Home Credit | Pro lepší příběhy

Třetina Čechů neušetří měsíčně ani korunu

Autor

Zuzana Bienvenu

Tisková mluvčí




Přidáno

20.03.2012

Brno 20. březen 2012 – Ani letošní rok nepřinese napjatým rodinným rozpočtům úlevu. Podle průzkumu společnosti Home Credit jedna třetina dotázaných nedokáže měsíčně šetřit. Navíc, výrazně poklesl počet lidí, kteří dříve dokázali šetřit vyšší částky, a roste počet lidí, kteří ušetří jen v řádech stokorun. Zpomalení ekonomiky se tak projevuje i na domácnostech.

Průzkum realizovaný v únoru tohoto roku zjišťoval, zda lidé dokážou měsíčně ze svého rodinného rozpočtu něco ušetřit. Třetina dotázaných přitom neušetří ani korunu. I když je to nepatrně méně než v minulém roce, stále jde o vysoké číslo. „Lidé bez úspor a s napjatým rozpočtem jsou rizikovou skupinou, protože při jakémkoli výpadku příjmů nedokážou hradit běžné výdaje jako nájemné nebo inkaso,“   říká analytik Home Credit Michal Kozuba dodává, že příjmy této skupiny stačí pouze na pokrytí základních životních potřeb. „Každoroční dovolená u moře nebo nákladnější koníčky jsou pro tyto lidi nedosažitelným luxusem,“   vysvětluje Kozub.

Oproti loňskému roku výrazně vzrostl počet lidí, kteří uspoří měsíčně do 2 500 korun. Nárůst způsobil přesun z vyšších kategorií, kde lidé spořili ještě více. Zatímco loni nad dva a půl tisíc dokázalo spořit 28 % dotázaných, letos už je to jen 20 %. Medián úspor je podle průzkumu 500 Kč. Na rozpočtech domácností se tak podepisují rostoucí ceny nutných výdajů domácností. Inflace v únoru vzrostla na 3,7 % a pokud lidé používají např. plyn k vaření nebo topení, zaplatí za něj ročně až o čtvrtinu více.

Ještě horší situace je ale na Slovensku. Tam měsíčně neušetří ani euro celých 42 % dotázaných. „I když se podle ekonomických čísel Slovensku daří lépe, na reálnou situaci domácností to nemá vliv,“   uzavírá Kozub. Důvody jsou stejné jako v Česku – nominální růst mezd stírá inflace, která dosahovala v listopadu na Slovensku 4,6 %.

Kolik lidé měsíčně ušetří:

Měsíční úspora

2011

2012

Nic

38 %

33 %

Nevím

16 %

13 %

do 2 500 Kč

14 %

33 %

2 500 – 5 000 Kč

9 %

7 %

5 000 – 7 500 Kč

12 %

6 %

7 500 Kč a víc

7 %

7 %

Odmítlo odpovědět

4 %

N/A

Průzkum byl realizovaný společností Home Credit a.s. v Česku a Home Credit Slovakia a.s. na Slovensku s celkovým počtem 468 a 494 dotázaných.


Poznámky pro editory:

Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V roce 2011 společnost poskytla úvěry v celkové výši 8,75 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz .

Skupina Home Credit (Home Credit B.V. a její dceřiné společnosti) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v Evropě a své služby nabízí 4,5 milionu aktivních klientů (k 30. 6. 2011 včetně Kazachstánu). Ve vybraných zemích úspěšně nabízí a rozvíjí také služby retailového bankovnictví. Skupina působí v České republice (od roku 1997), na Slovensku (od roku 1999), Ruské federaci (od roku 2002) a v Bělorusku (od roku 2007). Značka Home Credit je od roku 2005 navíc přítomna v Kazachstánu, kde společnost Home Credit B. V. drží minoritní podíl v AO Home Credit Bank.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net .

Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N. V. („PPF“), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. Aktuálně vlastní aktiva ve výši zhruba 12,4 miliard EUR (k 31. 12. 2010), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů či zemědělství až po největší ruský obchodní řetězec se spotřební elektronikou. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie.
Na základě úspěchu Home Creditu v Evropě PPF rozvíjí spotřebitelské financování pod značkou Home Credit také v Asii, konkrétně v Číně (od roku 2007) a ve Vietnamu (od roku 2009), a zkoumá příležitosti pro vstup na další rozvíjející se trhy v tomto regionu.

Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu .

Tyto stránky používají Cookies. Pokračováním v jejich prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Zjistit více