Češi využili novoročních výprodejů k modernizaci svých domácností, chtějí se však také bavit
Přidáno
21.02.2007
Během prvního měsíce roku financoval Home Credit svým klientům nejvíce nákup bílé a černé techniky, která patří dlouhodobě k nejoblíbenějšímu zboží splátkového prodeje. Právě domácí elektrospotřebiče tvoří v Česku 42 % objemu všech nákupů, na Slovensku ještě o 3 % více. Mezi bílým zbožím na splátky převažovaly pračky, následovaly chladničky, sporáky a stále oblíbenější myčky nádobí. Z audio a video techniky si lidé vybírali hlavně televizory a DVD přístroje.
Přes stálý zájem o černou a bílou techniku však oproti letům předchozím vzrostl podíl ostatních druhů zboží: v České republice se letos v lednu zařadily hned na třetí místo domácí potřeby, za které klienti Home Creditu utratili o téměř 19 milionů korun víc než vloni, na Slovensku dokonce odsunuly černé a bílé zboží z prvních dvou pozic. Nejvíce se nakupovalo nádobí, kuchyňské roboty a vysavače, v seznamu se však objevuje třeba i pekárna chleba.
Povánočních slev využili lidé také k nákupu výpočetní techniky, která skončila čtvrtá s meziročním nárůstem v poskytnuté jistině o 47 %. Popularitu si drží notebooky, kterých se na splátky prodalo čtyřikrát víc než vloni v lednu, spotřebitelé nakupují i celé počítačové sestavy, LCD monitory, tiskárny a další PC komponenty. Z moderních technologií si Češi v lednu ve větší míře pořizovali rovněž mobilní telefony (meziroční nárůst 77 % v objemu nákupů).
Na pomyslné páté příčce v preferencích klientů Home Creditu se umístil sortiment nábytku, do nějž lidé investovali o 29 % vyšší částku než vloni. Nezvykle mírná zima měla naopak za následek menší zájem o pořizování kotlů a další tepelné techniky.
"Je patrné, že české domácnosti se postupně modernizují a lidé si zvykají využívat stále kvalitnější vybavení. Předpokládáme, že tento trend se zásadně nezmění ani v následujícím období," uvedl Erich Čomor, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Home Credit a. s.
Češi při svých novoročních nákupech ale nekončí u modernizace domácností. Klienti Home Creditu nakupovali více než vloni také výbavu pro svůj volný čas – sportovní potřeby (nárůst o 40 % poskytnuté jistiny), jako jsou jízdní kola, lyže, ale i například boty na motokros, či hudební nástroje (nárůst o 69 % poskytnuté jistiny). Mezi těmi nechyběla třeba baskytara, bicí nebo činely.
Jak u nás, tak i na Slovensku lidé nejvíce nakupovali v pondělí – v Česku to bylo 22. ledna.
Moravané nakupují na splátky o něco více než Češi
Zájem o spotřebitelské úvěry Home Creditu je srovnatelný ve všech částech Čech a Moravy. V absolutních číslech uzavírají větší obchody Češi, v přepočtu na obyvatele však více na splátky nakupují Moravané. Nejvíce smluv uzavřeli v lednu 2007 zákazníci ze severu Moravy, což je však dáno tím, že Moravskoslezský kraj je v rámci republiky nejlidnatější. V poměru k počtu obyvatel jednotlivých krajů* s Home Creditem nejvíce nakupovali zákazníci z nejmenšího, Karlovarského kraje, na dalších příčkách se umístili obyvatelé Ústeckého kraje a srovnatelně i krajů Moravskoslezského, Olomouckého a Jihočeského. Nejméně tohoto typu financování svých nákupů využili Pražané.
* Podle údajů Českého statistického úřadu
Své domácnosti vybavují i Slováci
Slováci začali tentokrát s povánočními nákupy ihned po svátcích, o čemž svědčí fakt, že nejúspěšnějším loňským dnem Home Creditu Slovakia se stal 27. prosinec. Zájem o zlevněné zboží ale pokračoval i v lednu. Nejpopulárnějším zbožím pořizovaným na splátky se překvapivě staly domácí potřeby, které odsunuly z prvních dvou pozic tradiční černou a bílou techniku. O tom, že Slováci věnují stále větší pozornost modernizaci svých domácností, svědčí i 64% nárůst počtu smluv uzavřených na nákup kuchyní.
Žebříček nejčastěji nakupovaného zboží na splátky v lednu 2007 (dle objemu poskytnuté jistiny):
Česká republika | Slovenská republika |
---|---|
1. Bílé zboží | 1. Domácí potřeby |
2. Černá technika | 2. Bílé zboží |
3. Domácí potřeby | 3. Černá technika |
4. Výpočetní technika | 4. Výpočetní technika |
5. Nábytek | 5. Nábytek |
Poznámka pro editory:
Společnost Home Credit a. s. patří k lídrům trhu spotřebitelského financování v ČR a za rok 2006 profinancovala nákupy svých klientů v hodnotě 7,1 miliardy Kč. Společnosti skupiny Home Credit, působící na trzích střední a východní Evropy a Střední Asie, vydaly v roce 2005 úvěry v celkovém objemu 2,1 miliardy USD.Home Credit si udržuje přední postavení na trzích spotřebitelského financovaní v České republice (vstup v roce 1997), Slovenské republice (1999), Ruské federaci (2002) a Kazachstánu (2005). V roce 2006 vstoupila skupina Home Credit i na ukrajinský trh. Home Credit je součástí skupiny PPF, která se řadí mezi přední finanční skupiny v České republice a regionu střední a východní Evropy.
- Spotřebitelské úvěry Home Credit lze v České republice získat na téměř 5 000 obchodních místech s elektronikou, výpočetní a kancelářskou technikou, nábytkem, kuchyněmi, stavebními díly, podlahami, bazény a dalším sortimentem, lze je užít také na nákup dovolené nebo úhradu nadstandardních lékařských zákroků.
- Stříbrná karta Home Credit umožňuje opakovaně nakupovat na splátky ve smluvních prodejnách Home Credit a díky standardu Maestro i v dalších prodejnách v České republice a zahraničí. Stříbrnou kartu Home Credit je možno použít také při výběru hotovosti z bankomatů, a to opět v ČR i za hranicemi.
- Kreditní karta Home Credit je mezinárodní platební karta standardu MasterCard Unembossed, která je nositelem opakovaného, tzv. revolvingového úvěru. Jednou ze základních vlastností karty je opakované bezúročné období v délce až 51 dnů, umožňuje platby v obchodech nebo výběry v bankomatech v ČR i v zahraničí.
- Bezúčelová hotovostní půjčka 10 000 nebo 15 000 Kč je dostupná na 1 500 pobočkách České pošty. O půjčku může požádat fyzická osoba starší 18 let v zaměstnaneckém poměru.
- Telefonní půjčku až do výše 30 000 Kč lze sjednat z pohodlí domova – po telefonu – na bezplatné lince 800 999 000 . Výplata hotovosti probíhá na vybraných pobočkách České pošty.