Kdy vyrážíme nakupovat dárky? Je to jako s každou povinností – rádi to odkládáme. Obchody tak Češi obchází, teprve když už se svátky skutečně blíží. Jen asi každý osmý pořizuje nadílku už v průběhu roku, naopak 64 % vytahuje peněženky teprve v průběhu listopadu a prosince. Větší lajdáci jsou v tomto směru muži, kteří se po dárcích poohlíží často až ve chvíli, kdy do svátků zbývá pár dní. „Protože nákupy dárků nechává spousta lidí na poslední chvíli, je v obchodech samozřejmě nabito. V těchto případech se přitom nedá spoléhat na online obchody, protože ty už od určitého data nemohou garantovat, že zboží do Vánoc doručí. Popřípadě si zákazníci až hodiny postojí na poště. Je proto lepší začít s nákupy včas,“ radí Roman Müller, analytik spotřebitelského financování společnosti Home Credit.
Pokud ale během roku Čechům něco padne do oka, rádi takový dárek koupí do zásoby, i když jsou Vánoce ještě daleko. Důležité pro ně je, že obdarovanému udělá radost. Roli ale hrají i aktuální slevy.
Zná to bohužel asi každý – očekávání při rozbalování dárku jsou veliká, ovšem následuje zklamání. Abstinenti najdou pod stromečkem láhev whisky, žena dostane šaty v barvě, kterou odjakživa nesnáší, a děti nevěřícně koukají na darované školní učebnice. Takový přešlap nejenže stojí peníze, ale ještě může rozvířit negativní emoce. Dobrá volba je tedy základ, a není proto divu, že Češi se snaží vyzvídat, co jejich milí skutečně chtějí. Každá pátá žena se inspiruje dopisy pro Ježíška, muži zase preferují přímo se zeptat, co by si jejich blízcí přáli. „Nejvíce ale o našich vztazích vypovídá přece jen to, zda se spolehneme na to, že obdarovaného dobře známe, a trefíme se mu do vkusu. Nákupy takto řeší každý druhý, možná trochu překvapivě častěji muži než ženy. Ty se zase častěji spoléhají na různé tipy na dárky, které nachází v časopisech a na internetu,“ shrnuje Müller.
Online nákupy jsou pohodlné, umožňují vyhnout se tlačenici i šílenství u pokladen. Na druhou stranu ale nevyzkoušíme vůni parfému, měkkost trička nebo jak nám nářadí padne do ruky. Právě proto Češi při shánění dárků kombinují e-shopy s návštěvami kamenných prodejen, kde si mohou vše vyzkoušet či ohmatat. Dělá to tak 80 % respondentů. Pouze na internetové nákupy spoléháme v minimální míře. U online transakcí jsme také opatrní. Přestože čínské i jiné zahraniční internetové obchody lákají na široký výběr a nízké ceny, kosmetiku, oblečení, hračky i elektroniku lidé pořizují hlavně v tuzemských e-shopech. „Pokud má někdo široké příbuzenstvo nebo hodně kamarádů, stávají se Vánoce velmi významnou položkou v rozpočtu. Mnoho lidí to řeší tím, že dárky nakupují přes zahraniční e-shopy. Především ty čínské nabízí zboží za velmi výhodné ceny,“ konstatuje Müller. Jenže takové nákupy skrývají větší míru rizika. Může se stát, že místo saka dorazí pyžamo nebo vánoční dárek sice najdeme ve správné podobě, jenže až těsně před Velikonocemi.
Poznámka: Průzkum byl realizován v listopadu 2017, a to na vzorku 500 respondentů.