Lidé žijící ve městě vyhledávají více na Štědrý den zábavu v širším okruhu, ať už přátel nebo příbuzenstva a nebojí se také vyjít si na Štědrovečerní večeři do restaurace. Je to pravděpodobně dané i tím, že zde mají více příležitostí, protože řada restaurací nabízí speciální menu i na 24. prosince, které si kromě zahraničních turistů oblíbili i čeští zákazníci.
I když většina stále upřednostňuje rodinu, je to až 76 %, objevuje se nový trend, a to dovolená v zahraničí. Tu by preferovaly především ženy (9,3 %) ve věkové skupině 40–54 let (12,3 %) a také obyvatelé Prahy (14,3 %). Ženy v tomto věku mají evidentně jiné priority, netouží po tom, trávit předvánoční čas pečením 20 druhů cukroví, výzdobou a přípravou perfektní Štědrovečerní večeře. Děti mají již většinou starší a donutit teenagera, aby pomohl se zdobením perníčků se zdá jako nadpozemský úkol. Ženy v tomto věku již nevěří na pohádky, a proto rezignovaly na generální předvánoční úklid a rády vymění sledování tradičních českých pohádek za poklidnou dovolenou například v teple.
Stále je však pro našince poklidný odpočinek doma během svátků nezaměnitelný zážitek, až 76 % respondentů odpovědělo agentuře STEM/MARK ve výzkumu pro Home Credit, že chtějí trávit Vánoce s nejbližšími. Pravděpodobně sledují tradiční české pohádky, ochutnávají cukroví a na hory nebo dovolenou vyrážejí většinou až v druhé polovině volna, tedy na Silvestra.
V průzkumu pro společnost Home Credit se také odpovídalo na dotazy, jak Češi tráví hektický předvánoční čas. Na prvním místě se umístil nákup dárků, což není vůbec překvapivé. I když předvánoční výzdoba v obchodních centrech se začíná objevovat často již v říjnu, většina lidí však kupuje alespoň jeden dárek na poslední chvíli.
Další činností v době předvánoční je pak domácí výzdoba a „světe div se“ pečení cukroví. Některé možná překvapí, že tradičním generálním úklidem se zabývá „pouhých“ 47 % respondentů. Zajímavé je, že nejvíce lidí, kteří mají potřebu utřít prach v každému rohu, pod každou knihou na polici, umýt všechna okna a vyčistit koberce, jsou ve věkové skupině 15–39 let. Lidé od 40-54 let nepovažují úklid za prioritu, raději odjedou do tepla anebo alespoň tuto cestu plánují. Roste také popularita návštěvy vánočních trhů, více než 50 % respondentů odpovědělo, že během předvánočního času navštíví trhy v některé domácí metropoli.
„Vánoce nejsou jenom o dárcích, úklidu a dokonalé výzdobě, ale především o pohodě a příjemném času s nejbližšími. Mohou však přijít nemilé události, rozbije se pračka, trouba nebo vybouchne auto, na takové věci vám rádi půjčíme i o svátcích a pomůžeme překonat finanční nesnáz, ale úvěrům na samotné dárky se raději vyhněte, i skromnější dary jistě udělají nejbližším radost,“ doporučuje Miroslav Zborovský, finanční ombudsman klientů Home Credit.