Brno 21. února 2007 – Letošní novoroční výprodeje opět přitáhly do českých obchodů řadu zákazníků. Objem spotřebitelských úvěrů, které poskytl Home Credit v lednu, se ve srovnání se stejným obdobím loňského roku zvýšil o 37 %. Největšímu zájmu se už tradičně těšila bílá a černá technika, stále častěji se ale na splátky nakupuje i další zboží – čtyřnásobně víc než vloni se prodalo notebooků, velký nárůst zaznamenaly také domácí potřeby, mobilní telefony, a dokonce i hudební nástroje. Největší počet smluv uzavřeli zákazníci na severní Moravě, v přepočtu na obyvatele si však od Home Creditu nejvíce vypůjčili lidé z Karlovarského kraje.
Během prvního měsíce roku financoval Home Credit svým klientům nejvíce nákup bílé a černé techniky, která patří dlouhodobě k nejoblíbenějšímu zboží splátkového prodeje. Právě domácí elektrospotřebiče tvoří v Česku 42 % objemu všech nákupů, na Slovensku ještě o 3 % více. Mezi bílým zbožím na splátky převažovaly pračky, následovaly chladničky, sporáky a stále oblíbenější myčky nádobí. Z audio a video techniky si lidé vybírali hlavně televizory a DVD přístroje.
Přes stálý zájem o černou a bílou techniku však oproti letům předchozím vzrostl podíl ostatních druhů zboží: v České republice se letos v lednu zařadily hned na třetí místo domácí potřeby, za které klienti Home Creditu utratili o téměř 19 milionů korun víc než vloni, na Slovensku dokonce odsunuly černé a bílé zboží z prvních dvou pozic. Nejvíce se nakupovalo nádobí, kuchyňské roboty a vysavače, v seznamu se však objevuje třeba i pekárna chleba.
Povánočních slev využili lidé také k nákupu výpočetní techniky, která skončila čtvrtá s meziročním nárůstem v poskytnuté jistině o 47 %. Popularitu si drží notebooky, kterých se na splátky prodalo čtyřikrát víc než vloni v lednu, spotřebitelé nakupují i celé počítačové sestavy, LCD monitory, tiskárny a další PC komponenty. Z moderních technologií si Češi v lednu ve větší míře pořizovali rovněž mobilní telefony (meziroční nárůst 77 % v objemu nákupů).
Na pomyslné páté příčce v preferencích klientů Home Creditu se umístil sortiment nábytku, do nějž lidé investovali o 29 % vyšší částku než vloni. Nezvykle mírná zima měla naopak za následek menší zájem o pořizování kotlů a další tepelné techniky.
"Je patrné, že české domácnosti se postupně modernizují a lidé si zvykají využívat stále kvalitnější vybavení. Předpokládáme, že tento trend se zásadně nezmění ani v následujícím období," uvedl Erich Čomor, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Home Credit a. s.
Češi při svých novoročních nákupech ale nekončí u modernizace domácností. Klienti Home Creditu nakupovali více než vloni také výbavu pro svůj volný čas – sportovní potřeby (nárůst o 40 % poskytnuté jistiny), jako jsou jízdní kola, lyže, ale i například boty na motokros, či hudební nástroje (nárůst o 69 % poskytnuté jistiny). Mezi těmi nechyběla třeba baskytara, bicí nebo činely.
Jak u nás, tak i na Slovensku lidé nejvíce nakupovali v pondělí – v Česku to bylo 22. ledna.
Zájem o spotřebitelské úvěry Home Creditu je srovnatelný ve všech částech Čech a Moravy. V absolutních číslech uzavírají větší obchody Češi, v přepočtu na obyvatele však více na splátky nakupují Moravané. Nejvíce smluv uzavřeli v lednu 2007 zákazníci ze severu Moravy, což je však dáno tím, že Moravskoslezský kraj je v rámci republiky nejlidnatější. V poměru k počtu obyvatel jednotlivých krajů* s Home Creditem nejvíce nakupovali zákazníci z nejmenšího, Karlovarského kraje, na dalších příčkách se umístili obyvatelé Ústeckého kraje a srovnatelně i krajů Moravskoslezského, Olomouckého a Jihočeského. Nejméně tohoto typu financování svých nákupů využili Pražané.
* Podle údajů Českého statistického úřadu
Slováci začali tentokrát s povánočními nákupy ihned po svátcích, o čemž svědčí fakt, že nejúspěšnějším loňským dnem Home Creditu Slovakia se stal 27. prosinec. Zájem o zlevněné zboží ale pokračoval i v lednu. Nejpopulárnějším zbožím pořizovaným na splátky se překvapivě staly domácí potřeby, které odsunuly z prvních dvou pozic tradiční černou a bílou techniku. O tom, že Slováci věnují stále větší pozornost modernizaci svých domácností, svědčí i 64% nárůst počtu smluv uzavřených na nákup kuchyní.
Společnost Home Credit a. s. patří k lídrům trhu spotřebitelského financování v ČR a za rok 2006 profinancovala nákupy svých klientů v hodnotě 7,1 miliardy Kč. Společnosti skupiny Home Credit, působící na trzích střední a východní Evropy a Střední Asie, vydaly v roce 2005 úvěry v celkovém objemu 2,1 miliardy USD.Home Credit si udržuje přední postavení na trzích spotřebitelského financovaní v České republice (vstup v roce 1997), Slovenské republice (1999), Ruské federaci (2002) a Kazachstánu (2005). V roce 2006 vstoupila skupina Home Credit i na ukrajinský trh. Home Credit je součástí skupiny PPF, která se řadí mezi přední finanční skupiny v České republice a regionu střední a východní Evropy.