Člověk v tísni se ve svém aktuálním hodnocení v rámci Indexu odpovědného úvěrování věnoval malým úvěrům bankovních a nebankovních společností na českém trhu. V Indexu se zaměřili na úvěry sloužící ke krátkodobému překlenutí nedostatku financí, tedy kreditním kartám, kontokorentům, revolvingovým úvěrům a internetovým mikropůjčkám. Home Credit obstál v konkurenci bank, obsadil třetí místo a jeho malá půjčka Kamali se pak dělí o šesté až sedmé místo s Monetou. Nově Člověk v tísni zařadil mezi parametry pro posuzování nabídku první půjčky zdarma. Toto kritérium vyhodnocuje jako riziko, kterým některé společnosti lákají spotřebitele a mohou je dostat do problémů.
Při porovnání půjček vycházeli autoři z modelového příkladu, kdy si člověk potřebuje půjčit 10 000 Kč na jeden měsíc. Ve svém průzkumu hodnotili 42 společností, z toho 13 bank. Všímali si celkových nákladů na půjčku, tedy kolik lidé za úvěr zaplatí, a také co je bude stát případné prodloužení o tři měsíce a jaké náklady budou muset hradit při neschopnosti splácet. Dále hodnotili transparentnost, klientskou vstřícnost a odpovědné úvěrování. Od prvního covidového roku také sledují, jestli mají společnosti na webových stránkách informace pro spotřebitele, kteří se dostanou do potíží. Posuzují rovněž, zda společnosti vymáhají promlčené pohledávky a jestli neprodlužují zákonnou tříletou promlčecí lhůtu.
V hodnocení se letos poprvé objevilo i to, zda poskytovatel nabízí první půjčku zdarma. Člověk v tísni tento parametr hodnotí negativně, domnívá se, že lidé, kteří si takto půjčí zdarma nebudou mít na splacení do měsíce a půjčku si tedy budou muset prodloužit s vysokými úroky. „Naše půjčka Kamali, která nabízí první půjčku zdarma se kvůli tomuto novému parametru posunula na sdílené šesté místo, i když od roku 2018, kdy se Člověk v tísni začal věnovat ve svém průzkumu také trhu s malými půjčkami, byla vždy na místě prvním nebo druhém, její úrok patří totiž k nejnižším na trhu,“ uvádí Michal Fila, tiskový mluvčí Home Credit ČR a SR.
Půjčky od Home Creditu a Kamali, které byly zahrnuty do aktuálního žebříčku obdržely čtyři hvězdy, což je maximum, které bylo rozdáno a ukazují na odpovědného poskytovatele úvěrů.
Průzkum ukazuje, že rozdíl v cenách půjčky může být až desetinásobný, za desetitisícovou půjčku může klient zaplatit od 71 Kč až po více než 4 000 Kč.
„Půjčka by měla být řešení v případě, že rozdíl měsíčních příjmů a výdajů pokryje měsíční splátku. Vždy je lepší si vzít spíše půjčku s kratší dobou splácení a vyšší splátkou, aby nedošlo ke zbytečnému přeplacení celkové sumy. Někdy se vyplatí porozhlédnout se i po jiných řešeních, například hledat rezervy v rodinném rozpočtu, kde je možné ušetřit nebo si naopak přivydělat. Doba užívání předmětu, na kterou si člověk půjčuje, by měla být delší než splatnost úvěru. Nikdy by si člověk neměl půjčovat na splátky jiných půjček,“ uvádí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit.
Člověk v tísni pravidelně monitoruje nabídku spotřebitelských úvěrů, v rámci Indexu odpovědného úvěrování zveřejňuje své průzkumy na trhu spotřebitelských půjček a před pěti lety začal samostatně sledovat i malé půjčky (mikropůjčky).
Kompletní přehled výsledků Indexu odpovědného úvěrování od Člověka v tísni naleznete zde: https://www.clovekvtisni.cz/pozor-na-prvni-pujcky-zdarma-9126gp