542 100 100

Pracovní dny od 8 do 18 hod.

Číslo 840 155 155 nahrazujeme pevnou linkou. Můžete volat výhodněji, podle běžné sazby svého operátora.

727 618 618

Pracovní dny od 8 do 18 hod.

Chcete volat na mobilní číslo? Na této lince můžete využít své volné minuty.

Pokud neradi voláte, napište nám email!

10 pravidel jak bezpečně používat nejen Správce financí

Češi nakupují vánoční dárky už od září. Kamenným obchodům šlapou na paty e-shopy

Autor tiskové zprávy - Zuzana Bienvenu

Přidáno

7. 11. 2012

Autor

Zuzana Bienvenu
Tisková mluvčí

Brno 7. listopad 2012– Češi se letos rozhodli přípravu na Vánoce nepodcenit. Mnozí z nich nakupují dárky v průběhu celého roku, největší vlna vánočních nákupů se rozjíždí už v září. Nyní, na začátku listopadu má téměř polovina lidí alespoň jeden vánoční dárek. Pečlivější jsou přitom ženy – 61 % z nich už vyrazilo na vánoční nákupy a pořídilo první dárky. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Home Credit a.s. provedla agentura STEM/MARK.

To, že letos lidé vyrazili do obchodů tak brzy má podle odborníků hned několik důvodů. „Jedním z nich je samozřejmě kampaň obchodních řetězců, které vánoční sezónu startují rok od roku o něco dříve. První čokoládové figurky a kolekce se na pultech obchodů objevily už v září. Druhým důvodem je snaha lidí rozložit si větší vánoční výdaje do delšího období,“ vysvětluje chování lidí analytik Home Creditu Michal Kozub.

V e-shopech nakoupí i starší

Tradičním místem vánočních nákupů zůstávají kamenné obchody. Letos v nich nakoupí 82 % lidí. Jejich náskok se ale rok od roku o něco snižuje. Pro e-shopy se totiž podle průzkumu letos rozhodne 66 % lidí. „Velkým překvapením je, že na nákupy v e-shopech se chystá i střední a starší generace. Ve skupině 60-65 let připouští takovou možnost více než polovina respondentů,“ uvádí Kozub. Tuzemské e-shopy přitom u Čechů jednoznačně vedou nad těmi zahraničními.

 

Zdá se, že Češi se letos o něco polepšili i v zapojení fantazie při vymýšlení toho, čím potěší své blízké. Obálku s penězi bez jakéhokoli jiného dárku letos plánuje darovat jen 1 % lidí. Kombinaci dárku a peněz nejspíš zvolí 33 %. Zajímavé je, že proti dávání či dostávání peněz se staví hlavně mladí lidé. Klasické dárky volí v 82 procentech. Naopak čím jsou lidé starší, tím více dávají přednost penězům.

 

V povánočních výprodejích utratí Češi dalších 5 tisíc

 

Většina lidí letos plánuje, že za dárky utratí do 5 tisíc korun. 93 % na ně použije vlastní úspory či peníze z výplaty. Zároveň ale nějakou formu úvěru využije 17 % lidí. Nad tradičním nákupem na splátky přitom jasně vítězí využití kreditní karty. Například ve velkých městech nad 100 tisíc obyvatel je alespoň jednou použije 18 % lidí. S rostoucí utracenou částkou roste procento lidí, kteří kreditní kartu využijí. Celkovou sumu útrat za vánoční dárky ale dvojnásobně navýší nákupy v povánočních výprodejích. „Lidé sice uvádějí, že za dárky utratí v průměru 5 tisíc, dvě třetiny oslovených ale plánují, že vyrazí na povánoční nákupy, kterým budou vévodit především oblečení a obuv. A průměrná částka, kterou ve výprodejích utratí, se také vyšplhá k pěti tisícům,“ říká Kozub.

Výdaje za Vánoce navýší kromě nákupů dárků i ostatní vánoční nákupy. Průměrná domácnost utratí za jídlo o Vánocích 2 300 korun. Zajímavostí je, že 40 % lidí letos neutratí za vánoční stromeček ani korunu. Průzkum ale už nezjišťoval, zda použijí umělý anebo vyrazí s pilkou do lesa.

 

Průzkum pro společnost Home Credit a.s. realizovala výzkumná agentura STEM/MARK na 1 008 respondentech v online panelu. 

V textu byly citovány tyto osoby

Citovaná osoba - Michal Kozub Michal Kozub
Analytik

Přihlášení k odběru nových tiskových zpráv

Ochrana osobních údajů