Češi si zvykli na Valentýna. Za své milé utratí kolem 1200 Kč
Přidáno
07.02.2013
Přesto se Češi v porovnání s ostatními zeměmi drží spíše nižšího průměru. Z průzkumu, který kromě se České republiky zároveň uskutečnil na Slovensku, v Bělorusku, Rusku, Kazachstánu, Číně, Vietnamu a Indii, vyplývá, že ve většině zemí představují náklady na oslavy Dne sv. Valentýna kolem 10 % měsíčního příjmu, nejnižší jsou výdaje v Bělorusku a právě v Česku (2 %, resp. 2,5 %), Slovensko se drží spíše průměru (4,5%). Jednoznačně nejvyšší jsou náklady na tento svátek v Indii (25 %).
„Ze seznamu se dost vymyká tradičně Rusko, kde za oslavy amerického svátku lásky hodlají utrácet skutečně ve velkém,“ komentuje výsledky průzkumu analytik Home Creditu Michal Kozub a dodává: „Za večeři jsou Rusové schopni v přepočtu utratit až 4 tisíce korun, za dárky se cena dohromady šplhá až k pěti tisícům korun. Vyplývá to mimo jiné z toho, že to je jeden z těch neruských svátků, který se ale v Rusku tradičně slaví a ve velkém se využívá také marketingově. Ale zatímco v Rusku si tento svátek užívá spíše bohatší vrstva, která často cestuje po světě, v Česku Valentýna nejvíce slaví teenageři, kteří na útraty tolik nemají.“
„Obchody a restaurace často nabízejí speciální valentýnské akce a menu, zvyšují se tržby obchodů a restaurací a na veřejných místech je speciální valentýnská výzdoba. Tržby obchodníků mohou jen díky tomuto uměle zavedenému svátku stoupnout až o několik desítek procent,“ dodává Kozub. V některých z uvedených zemí se však také ozývá různě silná kritika oslav svátku sv. Valentýna. V České republice a na Slovensku svátek mnoho lidí, zejména starší generace, ignoruje, protože ho nepovažují za tradiční, a dají přednost prvnímu květnu a polibku pod rozkvetlou třešní. V Kazachstánu se ozývají hlasy volající po oslavách svátku lásky, který se mezi mladými neoficiálně slaví v květnu, ale marketingová síla Valentýna je větší. V Rusku má svátek sv. Valentýna opozici v podobě ortodoxní církve. V Indii proti němu bojuje ortodoxní hinduistická skupina Sri Ram Sena (Ramova armáda), podle níž svátek není součástí indické kultury, a násilím vyhrožuje každému, kdo by ho chtěl slavit.
|
Valentýnská přání (CZK) |
Květiny (CZK) |
Čokolády a sladkosti (CZK) |
Večeře (CZK) |
Plyšové hračky (CZK) |
Kosmetika, parfémy (CZK) |
Šperky (CZK) |
Podíl měsíčního příjmu utracený za oslavy svátku sv. Valentýna |
Česká republika |
50 |
380 |
133 |
665 |
228 |
665 |
950 |
2,5% |
Slovensko |
51 |
257 |
61 |
597 |
228 |
703 |
741 |
4,5% |
Rusko |
57 |
570 - 1080 |
380 |
3800 |
950 |
1900 - 2850 |
|
10% |
Bělorusko |
57 |
323 |
228 |
950 |
570 |
1900 |
6650 |
2% |
Kazachstán |
57 |
380 |
190 |
950 |
380 |
2850 |
2850 |
10% |
Čína |
38 |
570 |
228 |
760 |
380 |
950 |
6650 |
10% |
Vietnam |
20 - 95 |
95 - 475 |
95 - 380 |
380 - 570 |
190 - 570 |
950 - 1900 |
570 - 1900 |
10% |
Indie |
38 |
665 |
190 |
760 |
380 |
|
3800 |
25% |
Poznámka pro editory:
Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V roce 2012 společnost poskytla úvěry v celkové výši 8,9 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.
Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.