Home Credit | Pro lepší příběhy

Průzkum: Češi lžou, často ale bývají odhaleni

Autor

Nela Maťašeje

Tisková mluvčí




Přidáno

09.08.2017

Každý druhý Čech alespoň jednou záměrně neřekl pravdu: třetina žen lže o nákupu zbytečností, muži si zase vylepšují platy. 40 % respondentů přiznává, že jejich lži bývají většinou prokouknuty, stejné procento navíc tvrdí, že jim odhalená lež přinesla velké problémy. A kde říkáme pravdu? Skoro si nevymýšlíme při jednání s úřady a finančními institucemi. Na to, o čem a komu Češi nejčastěji lžou, se zaměřil průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit.

Vymlouváme se a lžeme z milosti

Pokud jste někdy tvrdili, že za pozdní příchod do práce může porouchaný vlak nebo jste se zapřísahali, že nemůžete na návštěvu tchýně, protože musíte ošetřovat nemocného psa, jste na tom podobně jako polovina Čechů. „Průzkum ukázal, že když nechceme říkat pravdu, často použijeme výmluvu. Alespoň jednou ji použil každý druhý respondent. Češi si také neváhají vymýšlet, pokud jde o drobné hříchy – například že měli v hospodě jen jedno pivo nebo že pravidelně chodí do posilovny. Takový výmysl přiznalo 41 % respondentů,“ říká Roman Müller, analytik spotřebitelského financování společnosti Home Credit. Ženy hřeší více, pokud jde o nákup zbytečností –  lže o něm každá třetí, zatímco u mužů jde jen o každého pátého.

Češi se domnívají, že říkat nepravdu není vždy odsouzeníhodné – milosrdné lži se dopustilo alespoň 80 % respondentů, každý druhý navíc tvrdí, že nepravdou někomu reálně pomohl. Ať už si Češi vymýšlí z jakéhokoliv důvodu, nejsou příliš dobří lháři. Platí, že jejich lži bývají často odhaleny, stane se tak ve čtyřech případech z deseti. 40 % respondentů navíc přiznává, že jim provalená smyšlenka přinesla problémy.

Tvrdíme, že se máme lépe než ve skutečnosti

Za pětadvacet tisíc měsíčně bych ráno ani nevstal z postele – a pro letošní dovolenou plánuji Maledivy, honosí se někteří Češi. 60 % alespoň jednou tvrdilo, že se má lépe než ve skutečnosti. Skutečná výše mzdy patří mezi nejčastější lži, alespoň jednou o své výplatní pásce zalhal každý čtvrtý respondent. „U mužů je to dokonce každý třetí. Souvisí to s tím, že jsou společností stále bráni jako živitelé rodiny, takže se snaží prezentovat co nejlépe. A pokud ještě rodinu nemají, pokouší se blýsknout před ženami,“ myslí si Müller. Více se lže v regionech, kde je tíživější situace se zaměstnaností – na Ústecku o svém platu alespoň jednou vyprávělo pohádky 40 % respondentů.

Komu se lhát nevyplácí?

Jakkoliv si Češi skutečnost rádi přikrášlí, alespoň jedna věc je ctí. „Z průzkumu vyplývá, že jen minimum lže finančním institucím, přiznalo se k tomu pouze 8 % respondentů. Stejně dobře jako banky, pojišťovny a úvěrové společnosti si vedou úřady – i u nich Češi zpravidla uvádí pravdivé údaje,“ chválí Müller. Právě upřímnost vůči bankám a úvěrovým firmám je podle něj klíčová. Pokud se člověk vychloubá výší platu u potenciální partnerky, maximálně se po odhalení pravdy zesměšní. Pokud ale zalže poskytovateli úvěru, smyšlenka může mít závažné právní důsledky. „Solidní poskytovatel půjček své klienty důkladně prověřuje, je to dokonce jeho povinnost. Zákazník o sobě musí poskytnout celou řadu údajů, které nikdy nesmí zfalšovat. Už kvůli sobě, protože podle nich poskytovatel úvěru vyhodnotí, jestli je pro něj půjčka bezpečná a zvládne ji splatit. Druhá věc je, že pokud lže, dopouští se úvěrového podvodu,“ upozorňuje Müller. Právě v tomto případě má tedy lež velmi krátké nohy.

Zdroj: Průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit, červenec 2017

Poznámka pro editory:

Společnost Home Credit a. s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní karty a konsolidaci úvěrů. V roce 2016 společnost poskytla úvěry v celkové výši 11,5 miliardy Kč. Společnost Home Credit a. s. je členem skupiny Home Credit. Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.

Home Credit B.V. (dále jen „HCBV“ nebo „skupina“) je mezinárodním poskytovatelem spotřebitelského financování zastoupeným v 11 zemích s vysokým růstovým potenciálem. Společnost byla založena v roce 1997 a zaměřuje se na poskytování spotřebitelského financování a úvěrů koncovým zákazníkům. Služby skupiny jsou jednoduché, snadné a rychlé. Působí na vysoce atraktivních trzích s významnými vstupními překážkami. Ve vybraných zemích je předním poskytovatelem spotřebitelského financování. Náskok před konkurencí si udržuje díky zkušenostem a znalosti nejrůznějších trhů. Posiluje a rozšiřuje finanční inkluzi populace neobsluhované bankami díky poskytování pozitivního a bezpečného úvěrování – mnohým ze zákazníků vůbec poprvé. Podporuje zvyšování životní úrovně a vychází vstříc finančním potřebám úvěrovaných osob. Celkem 120,2 tisíce zaměstnanců skupiny dosud obsloužilo více než 70 milionů zákazníků prostřednictvím rozsáhlé distribuční sítě zahrnující 270 537 prodejních míst, úvěrových kanceláří, poboček a zastoupení na poštách. Celková konsolidovaná aktiva HCBV dosáhla ke dni 31. prosince 2016 výše 14,7 mil. EUR. Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net.

Většinovým akcionářem Home Credit B.V. je s 88,62 % podílem PPF Financial Holdings B.V., 100 % dceřiná společnost společnosti PPF Group N.V. (dále jen „PPF“). Skupina PPF investuje do řady odvětví od bankovnictví a finančních služeb přes telekomunikace, biotechnologie, pojišťovnictví, nemovitosti až po zemědělství. PPF působí v Evropě, Rusku, Asii a Severní Americe. Skupina vlastní aktiva přesahující 27 miliard eur (k 31. 12. 2016). Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu.

Menšinovým akcionářem Home Credit B.V. je s 11,38 % podílem EMMA OMEGA LTD, investiční holdingová společnost vlastněná Jiřím Šmejcem. Další informace o skupině Emma Capital jsou k dispozici na www.emmacapital.cz.