Vánoce budou letos štědřejší než loni, prohlašuje většina Čechů •…

Vánoce budou letos štědřejší než loni, prohlašuje většina Čechů

11. 10. 2011

Brno 11. říjen 2011 – Letošní Vánoce budou v českých rodinách bohatší než ty loňské. Optimističtější nákupní náladu potvrzuje většina lidí - například mezi 5 a 10 tisíci korunami vloni utratilo 22 % z nich, letos už 34 %. Pět respondentů ze sta uvedlo, že si na dárky hodlají půjčit. Vyplývá to z telefonického průzkumu, který mezi svými klienty provedla finanční společnost Home Credit*.

Oproti loňsku se výsledky v podstatě otočily – větší množství lidí deklaruje, že chce vydat za dárky víc peněz. „Třeba do dvou tisíc hodlá letos utratit pouze 16 % lidí, ještě vloni to bylo 24 %,“   komentuje průzkum analytik Home Creditu Michal Kozub s tím, že tyto výsledky potvrzují dobrý trend české ekonomiky: nezaměstnanost se snižuje, tržby obchodníků přes drobný letní výpadek rostou, a lidé mají chuť nakupovat. Dá se ale očekávat, že i tyto výsledky jsou ještě podhodnocené. „Něco jiného člověk prohlásí tři měsíce před Vánoci a jiné je to pak přímo při nakupování. Na zákazníka v obchodě útočí cedule Akce nebo Sleva, přestane počítat a nakonec většinou podlehne a utratí víc,“   doplňuje Kozub.

Obdobná je situace na Slovensku i tam se ve srovnání s loňskem lidé chystají obdarovávat blízké dražšími věcmi. Průměrně za dárky pod stromeček utratí 384 eur (9600 korun). Navíc na rozdíl od České republiky se výrazně zvýšil počet lidí, kteří hodlají do dárků investovat nadprůměrných 500 eur a více – před rokem to byla pouhá 2 %, letos už 15 %. To ale příliš nekoresponduje s vývojem tamní ekonomiky – tržby v obchodech po celý rok padají a nezaměstnanost se pohybuje kolem 13 %. „Je otázkou, zda se na Vánoce Slováci zvednou a nechají obchodníky vydělat, podle mě ten obrázek tak růžový nebude,“   komentuje Kozub.  

Že si vypůjčí peníze na dárky, zvažuje 5 % oslovených, loni to byla 3 %. To je výsledek potvrzující mírné oživení v oblasti spotřebitelských úvěrů. I letos ale budou Češi vánoční výdaje bedlivě sledovat a během svátků se zpravidla budou zadlužovat uvážlivě. U našich východních sousedů připustilo možnost půjčky na vánoční dárky 8 % respondentů.

Jak budou lidé o Vánocích utrácet ve srovnání s předchozími lety?

Částka 2011 2010 2009
Do 2 000 Kč 16 % 24 % 17 %
Do 5000 Kč 36 % 41 % 38 %
Do 10 000 Kč 34 % 22 % 27 %
Nad 10 000 Kč 14 % 13 % 18 %

*Telefonický průzkum provedený v září a říjnu 2011 na vzorku 301 klientů Home Credit a.s. a 254 klientů Home Credit Slovakia a.s.

 

Poznámky pro editory:

Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V první polovině roku 2011 společnost poskytla úvěry v celkové výši 4,2 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.

Skupina Home Credit (Home Credit B.V. a její dceřiné společnosti) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v Evropě a své služby nabízí 4,5 milionu aktivních klientů (k 30. 6. 2011 včetně Kazachstánu). Ve vybraných zemích úspěšně nabízí a rozvíjí také služby retailového bankovnictví. Skupina působí v České republice (od roku 1997), na Slovensku (od roku 1999), Ruské federaci (od roku 2002) a v Bělorusku (od roku 2007). Značka Home Credit je od roku 2005 navíc přítomna v Kazachstánu, kde společnost Home Credit B. V. drží minoritní podíl v AO Home Credit Bank.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net.

Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N. V. („PPF“), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. Aktuálně vlastní aktiva ve výši zhruba 12,4 miliard EUR (k 31. 12. 2010), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů či zemědělství až po největší ruský obchodní řetězec se spotřební elektronikou. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie.

Na základě úspěchu Home Creditu v Evropě PPF rozvíjí spotřebitelské financování pod značkou Home Credit také v Asii, konkrétně v Číně (od roku 2007) a ve Vietnamu (od roku 2009), a zkoumá příležitosti pro vstup na další rozvíjející se trhy v tomto regionu.

Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu.