Když se blíží poslední velké svátky v roce, začnou se nákupní košíky plnit nejen dárky, ale i různými pochutinami. „Polovina lidí si na Vánoce dopřeje nápoje a potraviny, které jinak v průběhu roku nevyhledává. S tím jsou spojené i větší výdaje, za kvalitní jídlo a pití zaplatíme i o dva tisíce víc než jindy,“ shrnuje výsledky průzkumu Roman Müller, analytik spotřebitelského financování společnosti Home Credit. Myslet musíme také na výdaje za vánoční stromeček a výzdobu, za které jsme nejčastěji ochotni dát částku do 1 000 korun, maximálně dvojnásobek. Ačkoliv jsou dekorace a prostřená bohatá tabule důležité, nejhlouběji do peněženky saháme přece jen kvůli dárkům. Každý čtvrtý respondent plánuje utratit více než 6 000 korun, dvě třetiny se ale pohybují v pásmu od dvou právě do šesti tisíc.
Dvě třetiny lidí přiznávají, že se v obchodech občas příliš rozšoupnou a po svátcích jim zbudou hory jídla, na které už nikdo nemá chuť. „Hodnota vyhozených pochutin skoro v polovině případů přesáhne 500 korun! Lidé se nechají unést a nakupují více, než jsou schopni spotřebovat. Jejich peníze pak doslova končí v odpadkovém koši. Někteří se pokouší hospodařit s přebytky šetrněji – nejčastěji je zamrazí nebo je rozdají příbuzným,“ říká Müller. Část svátečních dobrot připadne i zvířatům, o zbytky se dělíme jak se psy, tak i se slepicemi. Velká část nakoupených potravin jsou také trvanlivé výrobky, které se nezkazí.
„Pod dárkem vlastní výroby si mnoho lidí představí alespoň drobnou úsporu. To ale zdaleka neplatí automaticky. Když člověk použije kvalitní suroviny a zajímavý obal, může se i domácí paštika stát vyloženě luxusní záležitostí. Taková pozornost je navíc velmi osobní a hodiny, které darující věnoval výrobě, hodně vypovídají o jeho vztahu k obdarovaným,“ myslí si Müller. Vlastní výrobu letos chystá necelá pětina respondentů, kteří svým blízkým chystají pod stromeček například domácí likéry, marmelády, paštiky, kalendáře nebo i přírodní kosmetiku. Sedm z deseti respondentů má hlavně radost z toho, že jejich dárek bude originální. Velkou roli hraje i to, že lidé mohou při přípravě vlastního dárku zapojit svůj vlastní koníček.
Průzkum byl realizován v listopadu 2017, a to na vzorku 500 respondentů.