„U stromečku se vždy snažíme své blízké maximálně potěšit, ale ne vždy se to vyvede. Čtvrtina lidí přiznává, že si rozbalili něco, co se jim vůbec nezamlouvalo. Ať už se jednalo o špatnou velikost, nebo se dárce jednoduše netrefil do vkusu,“ říká Roman Müller, analytik spotřebitelského financování společnosti Home Credit. S darovaným oblečením či botami má špatnou zkušenost téměř pětina Čechů. Pokud nemá dárce od obdarovaného vyslovený tip či nezná jeho přání, u tzv. měkkých dárků je výběr často sázkou do loterie. Naopak elektroniku, tedy zejména počítače, mobilní telefony a tablety, za nevhodný dárek považuje jen jedna žena ze sta. Muže zklamala v 8 % případů – pravděpodobně si představovali, že dostanou dražší model nebo očekávali vyšší výkon. Po měkkých dárcích byli muži dále nejvíce nespokojeni s darovanou kosmetikou či s parfémy.
Podívejme se ale na celou problematiku vracení a výměny nevhodných dárků také z druhé strany. Toho, že se jejich výběr dárku příliš nezadařil, si jsou vědomi spíše muži. A to téměř ve čtvrtině případů. K omylu se přiznalo i 14 % žen.
Reakce na to, když se z balicího papíru vyloupne třeba CD kapely, kterou by si obdarovaný nikdy sám dobrovolně nepustil, se výrazně liší. Platí ale, že 70 % lidí situaci nijak aktivně neřeší a dárek si ponechá. „Jen asi 14 % lidí vyrazí do obchodů, aby věc vyměnili za jinou. Zbytek využije příležitost, a když dárek nepotěšil je samé, věnují ho někomu dalšímu, ať už přátelům, nebo třeba charitě. Popřípadě si nepadnoucí oblečení nechají a doufají, že do něj časem zhubnou,“ shrnuje Müller.
Pokud už vyrazí za výměnou, většinou se respondenti setkají s příjemným jednáním. „Lidé se nebojí ani nestydí jít si po svátcích nevhodný dárek vyměnit za jiný, nebo dokonce rovnou žádat zpět peníze. Spíše dobrou zkušenost s výměnou zboží u obchodníka má zhruba čtvrtina dotázaných žen i mužů, více než desetina žen byla dokonce s průběhem výměny velmi spokojena. Vracení zboží přeje jak legislativa, zejména podmínky nákupu zboží přes internet, tak i individuální podmínky některých obchodníků, které jsou v tomto směru vstřícnější, než ukládá zákon,“ uzavírá Müller.
Poznámka: Průzkum byl realizován v listopadu 2017, a to na vzorku 500 respondentů.