Češi preferují klasické úvěry, alternativnímu financování moc…

Češi preferují klasické úvěry, alternativnímu financování moc nerozumějí

12. 01. 2017

Pokud Češi uvažují o tom, jak zaplatit věc dražší než 5 000 korun, na kterou aktuálně nemají celou částku, většina preferuje klasický spotřebitelský úvěr. Alternativní způsoby financování už tak populární nejsou. Patnáct procent Čechů o P2P půjčkách, dlouhodobém pronájmu či pořízení zboží společně se známými nikdy neslyšelo. Polovina jim nedůvěřuje. Asi třetina respondentů navíc tvrdí, že je žádný argument nepřesvědčí a jakékoliv alternativy odmítají. Zjistil to průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit. 

 

Když chybí peníze, stále saháme po osvědčeném řešení

Dcera nastoupila na střední školu a potřebuje notebook, staré auto pomalu dosluhuje nebo se rozbila pračka. To jsou časté příklady situací, kdy musí Češi sáhnout hlouběji do kapsy, aby zaplatili zboží dražší než 5 000 korun. „Pokud peníze chybí, lidé se většinou rozhodnou vzít si klasickou půjčku. Některá alternativní řešení přitom mohou být velmi výhodná. Například pokud se známí domluví a koupí si spolu auto, které pak využívají střídavě, vyplatí se jim to,“ tvrdí Jan Holoch, manažer zákaznické zkušenosti a finanční specialista společnosti Home Credit. Přitom právě o společném pořízení auta či motorky uvažuje jen 15 % lidí. O něco lépe je na tom zahradnické a kutilské vybavení: asi třetina respondentů si dokáže představit, že ho zakoupí s přáteli či sousedy společně. A co je naprosto vyloučené? Sdílené vlastnictví domácích mazlíčků, třeba psa či kočky.

 

Pokud se dvě strany domluví na střídavém využívání dražšího výrobku, je sdílené financování vhodné. Příkladem může být společný nákup karavanu, přívěsu, auta, popřípadě sekačky. Naopak problémy můžou nastat u předmětů denní spotřeby. Těžko se budete se sousedem dělit o sporák, postel či sadu talířů. Právě spravedlivé dělení nákladů a využití věcí může být kamenem úrazu: pokud strany své závazky nedodržují, původní úmysl ušetřit se může stát zdrojem neshod a poškodit původně dobré vztahy.

 

Alternativy vlastně ani neznáme

Patnáct procent respondentů tvrdí, že P2P půjčování vůbec neznají, každý pátý pak přiznává, že vůbec netuší, jak tento systém financování funguje. „P2P půjčky zaznamenaly v zahraničí obrovský boom, tady v Česku se s nimi veřejnost zatím jen nesměle seznamuje. Jejich základ je v on-line světě a prostředí takzvané sdílené ekonomiky. Lidé se ucházejí o půjčku, na kterou se jim složí zase další lidé – pro ty se jedná o formu investice. Oběma stranám se tím snižují rizika a dlužník navíc dosáhne na nižší úrok,“ vysvětluje Holoch. Pokud už si lidé představují, že by P2P půjčky využili, 44 % by pomohla přesvědčit dobrá zkušenost jejich známých, každý třetí by také ocenil pružnost poskytovatele.

 

Kdy se tedy zajímat o tento způsob financování? Jako investor ve chvíli, kdy chcete minimalizovat rizika, máte k dispozici spíše menší částku a počítáte s tím, že výnos nebude velký. Nezanedbatelnou roli hraje i zapojení se do nového stylu ekonomiky, který je založený na návratu k lidské podstatě. Kdo se o částku uchází, měl by zaujmout účelem nebo příběhem, jenž za žádostí o půjčku stojí. Může se tak dostat k zajímavému obnosu, ačkoliv se nachází v situaci, kdy by mu klasická banka ani úvěrová společnost nepůjčily.

 

Pokud někdo touží po dražším telefonu, nemusí se hned pouštět do spoření nebo si peníze půjčovat. Pro tyto případy je tady totiž možnost dlouhodobého pronájmu s možností obnovy. „V takovém případě lidé platí za používání přístroje, který ovšem není jejich. Za několik stovek měsíčně se tak dostanou třeba k nejmodernějším telefonům,“ popisuje Holoch. Navíc jim model po nějakém čase vymění za nový. Podobně si mohou pronajmout třeba i auta či laptopy. Češi si takové řešení dovedou představit právě u zmíněného telefonu, tuto možnost jich připouští třetina. S velkým odporem se dlouhodobý pronájem setkává u malých domácích spotřebičů. Představa, že by si pronajali třeba mixér, se Čechům nezamlouvá.

 

Dlouhodobý pronájem je vhodný pro ty, kteří se nechtějí starat o servis a zároveň chtějí vždy chytit nové trendy. Každý měsíc odváděná částka jim zaručí, že bude jejich mobil nebo tablet vždy funkční, a pokud vyjde nová verze, okamžitě k nim doputuje. Jasnou nevýhodou ale je, že člověk platí sumu jen za používání a přístroj ve skutečnosti nevlastní, dokonce si ho často ani nemůže ve finále odkoupit za zůstatkovou cenu. Nepříjemná je také skutečnost, že pokud uživatel přístroj rozbije, musí ho uhradit. 

 

Co neznáme, tomu nevěříme

Jak jsou na tom alternativní formy financování s důvěrou? Nejhůř kupodivu dopadla koupě zboží spolu s přáteli a známými – tedy právě to, co by mělo být Čechům nejbližší a nejznámější. „Na druhou stranu je to pochopitelné. Lidé se patrně bojí, že jim sdílení společně pořízené věci zkomplikuje vztahy. Tomu se dá ale předejít tím, že se obě strany domluví na pravidlech používání a striktně je dodržují,“ radí Holoch. U P2P půjček má každý čtvrtý respondent problém s tím, že nezná jejich poskytovatele.  A co lidem vadí na dlouhodobém pronájmu? Nejčastěji cena: 37 % z nich si spočítá, že za pouhé užívání věci zaplatí více, než při pořízení věci na splátky. Tito lidé mají potřebu věc vlastnit a věří, že třeba telefon po splacení ještě výhodně prodají. To se ale většinou nepodaří a přibude starost, kam se starým přístrojem. 

 

 

Tabulka: Přehled klasických a alternativních způsobů financování 

Klasické financování

Charakteristika

Nové způsoby financování

Charakteristika

Hotovostní úvěr

Částka v rozsahu několika desítek tisíc korun, bývá poskytnuta velmi rychle.

Odložená platba (Kup Najisto)

Bezpečná, praktická a jednoduchá forma platby on-line nákupů. Umožňuje zboží vyzkoušet doma a pak se teprve rozhodnout pro koupi.

Spotřebitelský úvěr

Nákup na splátky, určený je hlavně na koupi spotřebního zboží.

Konsolidace

Pro lidi, kteří si chtějí snížit měsíční splátku nebo získat výhodnější úrokovou sazbu.

Dlouhodobý pronájem

Princip operativního leasingu, ovšem na spotřební zboží. Uživatel nemusí kupovat novou věc, platí za její užívání. Navíc dostane vždy nový model. Zahrnuje i asistenční služby.

Kreditní karta

Vlastník nemusí žádat o nové půjčky, může využít bezúročné období.

P2P půjčka

Půjčování peněz mezi lidmi prostřednictvím internetové platformy. Individuálnější posouzení žadatele o půjčku, zpravidla nižší cena (záleží na výběru platformy). Možnost získat peníze i na netypické účely a produkty.

Mikropůjčka

Mimořádné řešení mimořádné situace před výplatou. Nikdy by se neměla stát pravidelným řešením.


 Poznámka pro editory:

Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní karty a konsolidaci úvěrů. V první polovině roku 2016 společnost poskytla úvěry v celkové výši 5,6 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz

 

Home Credit B. V. (dále jen „HCBV“) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě (CEE) a Asii. Společnost byla založena v roce 1997 a dceřiné společnosti HCBV působí v České republice, na Slovensku, Ruské federaci, Bělorusku, Kazachstánu, Číně, Vietnamu, Indii, Indonésii a Filipínách. Hlavním předmětem podnikání HCBV je poskytování spotřebitelského financování a úvěrů koncovým zákazníkům (nákup zboží na splátky, hotovostní úvěry, revolvingové úvěry, kreditní karty a půjčky na auta). S rozšiřováním působnosti HCBV se přidávají produkty retailového bankovnictví, jako je správa vkladů a nabídka běžných účtů na trzích, kde je držitelem bankovní licence. Celkem 72,9 tisíc zaměstnanců dosud obsloužilo více než 53,4 milionů zákazníků prostřednictvím své rozsáhlé distribuční sítě zahrnující 185.893 prodejních míst, úvěrových kanceláří, poboček a zastoupení na poštách. Celková konsolidovaná aktiva HCBV dosáhla 9,7 miliard EUR k 31. prosinci 2015.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net

 

Největším akcionářem Home Credit BV je PPF Group NV s 88,62% podílem. Skupina PPF (dále jen „PPF“) investuje do řady odvětví; od bankovnictví a finančních služeb, přes telekomunikace, pojišťovnictví, nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů, zemědělství, maloobchodní služby až po biotechnologie. PPF působí v Evropě, Rusku, Asii a USA. Sku­pina vlastní aktiva přesahující 21,3 miliardy EUR (k 30.6 2014).

Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu

 

Minoritním akcionářem Home Credit B. V. je s podílem 11,38 % EMMA OMEGA LTD, investiční skupina plně vlastněná Jiřím Šmejcem.