Češi mají slevy jako národní sport • Home Credit a.s.

Češi mají slevy jako národní sport

12. 03. 2013

Brno 13. březen 2013 – Češi nakupují především ve slevách, a to jak v kamenných, tak v internetových obchodech. A nejen nízkopříjmové skupiny. Ukazuje to poslední průzkum* společnosti STEM/MARK pro Home Credit. Češi také ve větší míře využívají slevové portály a postupně se učí používat i další výhodné možnosti, jak ušetřit, například kreditní či klubové věrnostní karty. 

Průzkum ukázal na zajímavý fenomén. Češi jsou národ slevomaniaků. Neřeší, co nakupují a kde, důležité je, že je to ve slevě. V peněžence tak mají desítky věrnostních kartiček od různých obchodů, velkých nákupních řetězců, přes prodejny s oblečením, po obchody s náhradními díly na auta nebo kola. Věrnost pouze vybraným z nich dodržuje jen málokdo. „Lidé dělají často chybu v tom, že sledují výši slevy místo konečné ceny. Proto se radují z velké slevy, že ale zboží mohli ve vedlejším obchodě koupit levněji i bez slevy, to už často nevidí. A tak mnohdy nakupují zcela nevýhodně. Naopak výhodné možnosti v podobě věrnostních či kreditních karet, na kterých se dají ušetřit reálně až tisíce ročně díky jasně daným slevám, třeba na každý nákup, objevují Češi jen pomalu,“ komentuje výsledky průzkumu analytik Home Creditu Michal Kozub.Čtyři lidi z deseti deklarovali, že využívají při nákupech věrnostní karty, a kreditní karty k výhodnějším nákupům využívá necelá čtvrtina. Zajímavostí průzkumu také je, že kreditních karet se lidé vyššího věku nebojí, naopak používá je víc dotazovaných než těch mladších,“ dodává Kozub.

 

Stále nejoblíbenější jsou nákupy ve slevách v kamenných obchodech, kde nakupuje téměř 80 % lidí, tři čtvrtiny i v internetových obchodech. Nákupy na e-shopech jsou hlavně v Česku velmi oblíbené, obzvláště u elektroniky, kde mohou ušetřit oproti kamenným prodejnám od desítek po tisíce korun u dražší elektroniky. S tím souvisí i platby zboží nakoupeného online. Konzervativní nakupující sice platí dobírkou, ale u dražšího zboží je běžný i nákup na úvěr nebo platba kreditní kartou online. Postupem času však více a více lidí nakupuje na slevových portálech, kde nejčastěji najdou různé služby, nabídky restaurací nebo pobytové zájezdy. V průzkumu se tak vyjádřilo přes 40 % lidí. Češi také objevili kouzlo nákupů na různých aukčních portálech, kde si mohou vysoutěžit lepší cenu. Tuto možnost ale využívá především mladší generace kolem třiceti let věku.

 

Obchody jsou v  zakletém kruhu slev. Lidé toho využívají a čekají na slevy, bez nich věci nejen dlouhodobé spotřeby de facto nenakupují, a i u těch nejnutnějších, jako jsou potraviny a léky, kupují nejlevnější zboží. Podporují to i statistická čísla. Za rok 2012 klesly tržby za potraviny o 2,5 % ve stálých cenách, tedy po očištění o inflaci,“ analyzuje Michal Kozub.

 

Zajímavé je, že slevy a akční nabídky nevyužívají pouze nízkopříjmové skupiny obyvatel.  Skoro polovina lidí s příjmem nad 25 tisíc potvrdila, že v posledních měsících nakupuje zboží na aukčních portálech. Zde ale nejde jen o čistou chuť ušetřit. Lidé zde často nakupují i proto, že mají šanci zažít trochu adrenalinu při soutěžení o nejlepší cenu s ostatními přihazujícími, nebo je motivuje touha udělat výhodný kup jako první a ostatní tím předběhnout. Takové nakupování se může stát doslova vášní. Slevy tedy Čechy lákají, nehledě na příjmovou skupinu. Naopak nákupy zboží v cizině využívá spíše menšina (pouhých 21 % dotazovaných), většinou z příhraničních oblastí. Dovolit si cestu za nákupy například do Berlína mohou jen někteří, a museli by udělat větší nákup, aby se jim cesta opravdu vyplatila.

 

„Ani povánoční nákupy v Čechách, přestože slevy mnohdy dosahují až 80 %, ale pořád nedosahují například na tradiční nákupní svátky typu Boxing Day v Londýně. České obchody jsou obecně moc konzervativní, a nedokáží vytvořit to „pravé“ nákupní šílenství. V zahraničí se často objevují akce, kvůli kterým lidé stojí i několik hodin ve frontách, to se u nás nevidí,“ připomíná Michal Kozub.

 

*Průzkum provedla společnost STEM/MARK na reprezentativním vzoru populace 18 – 65 let metodou online šetření na panelu dotazovaných. Celkový počet oslovených byl 1003.