V loňském roce mohli na základě vládního moratoria žádat klienti bank a poskytovatelů nebankovních úvěrů o odklady splátek úvěrů. Tuto možnost využilo celkem 13 000 klientů společnosti Home Credit, ať už to bylo na základě vládního moratoria, nebo nad jeho rámec.
Společnost Home Credit ještě před platností tohoto nařízení umožňovala dohodnout se na individuálním splácení nebo v některých případech i na odložení splátek, pokud se klient ocitl v tíživé finanční situaci. Stejně přistupovala i k jiným úvěrovým produktům, na které se moratorium nevztahovalo, a i nadále pomáhá svým klientům najít řešení, pokud se dostanou, ať již kvůli pandemii nebo jiným okolnostem, do nesnází se splácením.
Z celkového počtu 13 000 odkladů bylo na základě vládního nařízení odloženo necelých 8 000, dalších 3 000 odkladů se vztahovalo na produkty nad rámec moratoria a 2 000 bylo odloženo v prosinci, čili po skončení jeho platnosti. Společnost Home Credit v současné době prodloužila možnost požádat o tříměsíční odklad do konce dubna, pokud se klienti v důsledku pandemie ocitnou v tíživé finanční situaci.
O odklady splátek se častěji žádá u větších úvěrů, kde jsou splátky vyšší. „Počet žádostí o odklad, resp. o individuální splátkový kalendář po ukončení moratoria postupně klesá, momentálně se na nás obracejí nižší stovky klientů měsíčně. Očekáváme, že žádosti o odklady splátek ještě nějaký čas přetrvají, přesná čísla jsou však vzhledem k nejisté situaci kolem pandemie těžké odhadnout,“ uvádí ředitel Divize Risk a Collection společnosti Home Credit Martin Popík.
Společnost Home Credit vykázala zhruba 20% pokles zájmu o spotřebitelské úvěry v roce 2020 ve srovnání s rokem 2019. Větší propad byl u úvěrových produktů, které přímo souvisí s lockdownem, tedy u nákupů na splátky v kamenných prodejnách a také u půjček na automobily. Naopak meziročně zaznamenal Home Credit 30% nárůst nákupů na splátky na e-shopech.
V roce 2019 bylo schváleno klientům Home Creditu 3x více kreditních karet v kamenných prodejnách než v e-shopech, oproti tomu v roce 2020 se díky pandemii počet karet vydaných v e-shopech a v kamenných prodejnách vyrovnal.
V roce 2020 byl produktem číslo jedna nakoupeným přes kreditní kartu Home Creditu iPhone 11, 48 % všech uskutečněných nákupů přes kreditní karty bylo za černou techniku, bílá technika tvořila 25 % a nábytek 11 %.
„Předpokládáme, že spotřeba domácností bude stoupat, ale neočekáváme skokový návrat v krátkodobém horizontu k předcovidové situaci, řada lidí bude utrácet úspory a bude opatrnější k zadlužování. Očekáváme nárůst zájmu o konsolidace, lidé budou hledat možnosti, jak ušetřit na měsíční splátce, a právě konsolidace je jeden z možných nástrojů,“ popisuje ředitel Divize Produkty a Marketing společnosti Home Credit Milan Cáder.
Covidová doba změnila nákupní chování zákazníků a také segment spotřebitelských úvěrů se přesunul do online prostředí. Zákazníci nakupují na splátky na e-shopech, naučili se ve větší míře využívat kreditní karty k nákupům online a rovněž vzrostl počet uživatelů mobilní aplikace. „Očekáváme, že většina našich klientů, kteří si úspěšně vyzkoušeli online prostředí na poli spotřebitelských úvěrů, u nich již zůstane, menší část se samozřejmě vrátí ke klasickému splátkovému prodeji v kamenných prodejnách,“ dodává na závěr Milan Cáder z Home Creditu.