Tablety, smartphony, LED televize a elektronika obecně – to je zboží, které před svátky nalezneme v nákupních košících nejčastěji, ať už jde o Kazachstán, Česko nebo Rusko. Ačkoliv trend chytré elektroniky vládne světu, snad každá země*, ve které Skupina Home Credit sledovala předsváteční nákupní chování, vykazuje nějaké kuriozity. Francouz Denis Papin, který vynalezl „papiňák“, by byl asi příjemně překvapený, že je pro Rusy tento přístroj nákupním hitem i v 21. století, Vietnamci si svátky zase neumí představit bez řezaných květin. Jedno mají ale nákupy společné, lidé ve všech sledovaných zemích stále více využívají nákupy na splátky.
Zážitkové poukazy a elektronika – v tom se Češi a Slováci shodnou
Češi milují elektroniku a vypadá to, že v novém roce výrazně přibude uživatelů tabletů – a nebudou to jen dospělí: „Podle obchodníků se i letos do obsahu nákupních košíků promítnou dětská přání. Rodiče budou potomkům kupovat ve velkém dětské tablety, populární budou samozřejmě i hračky, například Monster Dolls,“ říká Michal Kozub, analytik Home Credit s tím, že v Česku a na Slovensku se dá očekávat na rozdíl od asijských zemí i jiný trend. Mnozí Češi a Slováci plánují svým bližním darovat peníze nebo využít slevové servery. Voucher na večeři ve vyhlášené restauraci, pobyt v lázních či poukaz na několik hodin ve fitness centru tak pod stromečkem potěší tisíce lidí v obou státech. „Lidé často nakupují o Vánocích takzvané rodinné dárky, které jsou sice dražší, ale slouží pro celou rodinu. Jde často o televize nebo tablety, které využijí všichni členové rodiny. Vánoce jsou dobrý impuls pro to nakoupit takové zboží. Naopak věci pro každodenní chod domácnosti, jako jsou lednice, nakupují v průběhu roku,“ vysvětluje Kozub, proč se již několik let drží v žebříčku vánočních hitů právě ploché televize.
Papiňák je u Rusů v kurzu i po 334 letech, ve Vietnamu milují květiny
I 334 let od chvíle, kdy Denis Papin vynalezl svůj tlakový hrnec, který dodnes nese jeho jméno, neztrácí tento způsob vaření své kouzlo. Platí to určitě v Rusku, kde prodeje papiňáku v předsváteční době prudce stouply. „Jestli se jedná jen o nějakou anomálii, nebo je to nový trend, bude možné vyhodnotit až později, je ale sympatické, že ne všude musí být hitem pouze chytrá elektronika, i když papiňák vlastně nabízí chytrý způsob vaření,“ glosuje chování ruských zákazníků Kozub. Za nezvyklé položky utráceli Vietnamci. Pořizovali si nejen domácí spotřebiče a již všeobecně populární chytré technologie, ale mezi nejvíce kupovanými komoditami se objevily i květiny. Nákupy řezaných i živých rostlin souvisí s oslavami svátku Tet, kde právě květiny hrají důležitou roli. V žádné domácnosti nesmí chybět větvička rozkvetlé broskvoně či mandarinky. Vietnamci před svátky hojně nakupují také jídlo a nápoje, protože slavnostní jídlo je důležitá součást celého svátku.
Kazaši použijí každý čtvrtý spotřebitelský úvěr na vánoční nákupy
Ať už lidé před svátky nakupují cokoli, stále častěji si na zboží půjčují. „Z celého roku lidé nejvíc nakupují na úvěry před Vánoci. V listopadu a prosinci, kdy lidé vyráží nakupovat vánoční dárky, tvoří objem poskytnutých úvěrů jednu pětinu,“ říká Michal Kozub. Číňané a Vietnamci také před hlavními svátky nakupují na splátky. Oba národy však nemají nejdůležitější nákupní sezónu před Vánoci. V Číně lidé nakupují především na čínský Nový rok, Vietnamci zase přikládají velký význam oslavám svátku Tet, který slaví na přelomu ledna a února. Před jeho příchodem dostávají zaměstnanci z řad úředníků a dělníků vyšší plat a zvláštní bonusy. Často hned vyráží do obchodů, kde mimo jiné kupují například domácí spotřebiče, na které v roce 2012 připadlo 12 % objemu úvěrů. V Kazachstánu bylo ze všech nákupů na splátky realizováno dokonce až 24 % v listopadu a v prosinci. Kazaši přitom plní košíky především v prosinci, který představuje 14 % z celoročního objemu splátkového prodeje.
*Na srovnání spolupracovalo šest států: Česká republika, Slovensko, Čína, Rusko, Vietnam a Kazachstán. Byla použita data z interních databází a údaje od lokálních obchodních řetězců.