Čeští zákazníky dospívají. Jejich očekávání od služeb jsou pořád…

Čeští zákazníky dospívají. Jejich očekávání od služeb jsou pořád vyšší

20. 08. 2018
Až čtvrtina Čechů tvrdí, že se jejich očekávání od služeb v posledních letech zvýšila. Vyšší kvalitu čekají nejen v restauracích, ale také u finančních služeb jako vedení účtu či hotovostní půjčky, při opravě auta nebo vyšetření u zubaře. Obecně jsou dnes očekávání Čechů vysoká, jelikož žádná služba neskončila pod hranicí průměru. Za lepší servis si taky rádi připlatí. Proto si ani u méně populárnějších služeb neváhají dupnout. V případě nespokojenosti drtivá většina neváhá a odchází ke konkurenci. Vyplývá to z reprezentativního průzkumu společnosti Home Credit.*

Náš zákazník náš pán

Společnosti si v posledních letech dobře uvědomují, že zákazníkům nestačí jen nabídnout dobrou službu za rozumnou cenu. I proto ve firmách roste význam oddělení zákaznické spokojenosti. Ale nejen kvalita a cena rozhodují o tom, pro koho se zákazník rozhodne. Hned za nimi dle Čechů stojí rychlost, jednoduchost a přátelský přístup. Pozitivní obraz o společnosti může zlepšit taky malá pozornost nebo překvapení.

Z průzkumu vyplývá, že zdaleka nejvyšší očekávání mají lidé od nabídek běžného účtu. Souvisí to právě s tím, že se jedná o jejich peníze, které nehodlají vložit do rukou jen tak někomu. Bankovní trh je široký, a proto kromě základních služeb čekají i další výhody. Na opačné straně stojí cestování vlakem, kdy lidé při nákupu nečekají od služby nic krom toho, aby se dostali do cíle a vlak byl alespoň trochu čistý. Každý pátý respondent svá očekávání od cesty vlakem v posledních třech letech dokonce snížil. Služby dopravce neurazí ani nenadchnou, na druhé straně v případě pozitivního zážitků může jen překvapit.

„Češi jsou v poslední dekádě mnohem emancipovanějšími zákazníky, což výrazně mění činnost a priority společností ve snaze udržet si staré, či získat nové klienty. Postoj Čechů se mění i při výběru méně populárních služeb, jako je například žádost o hotovostní půjčku, od které mají lidé poměrně vysoká očekávání, přičemž na stejné úrovni se ocitla i návštěva zubaře či restaurace. Pro nás je to dobrá zpráva, když víme, že lidé nečekají jen rychlé peníze, ale ocení i kvalitní servis a bezpečnost. To ale neznamená, že výhodná cena není důležitá, naopak, ta je již samozřejmostí,“ vysvětluje manažér zákaznické spokojenosti společnosti Home Credit Miroslav Zborovský.

Právě očekávání spojené s finančními službami se v posledních třech letech zvýšilo u každého třetího respondenta. Nejčastějším důvodem je uvědomení si svého postavení jako platícího klienta, přičemž zákazník odmítá platit více za nekvalitní služby nebo špatný servis. Mnozí z respondentů přiznali, že změna přišla taky s věkem, zkušenostmi a neméně i změnou hodnot a potřeb. „Lidé si více váží svého času, proto oceňují automatizace procesů, online možnosti, potrpí si i na individuální a přátelský přístup společností. To koneckonců vyplývá i z poslední studie o trendech v prodeji společnosti Trendwatchinu a skutečně to sledujeme v praxi na našich vlastních zákaznících,“ dodává Zborovský.

Za dobrou zkušeností stojí spousta práce

Na dobré zkušenosti má zásluhy často celá řada lidí. V restauraci jsou to například číšníci, kuchaři, promotéři i marketéři, kteří hosta nasměrovali k tomu, aby si ze všech restaurací vybral právě tu jejich. Podle průzkumu se na posledním pozitivním zážitku respondenta u služeb ve většině případů výraznou měrou podílejí ochota, vstřícnost a kompetentnost zaměstnanců. Méně často to pak bývá malý dárek nebo povedená kompenzace za chyby.

„V naší společnosti se snažíme pozitivně motivovat zaměstnance k co nejlepšímu přístupu, a to například prostřednictvím zveřejňování kladných hodnocení zaměstnanců samotnými klienty. Pravidelně sledujeme nedostatky v procesech a snažíme se je odstraňovat. V současnosti jsme schopni vyřešit až devadesát procent stížností do druhého dne,“ prozradil manažer zákaznické spokojenosti společnosti Home Credit.

<small> * Průzkum probíhal od 18. do 24. května metodou CAWI, na reprezentativním vzorku české populace. Odpovídalo 400 respondentů ve věku 18-60 let. </small>