Mobil nebo notebook je pro mladé Číňany otázkou prestiže • Home…

Mobil nebo notebook je pro mladé Číňany otázkou prestiže

25. 08. 2010

Brno, 25. srpna 2010 – Pochlubit se nejnovějším modelem mobilního telefonu nebo předvést přátelům nový notebook. Taková je motivace mladých Číňanů k nákupu nejmodernějších technologií na splátky. Mladá generace chce ukázat, „že na to má“ a jde s dobou. Podobná je situace v Rusku. I tam je vlastnictví luxusního zboží znakem vysokého postavení. Kvůli ekonomické krizi, která se nevyhnula ani největší zemi světa, se však i Rusové museli uskrovnit a své výdaje omezit. Preference zákazníků v zemích, kde působí, sledoval Home Credit, jeden z předních poskytovatelů spotřebitelských úvěrů ve střední a východní Evropě a jihovýchodní Asii.

V Číně, na nejvíce se rozvíjejícím trhu světa, je nejnovější typ mobilu nebo notebooku otázkou prestiže. Platí to hlavně pro mladé, kteří si zakládají na image. Hned jak se objeví nějaká novinka, mladí ji musí mít a jsou ochotni si na ni i půjčit. V komoditách financovaných úvěrem v Číně si mobilní telefony drží 65% podíl. „Starší generace byla a je zvyklá spíše šetřit a k nákupům na úvěr si hledá cestu jen pozvolna. Například domácí spotřebiče nebo nábytek, který na splátky hojně pořizují Češi, si Číňané koupí jen zřídka,“  přibližuje Michal Skočil, generální ředitel čínského Home Creditu s tím, že čínská vláda prozíravě podporuje rozvoj spotřebitelských úvěrů tak, aby domácí spotřebu zvýšila. Další oblíbenou komoditou na splátky jsou v Číně motorky. Čínská vláda se sice snaží držet dopravu pod kontrolou kvůli znečištění ovzduší, elektrické mopedy ale není třeba registrovat. Z toho důvodu se jich regulace dopravy netýká a Číňané si je proto pořizují čím dál častěji.

Statistiky z východu hovoří o tom, že více než polovina Rusů musela v krizovém roce 2009 omezit své výdaje. „Lidé odkládali zařízení domácností, nákup spotřebičů nebo opravy bytů. Dražší a luxusní věci, které v Rusku neodmyslitelně patří k demonstraci sociálního postavení, museli nahradit levnějšími,“  uvádí Ivan Svítek, generální ředitel Home Creditu v Rusku. Dodává, že od vysokých úvěrů s delší splatností Rusové upustili a raději spláceli kratší dobu nižší částky. Tento trend se začal obracet na konci roku 2009 díky stabilizující se ekonomické situaci domácností.  

Ve Vietnamu je číslem jedna ve splácených komoditách moped. Malý motocykl je stále nejdůležitějším přepravním prostředkem, v menších provinciích se o jeden dělí i čtyři lidé. Z tohoto důvodu zde existuje velký prostor pro úvěry na motorky – měsíčně jich Home Credit uzavře kolem deseti tisíc. Prodávat na úvěr ale například elektroniku nebo domácí spotřebiče je ve Vietnamu složité. „Specializovaných obchodů je pramálo, většinou najdete potraviny, drogerii, televize, nábytek nebo třeba větráky pod jednou střechou a veškerý sortiment lidé platí hotově,“  říká Ajay Bandhu, který vede Home Credit ve Vietnamu.

Bělorusové si na splátky nejčastěji pořizují moderní technologie a pak také spotřebiče do domácnosti. Největší zájem je o mobilní telefony, notebooky, kamery, foťáky nebo televize. Do domácnosti pak nakupují pračky, lednice, mikrovlnky nebo vysavače. V Kazachstánu je situace obdobná s tím rozdílem, že v krizí postiženém roce 2009 Kazaši omezili nákupy počítačů a úvěrem častěji financovali potřebnější výrobky a zařízení domácnosti.

Čeští spotřebitelé nejčastěji nakupují na splátky spotřebiče, elektroniku, doplňky do domácnosti a nábytek, v posledních letech pak i zahradní techniku. V krizi ale své chování změnili – opět se z nich stali kutilové, kteří si berou úvěr na úpravy a rekonstrukce bydlení. Nejčastěji opravují koupelny, mění podlahové krytiny nebo investují do vytápění.

 

Poznámky pro editory:

 Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, hotovostní půjčky, kreditní karty a revolvingové půjčky. V první polovině roku 2010 společnost poskytla úvěry v celkové výši 3,7 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.

 Skupina Home Credit („skupina“) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě a Asii. Ve vybraných zemích skupina úspěšně rozvíjí služby retailového bankovnictví jako běžné účty či vklady. Jejích 15 800  zaměstnanců obsluhuje více než 4,7 milionu zákazníků ve všech geografických oblastech, v nichž jsou služby pod značkou Home Credit poskytovány (údaje k 31. 12. 2009). Skupina Home Credit v současnosti působí v 8 zemích: v České republice (Home Credit a.s., od roku 1997), na Slovensku (Home Credit Slovakia, a.s., od roku 1999), v Ruské federaci (OOO Home Credit & Finance Bank, od roku 2002), Kazachstánu (AO Home Credit Bank, od roku 2005, minoritní podíl), na Ukrajině (OAO Home Credit Bank, od roku 2006), v Bělorusku (OAO Home Credit Bank, od roku 2007), Číně (HC Asia N.V., od roku 2007) a Vietnamu (PPF Vietnam Finance Company Ltd., od roku 2009).

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net

Skupina Home Credit je součástí skupiny PPF, která je jednou z největších mezinárodních finančních a investičních skupin v regionu střední a východní Evropy. Aktiva skupiny dosahují téměř 11 mld. eur. Skupina PPF se zaměřuje na retailové finanční služby (bankovnictví a pojišťovnictví), na správu fondů a na investice do nemovitostí. Skupina aktivně vyhledává investiční příležitosti na rozvíjejících se trzích střední a východní Evropy, Ruska, Společenství nezávislých států a Dálného východu. Skupina PPF má svoji korporátní vlastnickou a řídicí strukturu umístěnou v Nizozemsku: Klíčovou holdingovou společností skupiny PPF, na jejíž úrovni jsou přijímána strategická rozhodnutí, je PPF Group N.V. se sídlem v Amsterdamu.

Další informace jsou k dispozici na www.ppf.cz.