Brno 10. prosince 2008 – Home Credit a. s. (“HC”), držitel ratingu Moody’s A3.cz a jeden z předních poskytovatelů spotřebitelských úvěrů v České republice, oznamuje své finanční výsledky za první tři čtvrtletí roku 2008 podle Mezinárodních standardů pro finanční výkaznictví (IFRS).
“Ve třetím čtvrtletí roku 2008 pokračoval Home Credit v posilování svého tržního podílu a v upevňování pozice jednoho z lídrů trhu spotřebitelského financování v České republice. Růstový potenciál trhu zůstává silný, i když je ovlivněn zhoršenými ekonomickými vyhlídkami, které mimo jiné zvyšují důležitost kvalitního a striktního řízení rizik. Naše společnost zastává na tomto trhu silnou pozici a je připravena využít možností růstu v okamžiku, kdy to trh dovolí. Do té doby zůstáváme i nadále respektovaným nebankovním poskytovatelem spotřebitelského financování se silnou sítí obchodních partnerů a zřetelnou růstovou křivkou, která z Home Creditu činí přední společnost na trhu s úvěry v České republice.“
Erich Čomor, generální ředitel Home Credit a. s.
Shrnutí
Obchodní výsledky
V prvních třech čtvrtletích roku 2008 zaznamenal HC silný a profitabilní výkon a dále upevnil svou pozici předního poskytovatele spotřebitelského financování v České republice. Navzdory zhoršujícím se ekonomickým podmínkám rostl napříč celým produktovým portfoliem. Celkový objem nově poskytnuté jistiny dosáhl 7,321 miliardy Kč. Je to o 36 % více než ve stejném období roku 2007, kdy objem poskytnutých úvěrů představoval 5,379 miliardy Kč.
HC si drží silný 25% podíl na nebankovním trhu spotřebitelského financování. Navzdory rostoucímu konkurenčnímu boji zůstává HC zřetelně dominantním hráčem na trhu POS úvěrů s tržním podílem přes 34 %. Objem nově poskytnutých POS úvěrů sice o 3 % klesl, ale mírněji než trh, kde celkový pokles dosáhl 5 %. Pokles POS úvěrů v případě HC vyrovnává výrazný růst v segmentu hotovostních úvěrů a kreditních karet.
Růst úvěrového portfolia společnosti je nadále tažen především kreditními kartami a hotovostními úvěry. Objem úvěrů poskytnutých prostřednictvím kreditních a úvěrových karet se v prvních třech čtvrtletích 2008 meziročně zvýšil o 44 % na 2,938 miliardy Kč. Na konkurenčním trhu hotovostních úvěrů HC dále posílil svůj tržní podíl na 18,5 %. To z něj činí třetího největšího hráče na nebankovním trhu hotovostních úvěrů v České republice.
Finanční výsledky
Čistý zisk za 9měsíční období končící 30. září 2008 meziročně vzrostl o 26 % a dosáhl 641 milionů Kč, a to ve srovnání s 510 miliony Kč za stejné období roku 2007. Tento výsledek pozitivně ovlivnil především růst úvěrového portfolia.
Čistý úrokový výnos ve sledovaném období činil 1 695 milionů Kč ve srovnání s 1 552 miliony Kč za stejné období loňského roku, což představuje nárůst o 9 %.
Provozní náklady dosáhly 581 milionů Kč, přičemž společnost snížila podíl provozních nákladů vůči čistým výnosům na úroveň 32 % ve srovnání s 34 % ve stejném období loňského roku. Zlepšení poměru cost/income bylo dáno dvěma faktory: o 5 % pomalejším růstem provozních nákladů (díky úsporám ve všech zásadních položkách) a 13% růstem provozních výnosů zejména díky 39% růstu čistých výnosových poplatků.
Po celé období se HC zaměřoval na zkvalitnění řízení rizik a vymáhání pohledávek. To mělo za následek zlepšení NPLs, vyjádřených jako podíl pohledávek po lhůtě splatnosti vůči celkové hrubé pohledávce, o 2 %. Ukazatel krytí NPLs dosáhl 93 %.
Poznámka pro editory:
Společnost Home Credit a. s. patří k lídrům trhu spotřebitelského financování v České republice. Poskytuje účelové a bezúčelové financování prostřednictvím spotřebitelských a revolvingových úvěrů, produktové portfolio doplňují hotovostní půjčky. Za rok 2007 profinancovala nákupy svých klientů v hodnotě 8,3 miliardy Kč.
Společnosti skupiny Home Credit působí na trzích spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě, ve střední Asii a na Dálném východě. V roce 2007 společně poskytly úvěry v celkovém objemu 3,3 miliardy eur. Skupina Home Credit zastává přední pozice na trzích v České republice (Home Credit, od roku 1997), na Slovensku (Home Credit Slovakia, od roku 1999), v Ruské federaci (Home Credit & Finance Bank, od roku 2002) a v Kazachstánu (Home Credit Kazachstán, od prosince 2005). V roce 2006 vstoupila na trhy v Bělorusku (OAO Home Credit Bank) a na Ukrajině (CJSC Home Credit Bank, Home Credit Finance), od prosince 2007 působí také v Číně (Home Credit Asia).
Skupina Home Credit Group je součástí mezinárodní finanční skupiny PPF, která se zabývá pojišťovnictvím, spotřebitelským financováním a poskytuje komplexní služby v oblasti správy majetku. Za 17 let své existence se skupina PPF stala jedním z předních mezinárodních finančních investorů a ke konci prvního pololetí 2008 spravovala aktiva v hodnotě 8,8 miliardy eur.