Zvyšující se ceny od začátku roku zatím příliš neovlivnily nákupy zboží dlouhodobé spotřeby u Čechů, většinou je pořizují z úspor a běžné výplaty. Obava z růstu inflace nejvíce urychlila nákup zařízení na posílení energetické soběstačnosti. Jak vyplývá z průzkumu STEM/MARK pro společnost Home Credit, více než polovina respondentů uvedla, že inflace nebyla hlavní důvod zrušení nákupů. V případě, že se lidé dostanou do problémů se splácení stávající půjčky, až 18 % z nich by si s takovou situací neuměla poradit.
Pouze 6-11 % respondentů uvedlo, že kvůli rostoucí inflaci si své plánované nákupy v tomto roce zrušilo. Jednalo se přitom o dovolenou, osobní automobil, elektroniku a další vybavení domácnosti, oblečení, ale i financování rekonstrukce nebo vzdělávacího kurzu. Naprostou většinu zrealizovaných nákupů financovali Češi z vlastních zdrojů, buď z běžné výplaty nebo z našetřených úspor. Úvěr využili častěji na zařízení na posílení energetické soběstačnosti (43 %), na rekonstrukci nebo úpravu domu, bytu (22 %) anebo při nákupu osobního automobilu (21 %).
Obava z růstu vysokých cen nejvíce urychlila nákup zařízení na posílení energetické soběstačnosti (23 %). Nejčastějším stimulem nákupu ostatního zboží byla prostá potřeba si věc pořídit. Pouze v případě dovolené a nákupu finančně nákladnějšího kurzu uvádějí respondenti častěji jako důvod, že měli peníze, a tedy neviděli důvod, proč otálet.
Více než polovina dotázaných uvádí, že vysoká inflace nebyla důvodem pro zrušení rozhodnutí zboží koupit. Vysoká inflace představovala větší bariéru hlavně u dovolené (39 %) a nákupu osobního auta (31 %).
„Vysoké ceny se promítají i do nákupů zboží dlouhodobější spotřeby. Lidé více přemýšlejí, než si danou věc pořídí, a také jak ji budou financovat. Kvůli vysoké inflaci, která snižuje hodnotu peněz, využívají lidé k nákupu na prvním místě vlastní finanční prostředky a na pořízení nákladnějších věcí, jako je například automobil, sahají po půjčce,“ uvádí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit.
Většina respondentů chce svoje plánované nákupy realizovat pomocí vlastních financí. Výjimkou je osobní automobil, 38 % respondentů zvažuje použití půjčky a 36 % dotázaných by si vzalo úvěr na nákup zařízení na posílení energetické soběstačnosti. Alespoň pětina respondentů přemýšlí o úvěru u rekonstrukce domu či bytu (22 %).
Protože lidem rostou životní náklady, mohou se dostat do situace, kdy nebudou mít dostatek peněz na splácení existujících úvěrů. Čtvrtina dotázaných uvedla, že by si v tomto případě sjednala odklad nebo snížení splátek u poskytovatele úvěru. 19 % by se pokusilo zajistit dodatečný příjem pomocí další práce nebo brigády, stejné procento by si půjčilo od rodiny nebo přátel, 8 % by pak méně utrácelo za běžné nákupy anebo by přistoupilo k prodeji stávajícího majetku. Až 18 % respondentů uvedlo, že by v takovém případě nepodniklo nic, resp. by nevědělo, co dělat.
„V případě, že se klient dostane do problémů se splácením půjčky, radíme, aby ihned kontaktoval poskytovatele úvěru, pokud se neopozdí s platbou a hledá aktivně řešení, existuje více možností, jak mu pomoci. Jednou z možností je konsolidace, pokud má více úvěrů. Nejhorší je nereagovat, dluh nikdy nezmizí, časem se naopak zvětší. Nabízíme také kontakt na neziskové organizace, kde mu poradí s dalšími nejenom finančními záležitostmi,“ shrnuje Miroslav Zborovský z Home Creditu.
Až 77 % dotázaných také uvedlo, že častěji využívají kvůli vysoké inflaci akce a slevy. 62 % má také pocit, že nakupuje kvůli výraznému růstu cen méně spotřebního zboží.
<sub>Průzkum pro Home Credit provedla agentura STEM/MARK na reprezentativním vzorku 504 respondentů ve věku 18 - 64 let. Sběr dat probíhal po celé České republice od 26. 4. do 2. 5. 2022.</sub>