Brno 11. duben 2012 – Každá rodina má podle svých vlastních pravidel nastavené, kdo drží rodinný rozpočet a rozhoduje o tom, co se do domácnosti pořídí. I přes pokračující ženskou emancipaci se ale v tomto ohledu revoluce v Českých domácnostech nekoná. Vyplývá to z dat společnosti Home Credit, která zjišťovala, jaké zboží typicky financují muži a jaké naopak ženy.
Češi udržují tradiční koncept domácnosti. Žena se stará o chod kuchyně a celé domácnosti, zatímco muž si spíše „hraje“ s technikou nebo pracuje v dílně a na zahradě. Vyplývá to z prodejních dat společnosti Home Credit. Za zcela mužské odvětví lze považovat prodej čtyřkolek, skútrů a jejich příslušenství. V loňském roce si je na úvěr pořídilo 81 % mužů a pouhých 19 % žen. V těsném závěsu jsou nářadí a nástroje pro stavbu – ty nakupovalo 78 % mužů. Muži rádi přestavují nebo rekonstruují a pouštějí se do vlastních projektů. Přestože výsledek nemusí být vždy podle představ partnerek, rádi si k tomu pořizují stále nové stroje.
Naopak ženy si drží své „hájenství“ v kuchyních. Jejich vybavení, tedy lednice, sporáky a myčky financuje v Česku téměř 60 % žen. „V tomto případě se ukazuje jakási zvláštní forma emancipace. Ženy sice zůstávají takzvaně u sporáků, ale navíc si je i samy financují. Jednoduše nečekají na to, až jim partner koupi nového spotřebiče schválí, a do obchodu vyrazí klidně samy,“ komentuje s jistou nadsázkou tento trend ředitel obchodní sítě Home Creditu Jan Plaček.
Výrazný obrat ale nastal na Slovensku, a to v prodeji kuchyňských linek. Ještě před třemi lety dvě třetiny žen určovaly podobu kuchyně, nyní se poměr otočil a mírná nadpoloviční většina mužů už rozhoduje o tomto dříve typicky ženském tématu. Dalším překvapením vyplývajícím ze statistiky je, že ženy v Česku dominují ve zcela neobvyklé oblasti – zabezpečení domácnosti. To si pořizují přes Home Credit dvě třetiny žen a pouhá třetina mužů. „Dnes je zcela běžné, že lidé bydlí sami v bytě nebo domě. Řada žen má obavy o své bezpečí, a tak investují do zabezpečovacích zařízení a alarmů,“ doplňuje Plaček.
A nakonec dobrá zpráva pro bojovníky za genderovou rovnoprávnost. Podle statistiky Home Creditu existuje jedna oblast, ve které jsou muži i ženy naprosto vyrovnaní. Dovolené. Zde je podíl přesně poloviční. „V otázce dovolených je obvykle největší bod sváru, zda bude dovolená u moře nebo na horách. A to, jestli takovou variantu prosazuje muž nebo žena, není zase tak důležité“, uzavírá Plaček.
Poznámky pro editory:
Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V roce 2011 společnost poskytla úvěry v celkové výši 8,75 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.
Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.
Skupina Home Credit (Home Credit B.V. a její dceřiné společnosti) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v Evropě a své služby nabízí 4,5 milionu aktivních klientů (k 30. 6. 2011 včetně Kazachstánu). Ve vybraných zemích úspěšně nabízí a rozvíjí také služby retailového bankovnictví. Skupina působí v České republice (od roku 1997), na Slovensku (od roku 1999), Ruské federaci (od roku 2002) a v Bělorusku (od roku 2007). Značka Home Credit je od roku 2005 navíc přítomna v Kazachstánu, kde společnost Home Credit B. V. drží minoritní podíl v AO Home Credit Bank.
Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net.
Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N. V. („PPF“), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. Aktuálně vlastní aktiva ve výši zhruba 12,4 miliard EUR (k 31. 12. 2010), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů či zemědělství až po největší ruský obchodní řetězec se spotřební elektronikou. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie. Na základě úspěchu Home Creditu v Evropě PPF rozvíjí spotřebitelské financování pod značkou Home Credit také v Asii, konkrétně v Číně (od roku 2007) a ve Vietnamu (od roku 2009), a zkoumá příležitosti pro vstup na další rozvíjející se trhy v tomto regionu.
Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu.