Člověk v tísni zveřejnil aktuální Index odpovědného úvěrování, ve kterém každoročně hodnotí malé úvěry bankovních a nebankovních společností na českém trhu. V Indexu se opět zaměřil na úvěry sloužící ke krátkodobému překlenutí nedostatku financí, tedy kreditní karty, kontokorenty, revolvingové úvěry a mikropůjčky. Hodnotil 44 půjček a 11 z nich získalo 4 hvězdičky. Právě ty označuje za nejvíce bezpečné. Home Credit dosáhl druhého nejlepšího výsledku a také jeho další značka pro malé úvěry Kamali obsadila páté místo a řadí se mezi čtyřhvězdičkové půjčky.
Pro porovnání půjček sestavili autoři modelový příklad půjčky 20 000 Kč na jeden měsíc a hodnotili 44 produktů od více než 30 bankovních i nebankovních poskytovatelů. Hodnotitelé se zajímali nejen o celkové náklady na půjčku, ale taky o dodatečné náklady v případě potřeby prodloužení splácení či dokonce neschopnosti splácet. Dále hodnotili transparentnost (např. srozumitelnost webových stránek, úplnost, rozsah a přehlednost veřejně dostupných informací), procesní vstřícnost a posuzování úvěruschopnosti - tedy důslednost v prověřování bonity žadatelů o půjčky. V potaz brali také to, jak dobře a srozumitelně informují společnosti nové žadatele o půjčky i stávající klienty, kterým hrozí problémy se splácením nebo už se do nich dokonce dostali. Hodnocení je tak velmi podrobné a důkladné.
Půjčky od Home Creditu a Kamali, které byly zahrnuty do aktuálního žebříčku, obdržely čtyři hvězdy, což je maximum, které bylo rozdáno a ukazují na odpovědného poskytovatele úvěrů.
Odborníci pozitivně ocenili jako silné stránky Home Creditu i Kamali například přehlednou úvěrovou kalkulačku na webu a vzor smlouvy, který si zde každý zájemce o půjčku může pročíst. Dále pak velmi dobře zpracovanou informaci o tom, jak postupovat při problémech se splácením či nižší náklady účtované klientům při prodlení se splácením než u jiných společností. Jak Home Credit, tak Kamali navíc neprodlužují tříletou promlčecí lhůtu jako někteří jiní věřitelé a při případné žalobě pak využívají nižší formulářové tarify.
„Výčet našich silných stránek dokazuje, že jsme se vydali správnou cestou. Prioritou je pro nás transparentní a odpovědné úvěrování, kdy klientovi vždy poskytujeme maximální a srozumitelné informace o půjčce i možnostech, jak postupovat, pokud by se vyskytly problémy se splácením. Obzvláště nyní, v době vysoké inflace, se snažíme k těmto případům přistupovat individuálně a velmi citlivě, “ komentuje Michal Fila, tiskový mluvčí Home Credit ČR a SR .
Průzkum ukazuje, že rozdíl v cenách půjčky může být až desetinásobný, za dvacetitisícovou půjčku může klient zaplatit od 315 Kč až po necelých 9 000 Kč.
„Každý se může někdy dostat do situace, kdy nutně potřebuje peníze, které v danou chvíli prostě nemá. Slovo nutně je zde ovšem zásadní. Půjčka je vždy závazek a člověk by měl vědět, že mu bude schopný dostát. Za nutné ani rozumné určitě nepovažuji půjčovat si na dovolenou či vánoční dárky. Také by si člověk nikdy neměl půjčovat na splátky jiných půjček. Pokud se dostane do potíží se splácením, měl by se v první řadě spojit s poskytovatelem této půjčky a probrat s ním možnosti,“ uvádí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit .
Člověk v tísni pravidelně monitoruje nabídku spotřebitelských úvěrů, v rámci Indexu odpovědného úvěrování zveřejňuje své průzkumy na trhu spotřebitelských půjček a před šesti lety začal samostatně sledovat i malé půjčky (mikropůjčky).
Kompletní přehled výsledků Indexu odpovědného úvěrování od Člověka v tísni naleznete zde: https://www.clovekvtisni.cz/jednorazove-splatna-pujcka-je-pro-mnohe-riziko-varuje-aktualni-index-odpovedneho-uverovani-10420gp