542 100 100

Pracovní dny od 8 do 18 hod.

Číslo 840 155 155 nahrazujeme pevnou linkou. Můžete volat výhodněji, podle běžné sazby svého operátora.

727 618 618

Pracovní dny od 8 do 18 hod.

Chcete volat na mobilní číslo? Na této lince můžete využít své volné minuty.

Pokud neradi voláte, napište nám email!

10 pravidel jak bezpečně používat nejen Správce financí

Kdo šéfuje domácnosti? Muži nebo ženy?

Autor tiskové zprávy - Zuzana Bienvenu

Přidáno

11. 4. 2012

Autor

Zuzana Bienvenu
Tisková mluvčí

Témata k článku

Brno 11. duben 2012 – Každá rodina má podle svých vlastních pravidel nastavené, kdo drží rodinný rozpočet a rozhoduje o tom, co se do domácnosti pořídí. I přes pokračující ženskou emancipaci se ale v tomto ohledu revoluce v Českých domácnostech nekoná. Vyplývá to z dat společnosti Home Credit, která zjišťovala, jaké zboží typicky financují muži a jaké naopak ženy.

Češi udržují tradiční koncept domácnosti. Žena se stará o chod kuchyně a celé domácnosti, zatímco muž si spíše „hraje“ s technikou nebo pracuje v dílně a na zahradě. Vyplývá to z prodejních dat společnosti Home Credit. Za zcela mužské odvětví lze považovat prodej čtyřkolek, skútrů a jejich příslušenství. V loňském roce si je na úvěr pořídilo 81 % mužů a pouhých 19 % žen. V těsném závěsu jsou nářadí a nástroje pro stavbu – ty nakupovalo 78 % mužů. Muži rádi přestavují nebo rekonstruují a pouštějí se do vlastních projektů.  Přestože výsledek nemusí být vždy podle představ partnerek, rádi si k tomu pořizují stále nové stroje.

Naopak ženy si drží své „hájenství“ v kuchyních. Jejich vybavení, tedy lednice, sporáky a myčky financuje v Česku téměř 60 % žen. „V tomto případě se ukazuje jakási zvláštní forma emancipace. Ženy sice zůstávají takzvaně u sporáků, ale navíc si je i samy financují. Jednoduše nečekají na to, až jim partner koupi nového spotřebiče schválí, a do obchodu vyrazí klidně samy,“   komentuje s jistou nadsázkou tento trend ředitel obchodní sítě Home Creditu Jan Plaček.  

Výrazný obrat ale nastal na Slovensku, a to v prodeji kuchyňských linek. Ještě před třemi lety dvě třetiny žen určovaly podobu kuchyně, nyní se poměr otočil a mírná nadpoloviční většina mužů už rozhoduje o tomto dříve typicky ženském tématu. Dalším překvapením vyplývajícím ze statistiky je, že ženy v Česku dominují ve zcela neobvyklé oblasti – zabezpečení domácnosti. To si pořizují přes Home Credit dvě třetiny žen a pouhá třetina mužů. „Dnes je zcela běžné, že lidé bydlí sami v bytě nebo domě. Řada žen má obavy o své bezpečí, a tak investují do zabezpečovacích zařízení a alarmů,“   doplňuje Plaček.

A nakonec dobrá zpráva pro bojovníky za genderovou rovnoprávnost. Podle statistiky Home Creditu existuje jedna oblast, ve které jsou muži i ženy naprosto vyrovnaní. Dovolené. Zde je podíl přesně poloviční. „V otázce dovolených je obvykle největší bod sváru, zda bude dovolená u moře nebo na horách. A to, jestli takovou variantu prosazuje muž nebo žena, není zase tak důležité“,   uzavírá Plaček.

Oblast   2009 2010 2011
Bílá technika Muž 40 % 40 % 41 %
Žena 60 % 60 % 59 %
         
Cestovní kanceláře Muž 50 % 48 % 50 %
Žena 50 % 52 % 50 %
         
Kuchyně Muž 45 % 43 % 45 %
Žena 55 % 57 % 55 %
         
Autopříslušenství, čtyřkolky, přívěsné vozíky Muž 86 % 77 % 81 %
Žena 14 % 23 % 19 %
         
Nářadí a stavebnictví Muž 74 % 74 % 78 %
Žena 26 % 26 % 22 %
         
Zabezpečovací systémy Muž 34 % 35 % 33 %
Žena 66 % 65 % 66 %


Poznámky pro editory:

Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V roce 2011 společnost poskytla úvěry v celkové výši 8,75 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.

Skupina Home Credit (Home Credit B.V. a její dceřiné společnosti) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v Evropě a své služby nabízí 4,5 milionu aktivních klientů (k 30. 6. 2011 včetně Kazachstánu). Ve vybraných zemích úspěšně nabízí a rozvíjí také služby retailového bankovnictví. Skupina působí v České republice (od roku 1997), na Slovensku (od roku 1999), Ruské federaci (od roku 2002) a v Bělorusku (od roku 2007). Značka Home Credit je od roku 2005 navíc přítomna v Kazachstánu, kde společnost Home Credit B. V. drží minoritní podíl v AO Home Credit Bank.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net.

Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N. V. („PPF“), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. Aktuálně vlastní aktiva ve výši zhruba 12,4 miliard EUR (k 31. 12. 2010), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů či zemědělství až po největší ruský obchodní řetězec se spotřební elektronikou. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie.
Na základě úspěchu Home Creditu v Evropě PPF rozvíjí spotřebitelské financování pod značkou Home Credit také v Asii, konkrétně v Číně (od roku 2007) a ve Vietnamu (od roku 2009), a zkoumá příležitosti pro vstup na další rozvíjející se trhy v tomto regionu.

Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu.

Přihlášení k odběru nových tiskových zpráv

Ochrana osobních údajů