Češi si zvykli na Valentýna. Za své milé utratí kolem 1200 Kč • Home…

Češi si zvykli na Valentýna. Za své milé utratí kolem 1200 Kč

07. 02. 2013

Brno 7. únor 2013 – Češi vzali na milost svátek sv. Valentýna. V den, který hodně lidí dříve považovalo za importovaný výmysl, teď alespoň malou drobností potěší svůj protějšek většina z nás. Zvyšují se i výdaje za tento svátek. Za romantickou večeři utratí lidé u nás kolem sedmi stovek, za papírové přání, tzv. valentýnku kolem 50 Kč, v květinářství nechají asi 400 Kč a na čokolády a sladkosti padne zhruba 140 Kč. Tradiční oslavy Valentýna tak stojí něco málo přes 1200 Kč. Pokud by se měli rozhodnout pro dražší dárky, volili by kosmetiku nebo parfém kolem 700 Kč nebo šperk do tisícovky. Vyplývá to z posledního průzkumu skupiny Home Credit.

 

Přesto se Češi v porovnání s ostatními zeměmi drží spíše nižšího průměru. Z průzkumu, který kromě se České republiky zároveň uskutečnil na Slovensku, v Bělorusku, Rusku, Kazachstánu, Číně, Vietnamu a Indii, vyplývá, že ve většině zemí představují náklady na oslavy Dne sv. Valentýna kolem 10 % měsíčního příjmu, nejnižší jsou výdaje v Bělorusku a právě v Česku (2 %, resp. 2,5 %), Slovensko se drží spíše průměru (4,5%). Jednoznačně nejvyšší jsou náklady na tento svátek v Indii (25 %).

 

Ze seznamu se dost vymyká tradičně Rusko, kde za oslavy amerického svátku lásky hodlají utrácet skutečně ve velkém,“ komentuje výsledky průzkumu analytik Home Creditu Michal Kozub a dodává: „Za večeři jsou Rusové schopni v přepočtu utratit až 4 tisíce korun, za dárky se cena dohromady šplhá až k pěti tisícům korun. Vyplývá to mimo jiné z toho, že to je jeden z těch neruských svátků, který se ale v Rusku tradičně slaví a ve velkém se využívá také marketingově. Ale zatímco v Rusku si tento svátek užívá spíše bohatší vrstva, která často cestuje po světě, v Česku Valentýna nejvíce slaví teenageři, kteří na útraty tolik nemají.

 

Obchody a restaurace často nabízejí speciální valentýnské akce a menu, zvyšují se tržby obchodů a restaurací a na veřejných místech je speciální valentýnská výzdoba. Tržby obchodníků mohou jen díky tomuto uměle zavedenému svátku stoupnout až o několik desítek procent,“ dodává Kozub. V některých z uvedených zemí se však také ozývá různě silná kritika oslav svátku sv. Valentýna. V České republice a na Slovensku svátek mnoho lidí, zejména starší generace, ignoruje, protože ho nepovažují za tradiční, a dají přednost prvnímu květnu a polibku pod rozkvetlou třešní. V Kazachstánu se ozývají hlasy volající po oslavách svátku lásky, který se mezi mladými neoficiálně slaví v květnu, ale marketingová síla Valentýna je větší. V Rusku má svátek sv. Valentýna opozici v podobě ortodoxní církve. V Indii proti němu bojuje ortodoxní hinduistická skupina Sri Ram Sena (Ramova armáda), podle níž svátek není součástí indické kultury, a násilím vyhrožuje každému, kdo by ho chtěl slavit.

 

 

Valentýnská přání (CZK)

Květiny

(CZK)

Čokolády a sladkosti

(CZK)

Večeře

(CZK)

Plyšové hračky (CZK)

Kosmetika, parfémy

(CZK)

Šperky

(CZK)

Podíl měsíčního příjmu utracený za oslavy svátku sv. Valentýna

Česká republika

50

380

133

665

228

665

950

2,5%

Slovensko

51

257

61

597

228

703

741

4,5%

Rusko

57

570 - 1080

380

3800

950

1900 - 2850

 

10%

Bělorusko

57

323

228

950

570

1900

6650

2%

Kazachstán

57

380

190

950

380

2850

2850

10%

Čína

38

570

228

760

380

950

6650

10%

Vietnam

20 - 95

95 - 475

95 - 380

380 - 570

190 - 570

950 - 1900

570 - 1900

10%

Indie

38

665

190

760

380

 

3800

25%

 

Poznámka pro editory:

Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V  roce 2012 společnost poskytla úvěry v celkové výši 8,9 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.