Brno 27. červenec 2011 – Spektrum zboží a služeb, které si Češi mohou pořídit na úvěr, se stále rozšiřuje. Některé komodity ale splácet prostě nejde, protože je odmítají financovat samy úvěrové společnosti. Jedná se hlavně o zboží denní spotřeby, luxusní, choulostivé, jinak „citlivé“ nebo rizikové výrobky. Na výtvarné dílo, zlatý náramek nebo erotickou hračku by si zákazníci měli rovnou přichystat hotovost.
Úvěr je běžný finanční nástroj pro zákazníky, kteří v dané chvíli nemají dostatek hotovosti na dražší věc, kterou potřebují. „I když to neplatí do důsledku, některé druhy zboží prostě na splátky neposkytujeme, a tento náš názor zůstává už 14 let stejný,“ přibližuje David Bystrzycki, generální ředitel Home Creditu. Úvěrové firmy obecně nenabízejí na splátky zboží, které stojí méně než tři tisíce korun. Je to jakási psychologická hranice, suma, kterou by zákazníci měli být schopni vydat najednou. Proto si na úvěr není možné nakoupit jídlo, drogerii nebo oblečení či boty.
Odlišnou kategorií jsou šperky, luxusní hodinky nebo drahé značkové brýle. Vše to jsou věci nad běžný životní standard, lidé se bez nich mohou obejít, anebo je nahradit levnější variantou. „Vycházíme z obecného předpokladu, že na přepychové zboží zákazník buď má, nebo si ho nekoupí. Pokud si ho koupí na splátky, dělá často unáhlené a nezodpovědné rozhodnutí a i jeho motivace splácet je nižší,“ uvádí Lukáš Civín, který v Home Creditu řídí riziko.
Existují komodity, které Home Credit nesplátkuje z etických důvodů. Mezi ně patří hlavně choulostivé sexuální hračky a pomůcky, pyrotechnika, zboží ze zastaváren, které bývají spojovány s trestnou činností, nebo problematické rostliny. „Nedávno s námi chtěl spolupracovat internetový obchodník, který prodává sazeničky konopí. To je příklad vysoce rizikové komodity, kterou financovat nechceme a nebudeme,“ říká Vojtěch Ščevík, obchodní ředitel Home Creditu.
Zvláštní kategorií jsou rovněž umělecká díla. Zatímco u lednice nebo zahradní sekačky není zpravidla složité jednoduše a jednoznačně určit, jestli je cena adekvátní, v případě uměleckých děl je to komplikované. „Museli bychom spolupracovat s různými odhadci, což by celý proces nejen zdržovalo, ale zároveň zdražovalo,“ vysvětluje Lukáš Civín. V této oblasti také více než jinde hrozí, že je obraz padělaný nebo odcizený, což je pro jeho splátkový prodej další zásadní překážka.
Poznámky pro editory:
Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V roce 2010 společnost poskytla úvěry v celkové výši 8,4 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit (www.homecredit.net).
Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.
Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N.V. („PPF“), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. PPF vlastní aktiva ve výši zhruba 12 miliard EUR (údaj k 30. 6. 2010), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů až po největší ruský obchodní řetězec se spotřební elektronikou. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie.
Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu.