Mobilní telefony, tablety i další chytrá zařízení umožnily platit novými, zcela moderními způsoby. Objevují se řešení pro odloženou platbu, elektronické peněženky, aplikace hlídající domácí rozpočty a další. Spojujícím prvkem veškerých aplikací a nástrojů z oblasti fintech je zjednodušení života spotřebitele. Na trh přišly asi před deseti lety a čím dál více pronikají do běžného života. „Díky novým možnostem platby můžete například za zboží objednané na internetu zaplatit teprve po jeho vyzkoušení. Zboží vám přijde domů, vy si ho v klidu vyzkoušíte a až pak se rozhodnete, zda ho vrátíte, nebo zaplatíte. Zajímavá je i možnost odložení první splátky – například koupíte dárek k Vánocům, ale splácet začnete až po svátcích,“ vysvětluje Roman Müller, analytik spotřebitelského financování společnosti Home Credit. Nový finanční svět objevují také Češi, kteří ho do svého života začínají začleňovat. Třeba metody na odložení platby použil za poslední rok každý čtrnáctý. Odvážnější jsou hlavně lidé ve středním věku: platbu si zkusil odložit jeden člověk z deseti, zkušenost mají také s nákupem na splátky sjednaným na místě prodeje.
Ačkoliv ve tři roky starém průzkumu 70 % Čechů tvrdilo, že si dokážou představit život bez hotovosti, realita v roce 2018 je úplně jiná. Pokud se zákazníci blíží ke kase kamenného obchodu, sahají po peněžence a obvykle z ní vytahují právě bankovky a mince. „Jsme v tomto konzervativní, a ačkoliv se nabízí spousta dalších způsobů platby, hotovost je stále zdaleka nejoblíbenější. Nejméně několikrát za týden takto zboží uhradí 70 % respondentů. Spousta lidí má dojem, že nad fyzickými penězi mají větší kontrolu než u ostatních způsobů placení,“ myslí si Müller. Pokud se už lidé rozhodnou pro jiný způsob platby, často volí debetní kartu, skrze kterou čerpají peníze z běžného účtu. Několikrát za týden takto platí polovina respondentů. Debetní karta je nejméně využívaná u lidí do 29 let, kteří ji ve třetině případů vůbec nepoužívají. Mladí lidé mají naopak velmi kladný vztah k technologickým novinkám – každý pátý alespoň někdy zaplatil bezkontaktně přes aplikaci v mobilním telefonu.
Češi také dokážou využívat výhody kreditních karet – na začátku měsíce platí hlavně hotově a debetní kartou, na jeho konci pak sahají právě po kreditkách. Každý desátý tak kreditní kartou hradí například nečekané vyšší výdaje. „Lidé se učí využívat bezúročné období, z průzkumu vyplývá, že Češi umí kreditní kartu využívat a čtvrtina respondentů s ní zaplatí alespoň jednou za čtvrt roku,“ chválí Müller.
Obliba nakupování přes internet roste. Výběr zboží je velký, díky srovnávačům je možné rychle najít zajímavé ceny či slevy a prodejce nákup ještě doručí až domů či do práce. „Jenže řada lidí je ostražitá a nechce se jim za zboží platit dopředu, a to ani u seriózních prodejců. Platí tedy až ve chvíli, kdy zboží skutečně dorazí – uvažuje tak 85 % respondentů, kteří svůj online nákup hradí hotově,“ shrnuje Müller. Zatímco pro mladší ročníky jsou e-shopy běžnou součástí života, u lidí starších 45 let se každý osmý nákupům přes internet úplně vyhýbá.
Průzkum byl realizován na přelomu ledna a února 2018, a to na vzorku 500 respondentů.