Zdražování se promítá do nákupního chování Čechů, odkládají nákupy…

Zdražování se promítá do nákupního chování Čechů, odkládají nákupy dražších položek a nedostatek financí řeší i změnou zaměstnání

29. 11. 2023

Nárůst cen přinutil Čechy k omezování některých výdajů, šetří především na nákupu automobilu, dražší kosmetiky a šperků, ale i u oblečení a výdajů na zábavu. Z podzimního průzkumu STEM/MARK pro Home Credit vyplývá, že necelá polovina z dotázaných buď změnila kvůli výši výdělku zaměstnání nebo o tom zatím jen uvažovala. Někdo řeší nedostatek financí prodejem hodnotnější věci, ušetřit se dá i konsolidací úvěrů.


Současná ekonomická situace nutí lidi k většímu přemýšlení, za co utratí své peníze. Z průzkumu vyplývá, že si odpustí nákupy dražšího, luxusnějšího zboží, které nahradí levnější variantou nebo si nákup odpustí. Jedná se především o pořízení automobilu, dražší kosmetiky a šperků. Alespoň částečně se omezují také útratách za zábavu, oblečení a také při nákupu potravin vybírají levnější varianty.

„Lidé také řeší příjmovou stránku domácích rozpočtů, omezování nákladů je jedna cesta, jak si zlepšit finanční zdraví, na druhé straně je potřeba se věnovat i příjmům. 14 % respondentů v podzimním průzkumu uvedlo, že v letošním roce změnilo práci kvůli vyššímu výdělku, dalších 31 % o tom uvažovalo,“ popisuje výsledky průzkumu Jaroslav Ondrušek, analytik trhu Home Credit ČR a SR. Změna práce je jednou z možností, dalším způsobem, jak si finančně pomoci, je přivýdělek z druhého zaměstnání. K tomu se uchýlilo v tomto roce 14 % respondentů, jako o dobré variantě o tom uvažovalo dokonce 43 % dotázaných.

Na otázku, zda v loňském roce lidé prodali hodnotnější věc, protože potřebovali více finančních prostředků, odpovědělo kladně pouze 9 % respondentů, dalších 13 % o tom uvažovalo. Nejvíce se zbavovali elektroniky a elektrospotřebičů, ale prodávali i oblečení a auta. Kvůli nepříznivé ekonomické situaci až 6 % odpovědělo, že prodalo svoji nemovitost.

Lidé také stále více využívají možnosti, jak ušetřit nějaké peníze pomocí konsolidace, čili spojení více úvěrů do jednoho. Více než polovina dotázaných v roce 2023 o konsolidaci požádala nebo o tom alespoň uvažuje. 17 % lidí si již díky konsolidaci svoje výdaje letos snížila, ostatní vyčkávají. Některou z půjček (hypotéky nejsou zahrnuty) v současné době splácí 34 % Čechů, většinou se jedná o hotovostní bezúčelovou půjčku, kreditní kartu nebo půjčku na auto.

„Z průzkumu vyplývá, že jsou lidé obezřetní ke svým financím. Sledují výdaje, ale hledají i cesty, jak zvýšit své příjmy. Pozitivní informací je, že se snaží nejvíce šetřit na zbytných věcech. Důležitost tvorby domácího rozpočtu se zvyšuje právě v nejistých ekonomických dobách, lidé musí počítat s tvorbou rezervy a v případě půjčky zvažovat, zda budou mít na měsíční splátku dostatek finančních prostředků,“
uvádí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit ČR a SR.

Průzkum pro společnost Home Credit zajišťovala agentura STEM/MARK, sběr dat probíhal od 26. 10. do 2. 11. 2023 formou online dotazování mezi 507 respondenty ve věku 18 až 64 let.

Kateřina Dobešová

Tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
+ 420 736 473 813
­­­katerina.dobesova@homecredit.cz

­
Poznámka pro editory:

Společnost Home Credit a.s.
byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2022 úvěry v celkové výši 13,9 miliard Kč. Více na www.homecredit.cz

Skupina PPF
působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do řady oborů – od telekomunikací, médií přes finanční služby, e-commerce, biotechnologie, nemovitosti až po mobilitu. Skupina vlastní aktiva ve výši téměř 40 miliard eur a zaměstnává celosvětově více než 60 tisíc lidí (k 31. 12. 2022).