Češi se při výběru půjčky rozhodují podle výšky splátky • Home Credit…

Češi se při výběru půjčky rozhodují podle výšky splátky

21. 03. 2011

Brno 21. březen - Češi se při rozhodování o úvěru řídí hlavně výškou měsíční splátky. Ta je hlavním kritériem pro více než 25 % lidí. Pouze 12 % porovnává více kritérií současně. Vyplývá to z telefonického průzkumu, který mezi svými klienty provedla úvěrová společnost Home Credit. Ta doporučuje porovnávat nejen výši splátky či úroku, ale více kritérií současně. Klient musí ještě před podpisem smlouvy vědět, kolik celkem za půjčku zaplatí, aby mohl posoudit, jestli mu takové podmínky vyhovují.

Průzkum ukázal, že lidé při srovnávání půjček nejčastěji sledují výši splátky (25 %), následují další jiná kritéria (20 %), celkový přeplatek úvěru (15 %), úroková sazba (12 %) a RPSN (6 %). Klienti mohli uvést víc než jedno kritérium, což však učinilo pouze pouhých 12 % z nich. "Na Slovensku jsou výsledky výrazně lepší: na více než jedno kritérium hledí přes 28 procent respondentů," uvádí Michal Kozub, analytik společnosti Home Credit.

Nejdůležitějším kritériem by měla být celková částka, kterou člověk během splácení přeplatí. Ta představuje nejprůkaznější pohled na celkové náklady, všechny ostatní jsou pouze dílčí. „Údaj se klient dozví z předsmluvního formuláře ještě před podpisem úvěrové smlouvy. Má tak prostor nabídku posoudit a rozhodnout se pro tu nejvýhodnější. Celková splatná částka je také součástí smlouvy," doplňuje Kozub.

Je nutné sledovat i další kritéria. Důležitá je zejména úroková sazba, délka splácení, výše splátky, RPSN, různé dodatečné poplatky či naopak benefity, které z uzavřené úvěrové smlouvy mohou plynout (např. prodloužená záruka na zboží nebo nabídka asistenčních služeb při nákupu auta na úvěr). Každý klient by měl před podpisem smlouvy prostudovat sazebník a zjistit, kolik si věřitel účtuje za další služby. Dobré je sledovat zejména ty, které plánuje v souvislosti s úvěrem využít - například poplatek za předčasné splacení.

Podle jakých kritérií se Češi rozhodují, když přemýšlejí o půjčce?

<div>
Kritérium %
Výše měsíční splátky 26 %
Jiná kritéria 21 %
Celkově zaplacená suma 15 %
Úroková sazba 12 %
Jméno společnosti 7 %
RPSN 6 %
Vlastní mzda 5 %
Délka úvěru 3 %
Neví 3 %
Zkušenost s věřitelem 3 %
</div>


Telefonický průzkum realizovaný v únoru 2011 na vzorku 304 klientů Home Credit a.s. 316 klientů Home Credit Slovakia a.s.

Poznámky pro editory:

 

Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V roce 2010 společnost poskytla úvěry v celkové výši 8,4 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.

Skupina Home Credit („skupina“) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě a Asii. Ve vybraných zemích úspěšně nabízí a rozvíjí také služby retailového bankovnictví. Skupina zaměstnává 19 300 lidí a poskytla služby již 25,5 milionu klientů (údaj k 31. 12. 2010). Skupina působí v České republice (od roku 1997), Slovensku (od roku 1999), Ruská federaci (od roku 2002), v Bělorusku (od roku 2007), v Číně (od roku 2007) a ve Vietnamu (od roku 2009). Značka Home Credit je od roku 2005 navíc přítomna v Kazachstánu, kde holdingová společnost Home Credit B.V. drží minoritní podíl v AO Home Credit Bank. Skupina rovněž zkoumá příležitosti pro vstup na další rozvíjející se trhy na Blízkém východě a v jihovýchodní Asii.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net.

Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N.V. („PPF“), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. PPF vlastní aktiva ve výši zhruba 12 miliard EUR (údaj k 30. 6. 2010), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů až po největší ruský obchodní řetězec se spotřební elektronikou. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie.

Další informace jsou k dispozici na www.ppf.cz.