Velká část populace s sebou už zcela běžně nosí mobily nebo tablety, které už ale dávno neslouží jen na volání nebo brouzdání na internetu. „Na velmi dobré datové pokrytí v Česku zareagovaly i společnosti, které se zabývají oblastí fintech – tedy propojením financí a moderních technologií. Vydaly celu řadu aplikací, které mají za úkol zjednodušit život spotřebitelů. Ať se jedná o internetové bankovnictví, správu úvěrů nebo možnost nakoupit zboží levněji, finanční aplikace si získávají čím dál větší důvěru,“ říká Jaroslav Ondrušek, analytik trhu společnosti Home Credit.
Aplikace ve svém mobilu používá téměř polovina Čechů – další skupina o této možnosti ví, ale instalovat si je nechce. O něco více si je přitom instalují ženy. Každá třetí má v oblibě hlavně aplikace, které umožňují vytipovat akční zboží, jako jsou například Kupi, Moje nákupy a podobné. U mužů je to jen každý pátý. „Stále ještě platí, že se o chod domácnosti často starají ženy – ty mívají na starost také nákupy i finanční rozpočty rodiny. Ženy se tak logicky zajímají o to, kde a jak by mohly při nákupu ušetřit,“ vysvětluje Ondrušek. Češi si pochvalují, že díky aplikacím mohou snáze srovnávat ceny jednotlivých prodejců, tvrdí to šest z deseti uživatelů. To jim umožní mít přehled o cenách a nakupovat výhodněji.
Své příznivce si ale získávají i aplikace, které umožňují pohodlně spravovat finance. „V průměru každý desátý používá i aplikace jako Moje finance, Wallet či Portmonka. Umožňují mít kontrolu nad věrnostními kartami nebo obecně nad rodinným rozpočtem. A jelikož mobil člověk nosí všude s sebou, jsou rozhodně praktičtější než papír a tužka,“ doplnil Ondrušek.
Jakkoliv naprostá většina Čechů finanční aplikace zná, používá je jen polovina. Zhruba pětina neuživatelů uvádí, že vůbec nemají chytrý telefon nebo tablet, takže si je nemají kam nainstalovat. „Podstatnější je skutečnost, že se každý pátý obává o své soukromí a bezpečnost dat. Bojí se, jak společnosti s jejich údaji nakládají a že mohou podstatné informace uniknout,“ shrnuje Ondrušek. Pokud by měli jistotu, že jsou jejich data v bezpečí, motivovalo by to k využití aplikací více než polovinu Čechů, kteří jim dosud odolávají.
Jestliže mají lidé uvést důvody, kvůli kterým by byli ochotní si finanční aplikace nainstalovat, v prvé řadě se opět jedná o úsporu peněz.
*Průzkum byl realizován na přelomu ledna a února 2018, a to na vzorku 500 respondentů.