Kosmetiku kupují letos Češi jako vánoční dárek nejvíce a nezáleží na tom, pro koho je určena. Lidé kvůli uzavření obchodů nakupovali jiným způsobem, nákup dárků se přesunul do online prostředí, což u kosmetiky není problém, vzhledem k velkému množství zavedených kosmetických e-shopů. Z průzkumu agentury Perfect Crowd pro Home Credit také vyplynulo, že lidé jsou obezřetnější ke svým financím a dárky nakupují z úspor nebo běžné výplaty, letos si na dárky půjčuje jenom nepatrné množství lidí.
„V současné situaci, kdy se společnost potýká s koronavirovou krizí již od jara, si lidé uvědomují, že musí více sledovat svoji finanční situaci. Řada lidí přišla o příjmy a musela sáhnout po úsporách, které často měly sloužit na nákup vánočních dárků nebo na dovolenou,“ uvádí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit.
V letošním roce se chystá kosmetikou obdarovat své nejbližší rodinné příslušníky 37 % Čechů, ale kosmetické produkty jsou nejoblíbenějším dárkem i pro kamarády a ostatní členy rodiny. Dále respondenti uvedli, že pro blízké nakupují módu, elektroniku a knihy. Kamarádi po kosmetice nejčastěji obdrží drobnější dárkové předměty a knihy.
10 % dotázaných se letos rozhodlo, že širší rodině a kamarádům nekoupí žádný dárek, je to dané i současnou situací, kdy řada lidí musí více šetřit a také má méně příležitostí k setkání. V souvislosti s pandemií se vytvořila nová kategorie dárků, až 11 % lidí obdaruje své blízké předmětem, který je spojen s pandemií, a v minulosti jej nekupovali. Jedná se například o roušky, vouchery, vitamíny nebo čističky vzduchu.
3/4 respondentů uvedly, že celkově utratí za všechny vánoční dárky maximální částku do 10 000 Kč. 94 % Čechů pak financuje dárky z vlastních zdrojů, tj. z běžné výplaty, úspor nebo jednorázového příjmu.
50 % lidí nakoupí vánoční dárky do poloviny prosince, na poslední chvíli shání dárky více muži (14 %) než ženy (pouze 7 %). Více než polovina respondentů (52 %) uvedla, že letos kvůli koronavirové situaci bude nakupovat ve větší míře dárky online ve srovnání s loňským rokem, 32 % by však preferovalo návštěvu kamenných obchodů.
Home Credit pro své klienty vyvinul online řešení nákupu na splátky, které klienti mohou využívat mimo jiné také na 4 z 5 největších e-shopů v ČR zaměřených převážně na elektroniku. Pomocí systému OneClick si stávající klient Home Creditu na e-shopu zvolí v předvolbě placení pomocí splátek a do 2 minut je jeho nákup uskutečněn. V případě, že nakupuje poprvé na splátky a musí vyplnit online žádost, což je časově náročnější, trvá to zhruba 8–10 minut.
„V dnešní době se vše přesouvá do online sféry. Svým klientům však nedoporučujeme zadlužovat se kvůli vánočním dárkům. Měli by dodržovat jednoduché pravidlo, a to vzít si úvěr na věc, kterou budou užívat delší dobu, než je doba splácení půjčky. K oblíbeným vánočním dárkům patří elektronika, která se také snadno pořizuje na e-shopech, ta jistě vydrží delší dobu, a proto je možné ji financovat půjčkou,“ vysvětluje Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit.
<small>Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku české populace ve věku 18–60 let v období 20.–24. listopadu 2020. Celkově se online panelu společnosti Perfect Crowd účastnilo 309 respondentů. </small>