Rok 2009: Krize opět naučila Čechy šetřit • Home Credit a.s.

Rok 2009: Krize opět naučila Čechy šetřit

07. 12. 2009

Brno, 7. prosinec 2009 – Celosvětová ekonomická recese změnila chování spotřebitelů i v České republice. Lidé nakupují méně a jsou ve svých výdajích obezřetnější. V letošním roce se většina rodin musela uskromnit, Češi se ale situaci přizpůsobili po svém. Nákup nových věcí odkládají na lepší časy a raději opravují ty starší, které ještě mohou dobře sloužit. Vyhledávají akční nabídky, citlivě porovnávají ceny, odkládají exotické dovolené a místo nového auta kupují ojetá v autobazarech. Ukazují to statistiky úvěrové společnosti Home Credit, která během roku monitorovala chování svých klientů.

Pro lidi je stále nejdůležitější cena výrobku nebo služby. Luxusní zboží nebo věci, které nejsou nezbytně nutné, lidi prostě nekupují. Raději doma opravují, v našich statistikách vidíme, že si zákazníci začali víc brát úvěry na nářadí. V ostatních oblastech nutnost nákupu zvažují anebo nakupují jen za velmi výhodných podmínek. Pravdou je, že rok 2009 a krize naučily Čechy šetřit,“  přibližuje Vojtěch Ščevík, obchodní ředitel Home Creditu.

Utrácíme s rozmyslem

Vzhledem k tomu, že nezaměstnanost roste a řada Čechů má nižší příjmy než před rokem, obracejí v rukách každou korunu. S tím souvisí i využívání různých akčních nabídek a benefitů, které jim nákup zlevní, například sbírání bodů na kreditních kartách. Pokud lidé nemají hotovost, raději se bez nové dražší věci obejdou.  

Doma kutíme

Z Čechů se v krizi opět stali kutilové. Spotřebiče, které se rozbijí, raději spraví, než aby je vyměnili za nové. Stejné je to se zvelebováním domu nebo bytu. Nejčastěji opravují koupelny, mění podlahové krytiny, investují do vytápění. Vrtačky, svářečky, sady nářadí, pily, stavebniny – tyto výrobky teď  nejčastěji zákazníci vyhledávají v regálech obchodů pro domácí kutily a řemeslníky.

Dovolená na chatě, u moře na last moment

Podle statistik Home Creditu byli lidé letos opatrnější i při nákupu dovolené. Exotiku a nákladnější pobyty zpravidla odložili na lepší časy. Volné dny trávili buď na chatě, v turistických oblastech republiky anebo si vybírali last moment zájezdy v levnějších přímořských oblastech jako je Bulharsko, Egypt nebo Chorvatsko. Díky rostoucímu počtu domácností s připojením na internet se zřetelně zvyšuje prodej dovolených on-line.

 Nové auto je ojeté

Nové auto je v krizi přepych. Češi v tomto roce mnohem častěji odjížděli s „novým“ autem z bazaru.  Zůstávají věrni tradičním značkám, více dbají na bezpečnost, praktičnost nebo provozní náklady. Průměrným zákazníkem autobazaru je 35letý muž ze středních Čech, který si vybere sedm let staré auto nižší nebo střední třídy.

Technologie: buď nic nebo kvalita

V oblasti moderních technologií financovaných úvěrem vystupují ze statistik Home Creditu dva výraznější trendy. Nákup výpočetní techniky lidé omezili a v případě, že se pro něj rozhodnou, vybírají si novinky a zdokonalené verze přístrojů jako jsou GPS navigace, počítačové hry nebo kvalitní reproduktory a tiskárny. Muži tvoří dvě třetiny všech zákazníků, kteří si počítač nebo příslušenství k němu na splátky v roce 2009 obstarali.

2010: opatrnost a stabilizace

Home Credit předpokládá, že i v dalším roce budou lidé ještě investovat svoje peníze opatrně.   

„Změnu v tomto chování očekáváme až po tom, co se ekonomická situace stabilizuje a lidé budou mít větší jistotu, že své úvěry bez problému splatí“  uvádí generální ředitel Home Creditu Erich Čomor.

 

Poznámka pro editory

Společnost Home Credit, a. s., patří k lídrům trhu spotřebitelského financování v České republice. Poskytuje účelové a bezúčelové financování prostřednictvím spotřebitelských a revolvingových úvěrů, produktové portfolio doplňují hotovostní půjčky. Za rok 2008 profinancovala nákupy svých klientů v hodnotě 9,6 miliardy Kč.

Společnosti skupiny Home Credit působí na trzích spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě, ve střední Asii a na Dálném východě. V roce 2008 společně poskytly úvěry v celkovém objemu 3,6 miliardy eur. Skupina Home Credit zastává přední pozice na trzích v České republice (Home Credit, od roku 1997), na Slovensku (Home Credit Slovakia, od roku 1999), v Ruské federaci (Home Credit & Finance Bank, od roku 2002) a v Kazachstánu (od prosince 2005). V roce 2006 vstoupila na trhy v Bělorusku (Home Credit Bank) a na Ukrajině (Home Credit Bank, Home Credit Finance), od prosince 2007 působí také v Číně a od roku 2009 ve Vietnamu.

Skupina Home Credit Group je součástí mezinárodní finanční skupiny PPF, která s e zaměřuje především na spotřebitelské financování a retailové bankovnictví. Skupina dále aktivně vyhledává investiční příležitosti a realizuje strategické investice na rostoucích trzích střední a východní Evropy a Asie. Prostřednictvím podílu v Generali PPF Holdingu je skupina PPF účastníkem trhu pojišťovnictví ve střední a východní Evropě. Za 18 let své existence se skupina PPF stala jedním z předních mezinárodních finančních investorů s hodnotou spravovaných aktiv převyšující 8 miliard euro.