Společnost Home Credit, jednička ve splátkovém prodeji, zveřejnila nejnovější analýzu trendů nákupů na splátky za uplynulý rok. Vyplynulo z něj, že na splátky v roce 2023 o něco častěji nakupovali muži než ženy, a to v poměru 3 z 5 nakupujících, a Češi nejčastěji nakupovali mobilní telefony. Mladí častěji využívali splátky na IT techniku a zábavu, zatímco starší preferovali spíše spotřební zboží.
Mobil je pro život nezbytnostíS velkým náskokem si Češi nejčastěji půjčovali na koupi mobilního telefonu. Celou pětinu celkového počtu nákupů na splátky totiž připadá na telefon iPhone, z celkového objemu prostředků je to 1 za 3 nákupů. Následují telefony jiné značky než Apple, například Samsung, Xiaomi a další. Až pomyslné 3. místo obsadily domácí spotřebiče – lednice, myčky, sušičky a podobně, následují notebooky a herní konzole, kde dominuje Playstation 5, televize a další. Češi si ale loni na splátky pořizovali i méně obvyklou elektroniku, například drony či VR brýle.Mladí se rádi baví, starší vybavují domácnostS věkem lze nezávisle na pohlaví sledovat změnu preferencí zboží, na které si Češi půjčují. Když si nejmladší muži (ve věku 18-35 let) pořizují něco na splátky, nejčastěji je to výpočetní technika nebo zboží určené pro zábavu, tedy například počítač, notebook, PC vybavení či herní konzole. Ženy v tomto věku si sice také rády hrají, ale ne tak významně jako muži. Mladé ženy zdá se spíše kladou důraz na styl a image: často nakupují produkty Apple, ať už to jsou hodinky, airpods či tablety.Zmíněná značka Apple vykazuje v nejmladší věkové kategorii 18-24 let obzvláště velkou oblibu, mobilní telefon iPhone si pořídilo na splátky 30 % všech mužů v daném věku, u žen je tento podíl ještě větší, celých 42 %. Tento trend pokračuje i u žen ve věku 25-34 let, kde iPhone představuje 24,13 % všech nákupů, u mužů ve stejné věkové kategorii 19,70 %. Zajímavostí je, že dokonce i v kategorii žen 65 a více let tvoří iPhone 15,75 % ze všech nákupů na splátky.„Koupit kvalitní mobil na splátky má logiku, protože iPhone patří mezi nejkvalitnější produkty na trhu, a zejména jeho životnost je oproti konkurenci mnohem delší. Proto dává smysl pořídit si přístroj, který přináší hodnotu i dlouho po ukončení splátkového období,“ říká Marek Tomčík, obchodní ředitel společnosti Home Credit.Další zajímavosti:- Herní konzole Playstation jsou oblíbené hlavně mezi mladšími muži ve věku 18-24 let (8,06 % všech nákupů).- Domácí spotřebiče mají silnou poptávku mezi ženami ve věku 45-54 let (8,70 %) a staršími ženami ve věku 65 a více let (12,18 %).- U žen starších 65 let je čtvrtým nejoblíbenějším produktem kávovar s celkovým podílem 7,09 %.- Ženy nemají takový zájem o stolní počítače, preferují spíše notebooky či tablety. U mužů ve věku 18-24 je podíl notebooků a stolních počítačů vyrovnaný, v dalších letech si notebooky drží podíl splátek, ale výrazně klesá zastoupení počítačů nebo PC komponentů.- Dron si na splátky pořizovali muži i ženy napříč všemi věkovými kategoriemi, včetně té nejstarší (65+).- Napříč věkovými kategoriemi se kupovala také elektrokola, elektrické koloběžky a skútry.„Data ukazují, jak se preference spotřebitelů mění s věkem a jakým způsobem muži a ženy přistupují k nákupům na splátky. Obecně lze říci, že mladší generace nezávisle na pohlaví častěji kupuje telefony nebo předměty pro zábavu, s věkem a zodpovědností pak roste preference ryze praktických spotřebičů (lednice, myčky atd.) a klesá zábava na splátky,“ komentuje Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit.
Kontakt pro novináře:
Kateřina Dobešovátisková mluvčí Home Credit ČR a SR + 420 736 473 813 katerina.dobesova@homecredit.czPoznámka pro editory:Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2023 úvěry v celkové výši 15,2 miliardy Kč. Více na www.homecredit.czSkupina PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do řady oborů – od telekomunikací, médií přes finanční služby, e-commerce, biotechnologie, nemovitosti až po mobilitu. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 43 milionů eur a zaměstnává celosvětově 55 tisíc lidí (k 31. 12. 2023).