Nejistota udržení pravidelného příjmu posouvá zájem klientů k půjčkám, které flexibilně reagují na jejich aktuální finanční situaci. Od jara 2020 mohli lidé na základě vládního moratoria požádat o odklad splátek úvěrů, tato možnost však skončila k 31. říjnu loňského roku. Koronavirová krize ale dále pokračuje, a tak lidé při volbě úvěrových produktů častěji preferují variabilní možnost splácení.
„Flexibilní půjčku nabízíme v ČR od konce roku 2018 a od té doby ji vyzkoušelo již 37 tisíc klientů. Finanční gramotnost zákazníků se zvyšuje, a s tím roste zájem o nastavení variabilní možnosti splácení. V roce 2020 jsme zaznamenali meziroční nárůst čerpání úvěrů u flexibilní půjčky v řádu nižších desítek procent. Měsíčně řešíme se stovkami klientů změnu úvěrového rámce. Klienti mohou uhradit každý měsíc jinou výši splátky nebo si splácení úplně odložit. O oblibě flexibilního úvěru svědčí reálné chování našich zákazníků, kdy dvě třetiny z nich ihned po sjednání začne splácet vyšší splátku, aby rychleji umořili svůj dluh,“ uvádí Luděk Jírů, generální ředitel Home Credit ČR a SR.
Flexibilní půjčka od Home Creditu umožňuje klientům nastavit si výši splátek dle jejich aktuální situace, a to bez jakéhokoli oznamování věřiteli, musí pouze dodržet stanovenou minimální hranici splátky. V rámci tohoto úvěru může klient požádat také o odložení splátky o jeden měsíc. Obě tyto možnosti jsou zcela zdarma, bez jakéhokoliv dalšího poplatku. Na základě flexibilní půjčky si klient sjednává úvěrový rámec, který může variabilně v průběhu platnosti měnit nebo opakovaně dočerpávat. Výhodou je, že se jedná jen o jeden úvěr, klient tedy nemusí žádat o další úvěrové produkty v případě potřeby, ale čerpá finanční prostředky na základě jedné smlouvy. Úroky se přepočítávají na jednotlivé dny, proto jakmile zaplatí vyšší splátku, snižuje se mu úrokové zatížení.
„V loňském roce jsme také plně přešli do online prostředí a o flexibilní půjčku může zákazník zažádat online, dodá skeny 2 dokladů, podepíše pomocí SMS a peníze může mít na účtu již do hodiny, maximálně do následujícího pracovního dne,“ vysvětluje Luděk Jírů.
Informace o aktuálním zůstatku, výši dluhu, úroku a době splácení si zákazník může jednoduše zjistit v mobilní aplikaci, ale stejně tak i pomocí webového rozhraní nebo se může obrátit telefonicky na zákaznické centrum. Měsíčně také obdrží výpis s rekapitulací veškerých pohybů a další důležité informace.
„Před žádostí o jakoukoliv půjčku, radíme vždy klientům zvážit, zda si půjčují na nezbytné věci dlouhodobé povahy. Délka splácení úvěru by totiž neměla přesáhnout dobu užívání věci, na kterou si úvěr berou. Rozdíl měsíčních příjmů a výdajů by měl pokrýt výši splátky,“ doplňuje Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit a dodává „i díky tomu se podíl splacených úvěrů našimi klienty pohybuje dlouhodobě nad 97 %. Svým klientům také nabízíme individuální řešení, pokud se dostanou do tíživé finanční situace a mají problém se splácení.“
V současné nejisté době hledají lidé vyšší míru finanční jistoty a s ní i možnosti, jak flexibilně reagovat na případné výkyvy příjmů a přizpůsobovat výdaje včetně těch nenadálých aktuální situaci. Postupně se zlepšující finanční gramotnost pak rozšiřuje možnosti, jak maximálně využívat nabídky na trhu.