Děti a peníze: Jak se liší přístup českých a slovenských rodičů k…

Děti a peníze: Jak se liší přístup českých a slovenských rodičů k finančnímu vzdělávání?

05. 08. 2024

Aktuální průzkum agentury STEM/MARK, který zadala společnost Home Credit, odhalil zajímavé rozdíly a podobnosti v přístupu českých a slovenských rodičů k finančnímu vzdělávání dětí. Kapesné dávají dětem pravidelně spíše Češi a o rodinných financích se s dětmi baví většina rodičů v obou zemích. Věk, kdy děti začínají dostávat kapesné, je v obou zemích podobný. Rodiče v Česku i na Slovensku také zvažují pořízení platebních karet pro děti v mladším věku. Přestože existují rozdíly v přístupu k výdajům na vzdělání, celkově průzkum ukazuje rostoucí důraz na finanční gramotnost dětí v obou zemích.

Jedním z nejvýraznějších rozdílů je přístup ke kapesnému. V České republice dává svým dětem kapesné celých 75 % rodičů, zatímco na Slovensku je to jen 66 %. Zajímavé je i rozložení pravidelnosti. V Česku dává 44 % rodičů kapesné pravidelně a 31 % nepravidelně. Na Slovensku je poměr téměř opačný – 27 % dává kapesné pravidelně a 39 % nepravidelně. V obou zemích se rodiče shodují na tom, že ideální věk pro začátek dávání kapesného je mezi 8. a 10. rokem života dítěte.

„Pravidelné kapesné může dětem pomoci k finanční gramotnosti. Děti se učí sledovat své výdaje a hospodařit s omezeným množstvím peněz,“
komentuje výsledky Jaroslav Ondrušek, finanční analytik společnosti Home Credit. Jak čeští, tak slovenští rodiče si uvědomují důležitost finanční gramotnosti. Přibližně 80 procent rodičů v obou zemích uvádí, že s dětmi otevřeně hovoří o příjmech a výdajích domácnosti.

„Je to velmi dobrá zpráva, že rodiče berou finanční vzdělávání vážně,“ říká Ondrušek. „Otevřená komunikace o penězích může dětem pomoci vybudovat zdravý vztah k financím v budoucnosti,“ dodává. Mnoho rodičů začíná s těmito rozhovory již na prvním stupni základní školy. V České republice zahajuje tyto diskuse 54 % rodičů s dětmi mezi 6 a 10 lety, na Slovensku je to dokonce 59 %.

Pokud jde o to, kolik mají děti v peněženkách, tak výše ročního kapesného je rovnoměrně rozložena od 500 Kč až do 10 tisíc Kč. Samozřejmě se do této částky promítá věk dítěte, nejvíce se v odpovědích opakovaly částky od dvou do tří tisíc ročně (13 %). Slovenští rodiče dávají častěji kapesné jen tehdy, pokud je to potřeba. Největší část rodičů pak dětem dává kapesné ve výši od 40 do 120 eur ročně, až 280–400 eur ročně dostane 11 procent dětí. 

Průzkum se zaměřil i na to, kdy rodiče pořizují svým dětem první platební kartu. Trend je v obou zemích podobný – rodiče začínají uvažovat o platební kartě pro své děti častěji již v nižším věku dítěte. „Platební karta může být skvělým nástrojem pro učení odpovědnosti,“ vysvětluje Jaroslav Ondrušek.

Zajímavé rozdíly se objevily i v oblasti výdajů na vzdělání. Blíží se začátek školního roku a 59 % rodičů dětí ve školním věku má podle průzkumu jen malou nebo žádnou představu, kolik bude v září platit za školní pomůcky. Průměrně odhadují, že to bude stát za všechny děti 4200 Kč. Pro zaplacení tohoto nákladu většině postačí příjem z výplaty, ale 38 % si buď peníze na tyto výdaje odloží nebo využije už nashromážděné úspory.

Průzkum byl realizován v České i Slovenské republice na přelomu května a června 2024 agenturou STEM/MARK na reprezentativním vzorku 510 lidí ve věku 18-64 let.

Kontakt pro novináře: 

Kateřina Dobešová
tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
Tel.: + 420 736 473 813
E-mail: katerina.dobesova@homecredit.cz


Poznámka pro editory:

Společnost Home Credit a.s.
byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2023 úvěry v celkové výši 15,2 miliardy Kč. Více na www.homecredit.cz

Skupina PPF
působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do řady oborů – od telekomunikací, médií přes finanční služby, e-commerce, biotechnologie, nemovitosti až po mobilitu. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 43 milionů eur a zaměstnává celosvětově 55 tisíc lidí (k 31. 12. 2023).