Češi využili novoročních výprodejů k modernizaci svých domácností,…

Češi využili novoročních výprodejů k modernizaci svých domácností, chtějí se však také bavit

21. 02. 2007

Brno 21. února 2007 – Letošní novoroční výprodeje opět přitáhly do českých obchodů řadu zákazníků. Objem spotřebitelských úvěrů, které poskytl Home Credit v lednu, se ve srovnání se stejným obdobím loňského roku zvýšil o 37 %. Největšímu zájmu se už tradičně těšila bílá a černá technika, stále častěji se ale na splátky nakupuje i další zboží – čtyřnásobně víc než vloni se prodalo notebooků, velký nárůst zaznamenaly také domácí potřeby, mobilní telefony, a dokonce i hudební nástroje. Největší počet smluv uzavřeli zákazníci na severní Moravě, v přepočtu na obyvatele si však od Home Creditu nejvíce vypůjčili lidé z Karlovarského kraje.

Během prvního měsíce roku financoval Home Credit svým klientům nejvíce nákup bílé a černé techniky, která patří dlouhodobě k nejoblíbenějšímu zboží splátkového prodeje. Právě domácí elektrospotřebiče tvoří v Česku 42 % objemu všech nákupů, na Slovensku ještě o 3 % více. Mezi bílým zbožím na splátky převažovaly pračky, následovaly chladničky, sporáky a stále oblíbenější myčky nádobí. Z audio a video techniky si lidé vybírali hlavně televizory a DVD přístroje.

Přes stálý zájem o černou a bílou techniku však oproti letům předchozím vzrostl podíl ostatních druhů zboží: v České republice se letos v lednu zařadily hned na třetí místo domácí potřeby, za které klienti Home Creditu utratili o téměř 19 milionů korun víc než vloni, na Slovensku dokonce odsunuly černé a bílé zboží z prvních dvou pozic. Nejvíce se nakupovalo nádobí, kuchyňské roboty a vysavače, v seznamu se však objevuje třeba i pekárna chleba.

Povánočních slev využili lidé také k nákupu výpočetní techniky, která skončila čtvrtá s meziročním nárůstem v poskytnuté jistině o 47 %. Popularitu si drží notebooky, kterých se na splátky prodalo čtyřikrát víc než vloni v lednu, spotřebitelé nakupují i celé počítačové sestavy, LCD monitory, tiskárny a další PC komponenty. Z moderních technologií si Češi v lednu ve větší míře pořizovali rovněž mobilní telefony (meziroční nárůst 77 % v objemu nákupů).

Na pomyslné páté příčce v preferencích klientů Home Creditu se umístil sortiment nábytku, do nějž lidé investovali o 29 % vyšší částku než vloni. Nezvykle mírná zima měla naopak za následek menší zájem o pořizování kotlů a další tepelné techniky.

"Je patrné, že české domácnosti se postupně modernizují a lidé si zvykají využívat stále kvalitnější vybavení. Předpokládáme, že tento trend se zásadně nezmění ani v následujícím období," uvedl Erich Čomor, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Home Credit a. s.

Češi při svých novoročních nákupech ale nekončí u modernizace domácností. Klienti Home Creditu nakupovali více než vloni také výbavu pro svůj volný čas – sportovní potřeby (nárůst o 40 % poskytnuté jistiny), jako jsou jízdní kola, lyže, ale i například boty na motokros, či hudební nástroje (nárůst o 69 % poskytnuté jistiny). Mezi těmi nechyběla třeba baskytara, bicí nebo činely.

Jak u nás, tak i na Slovensku lidé nejvíce nakupovali v pondělí – v Česku to bylo 22. ledna.

Moravané nakupují na splátky o něco více než Češi

Zájem o spotřebitelské úvěry Home Creditu je srovnatelný ve všech částech Čech a Moravy. V absolutních číslech uzavírají větší obchody Češi, v přepočtu na obyvatele však více na splátky nakupují Moravané. Nejvíce smluv uzavřeli v lednu 2007 zákazníci ze severu Moravy, což je však dáno tím, že Moravskoslezský kraj je v rámci republiky nejlidnatější. V poměru k počtu obyvatel jednotlivých krajů* s Home Creditem nejvíce nakupovali zákazníci z nejmenšího, Karlovarského kraje, na dalších příčkách se umístili obyvatelé Ústeckého kraje a srovnatelně i krajů Moravskoslezského, Olomouckého a Jihočeského. Nejméně tohoto typu financování svých nákupů využili Pražané.

* Podle údajů Českého statistického úřadu

Své domácnosti vybavují i Slováci

Slováci začali tentokrát s povánočními nákupy ihned po svátcích, o čemž svědčí fakt, že nejúspěšnějším loňským dnem Home Creditu Slovakia se stal 27. prosinec. Zájem o zlevněné zboží ale pokračoval i v lednu. Nejpopulárnějším zbožím pořizovaným na splátky se překvapivě staly domácí potřeby, které odsunuly z prvních dvou pozic tradiční černou a bílou techniku. O tom, že Slováci věnují stále větší pozornost modernizaci svých domácností, svědčí i 64% nárůst počtu smluv uzavřených na nákup kuchyní.

Žebříček nejčastěji nakupovaného zboží na splátky v lednu 2007 (dle objemu poskytnuté jistiny):

Česká republikaSlovenská republika
1. Bílé zboží 1. Domácí potřeby
2. Černá technika 2. Bílé zboží
3. Domácí potřeby 3. Černá technika
4. Výpočetní technika 4. Výpočetní technika
5. Nábytek 5. Nábytek

Poznámka pro editory:

Společnost Home Credit a. s. patří k lídrům trhu spotřebitelského financování v ČR a za rok 2006 profinancovala nákupy svých klientů v hodnotě 7,1 miliardy Kč. Společnosti skupiny Home Credit, působící na trzích střední a východní Evropy a Střední Asie, vydaly v roce 2005 úvěry v celkovém objemu 2,1 miliardy USD.Home Credit si udržuje přední postavení na trzích spotřebitelského financovaní v České republice (vstup v roce 1997), Slovenské republice (1999), Ruské federaci (2002) a Kazachstánu (2005). V roce 2006 vstoupila skupina Home Credit i na ukrajinský trh. Home Credit je součástí skupiny PPF, která se řadí mezi přední finanční skupiny v České republice a regionu střední a východní Evropy.

  • Spotřebitelské úvěry Home Credit lze v České republice získat na téměř 5 000 obchodních místech s elektronikou, výpočetní a kancelářskou technikou, nábytkem, kuchyněmi, stavebními díly, podlahami, bazény a dalším sortimentem, lze je užít také na nákup dovolené nebo úhradu nadstandardních lékařských zákroků.
  • Stříbrná karta Home Credit umožňuje opakovaně nakupovat na splátky ve smluvních prodejnách Home Credit a díky standardu Maestro   i v dalších prodejnách v České republice a zahraničí. Stříbrnou kartu Home Credit je možno použít také při výběru hotovosti z bankomatů, a to opět v ČR i za hranicemi.
  • Kreditní karta Home Credit je mezinárodní platební karta standardu MasterCard Unembossed, která je nositelem opakovaného, tzv. revolvingového úvěru. Jednou ze základních vlastností karty je opakované bezúročné období v délce až 51 dnů, umožňuje platby v obchodech nebo výběry v bankomatech v ČR i v zahraničí.
  • Bezúčelová hotovostní půjčka 10 000 nebo 15 000 Kč je dostupná na 1 500 pobočkách České pošty. O půjčku může požádat fyzická osoba starší 18 let v zaměstnaneckém poměru.
  • Telefonní půjčku až do výše 30 000 Kč lze sjednat z pohodlí domova – po telefonu – na bezplatné lince 800 999 000 . Výplata hotovosti probíhá na vybraných pobočkách České pošty.