bezpečně používat nejen Správce financí

Značkovou teplákovkou už neoslníte, záleží na mobilu a autě

Autor tiskové zprávy - Zuzana Bienvenu

Přidáno

11. 6. 2013

Autor

Zuzana Bienvenu
Tisková mluvčí

Fenomén kalhot s pruhy jako symbol luxusu už je v České republice minulostí. Výzkum STEM/MARK pro Home Credit ukázal, že značky nyní hrají pro Čechy roli především při výběru zboží k dlouhodobému užití a služeb. Například více než tři čtvrtiny lidí si jen podle značky vybírá finanční instituci, přes 70 % auto nebo mobil. Často je však spotřební chování v rozporu s deklarovanou snahou šetřit na vhodném místě.

Během 90. let se v České republice vytvořil obraz úspěšného člověka – majitele luxusních hodinek, oblečení, či bot konkrétních značek. Podle průzkumu dnes ale Češi daleko více dbají při svém výběru na značku automobilů, mobilních telefonů a též finančních institucí, nebo mobilního operátora. Jde tedy o zboží vyšších cen a také služby, kdy si lidé chtějí být jisti, že za své peníze dostanou odpovídající protihodnotu. Naopak, pokud jde o tabákové výrobky, alkohol, nebo zmiňované oblečení, lidé značku příliš neřeší. Značka u cigaret nebo tabáku zajímá pouze 30 % populace, sportovní oblečení řeší jen 37 %.

 

Výběr finanční instituce na základě vnímání její značky lze zdůvodnit předchozími špatnými zkušenostmi z prvních let volné ekonomiky u nás, kdy řada podniků zkrachovala, nebo lidé přišli o své úspory díky podvodným kampeličkám,“ říká Michal Kozub, analytik společnosti Home Credit. Finanční instituci si jen podle jejího jména vybírá 79%. V případě automobilů, stejně jako u mobilních telefonů, či pojištění je to 71%. Méně než polovinu lidí zajímá pak sportovní obuv (48 %) nebo značka kosmetiky (44 %). V ostatních směrech průzkum spíše potvrzuje trendy: u mužů je častěji důležitá značka piva a auta, u žen šampónů, laků, gelů a mobilního operátora.

 

Naopak to, že Češi nehledí na kvalitu spotřebovávaného alkoholu a potravin příliš nekoresponduje s nedávným vývojem. „Ačkoli Češi v různých průzkumech tvrdí, že rozhodně nehodlají šetřit na potravinách, dlouhodobé trendy v maloobchodě ukazují, že je tomu naopak,“ dodává Kozub. Většina rychloobrátkového zboží, oblečením počínaje a knihami konče, se prodává stále více. Úměrně tomu ale maloobchod zaznamenává zvyšující se spotřebu nejlevnějších potravin. Stejně tak neovlivnila metanolová aféra uvažování českých spotřebitelů o značkách alkoholických nápojů. Pouze 60% dotázaných uvedlo, že se při výběru tvrdého alkoholu řídí tímto faktorem, značka piva a vína pak zajímá jen něco málo přes 50 % lidí. Při tom jde skutečně o otázku trvalého poškození zdraví. „Češi obecně nemají ve zvyku šetřit na zboží zbytném a dopřávají si drahé dovolené, místo investice do svého zdraví,“ komentuje situaci Kozub. To dokládá i fakt, že značka sportovní obuvi, kde ergonomické testování hraje velkou roli, je podstatná pouze pro 48% kupujících.

 

Průzkum provedla společnost STEM/MARK na reprezentativním vzoru populace 18 – 65 let metodou online šetření na panelu dotazovaných. Celkový počet oslovených byl 1003.

Přihlášení k odběru nových tiskových zpráv

Ochrana osobních údajů