542 100 100

Pracovní dny od 8 do 18 hod.

Číslo 840 155 155 nahrazujeme pevnou linkou. Můžete volat výhodněji, podle běžné sazby svého operátora.

727 618 618

Pracovní dny od 8 do 18 hod.

Chcete volat na mobilní číslo? Na této lince můžete využít své volné minuty.

Pokud neradi voláte, napište nám email!

10 pravidel jak bezpečně používat nejen Správce financí

Úroky a splátka. To nás zajímá při výběru půjčky

Autor tiskové zprávy - Zuzana Bienvenu

Přidáno

5. 3. 2012

Autor

Zuzana Bienvenu
Tisková mluvčí

Brno 5. březen 2012 – Když si vybíráme půjčku, zajímá nás, kolik zaplatíme na úrocích a jaká bude částka, kterou budeme měsíčně splácet. Odhalil to průzkum Home Credit a.s., který se dotazoval na hlavní kritéria při výběru půjček Čechů a Slováků.

Pro Čechy je úrok hlavním kritériem při výběru půjčky. Zatímco loni tento údaj uvádělo jen 12 % dotázaných, letos je to téměř každý pátý. Těsně za úrokem se umístila výše pravidelné měsíční splátky, která se tak propadla z loňského prvního místa. Za nejdůležitější údaj ji považuje 16 % dotázaných. Přitom úroková míra nemusí být pro výslednou cenu úvěru až tak důležitá. „Člověk by při posuzování výhodnosti půjčky rozhodně neměl brát zřetel jen na výši úroku, ale i na všechny další poplatky, které si společnosti mnohdy účtují. Ty totiž ve výsledku mohou vyjít dráž než samotné úroky,“   říká analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.

Kritérium, které dokáže všechny další náklady úvěru shrnout – tedy roční procentní sazba nákladů, takzvané RPSN – je mezi lidmi s úvěrem zmiňované jen okrajově. Letos ho za nejdůležitější při sjednávání půjčky považuje pouhých 7 % lidí, o procento méně než vloni. Přitom zákony kladou důraz na to, aby RPSN bylo uváděno téměř všude – musí být součástí každé nabídky, reklamy, ve které se objevují ceny úvěrů, je i povinnou součástí předsmluvního formuláře. Jen 10 % dotázaných přitom RPSN v průzkumu vůbec jen jako kritérium zmínilo. „Pro řadu lidí je jen obtížně pochopitelné, co RPSN vlastně znamená, a jestli je u posuzované nabídky nízké nebo vysoké. Proto radši sledují výši splátky, což je pro ně mnohem srozumitelnější údaj,“   dodává Kozub.

Roste význam nefinančních kritérií

Podle letošních výsledků ale roste význam kritérií, která se nepojí přímo s cenou a náklady. Mezi nejdůležitější se zařadila dostupnost úvěru (13 %). Lidé očekávají rychlé vyřízení a minimální administrativu. Dnes již běžným požadavkem je možnost sjednání úvěru přes internet. „Loni lidé z nefinančních kritérií nejčastěji uváděli dobrou pověst věřitele. Letos na tuto zásadní kategorii trochu zapomněli,“ vysvětluje Kozub a dodává, že právě bezpečnost a důvěryhodnost finanční instituce by měla hrát při výběru půjčky zásadní roli.  

Jak správně vybrat úvěr?

  1. Spočítejte si, kolik z Vašeho rozpočtu můžete vynaložit na splátky a kolik potřebujete půjčit.
  2.  Oslovte co nejvíce společností, aby Vám daly nabídku úvěru s těmito parametry.
  3. Porovnávejte podle více kritérií – například i to, kolik celkově splatíte nebo výši RPSN.
  4. Využijte akčních nabídek – například vrácení úroků nebo odpuštění poplatků.
  5. Vždy si nechávejte finanční rezervu

 Nejdůležitější kritéria při výběru půjčky:

Kritérium Podíl
Úroky 18%
Výše splátky 16%
Dostupnost úvěru 13%
Vlastní zkušenosti 11%
Akční nabídka 8%
Aktuální pocit 8%
Jiné 7%
RPSN 7%
Doporučení známých 5%
Přeplatek 2%

Telefonický průzkum proběhl v únoru 2012 na vzorku 468 klientů Home Credit a.s. a 494 klientů Home Credit Slovakia a.s.

 

Poznámky pro editory:

Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V roce 2011 společnost poskytla úvěry v celkové výši 8,75 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.

Skupina Home Credit (Home Credit B.V. a její dceřiné společnosti) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v Evropě a své služby nabízí 4,5 milionu aktivních klientů (k 30. 6. 2011 včetně Kazachstánu). Ve vybraných zemích úspěšně nabízí a rozvíjí také služby retailového bankovnictví. Skupina působí v České republice (od roku 1997), na Slovensku (od roku 1999), Ruské federaci (od roku 2002) a v Bělorusku (od roku 2007). Značka Home Credit je od roku 2005 navíc přítomna v Kazachstánu, kde společnost Home Credit B. V. drží minoritní podíl v AO Home Credit Bank.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net.

Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N. V. („PPF“), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. Aktuálně vlastní aktiva ve výši zhruba 12,4 miliard EUR (k 31. 12. 2010), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů či zemědělství až po největší ruský obchodní řetězec se spotřební elektronikou. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie.
Na základě úspěchu Home Creditu v Evropě PPF rozvíjí spotřebitelské financování pod značkou Home Credit také v Asii, konkrétně v Číně (od roku 2007) a ve Vietnamu (od roku 2009), a zkoumá příležitosti pro vstup na další rozvíjející se trhy v tomto regionu.

Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu.

Přihlášení k odběru nových tiskových zpráv

Ochrana osobních údajů