Praha 26. 9. 2005 - Český a slovenský trh splátkových úvěrů jsou si v některých faktorech podobné, v jiných se naopak zásadně odlišují. Z informací společností Home Credit Finance a Home Credit Slovakia,1 které v obou republikách dlouhodobě působí, je zřejmé, že jde sice o typově stejné klienty, ale že na Slovensku se na splátky pořizuje o něco více elektroniky, nábytku a domácích potřeb, zatímco Češi kromě elektroniky takto nakupují spíše mobilní telefony a výpočetní techniku. Na rozdíl od Slováků, kteří stříbrnou kartu Home Credit využívají především ve své zemi, Češi se kartou naučili platit i během cest do zahraničí.
Postoj domácností k nákupu na splátky je v obou republikách pozitivní, liší se jen kvantitativně. Podle výzkumu TNS AISA již 36 % domácností v České republice někdy využilo nákup na splátky. Plány pořídit si zboží nebo služby na splátky má 28% českých domácností (ať už poprvé či opakovaně). Na Slovensku již nákup na splátky využilo téměř 2 krát více domácností (60 %) a poprvé či opakovaně totéž plánuje také téměř dvojnásobek oproti ČR (55 %).
Profil spotřebitele je jedním z faktorů, ve kterém se trh spotřebitelského financování v Česku a na Slovensku podobají. Typickými klienty Home Credit, kteří nakupují na splátky, jsou ženy i muži, mírně však převažují muži. Věkový průměr se pohybuje v rozmezí 25 - 55 let, nejvíce je zastoupena skupina třicátníků. Typičtí spotřebitelé, kteří nakupují na splátky s Home Creditem mají jedno nebo dvě děti. Nejčastěji uvádějí střední vzdělání. Průměrná výše poskytovaných úvěrů překročila hranici 10 000 Kč, se splatností do jednoho roku. Měsíční splátka činí v průměru okolo 800 – 900 Kč, respektive Sk.
Odlišnosti začínají u komodit nejčastěji nakupovaných na splátky. V obou republikách je černá a bílá elektronika na čelních pozicích, nábytek a domácí potřeby vzájemně zaujímají také obdobná místa v žebříčku. Na Slovensku ale tyto dvě stěžejní komodity tvoří větší podíl na celkovém objemu a dosahují 63 % (oproti 50 % v ČR).
Češi si daleko více půjčují na mobilní telefony, které figurují na třetím místě, zatímco u Slováků jsou až desáté. Rovněž nákup výpočetní techniky na splátky je více rozšířen v Česku oproti Slovensku.
Výrazně odlišná jsou i místa používání stříbrné karty Home Credit. Slováci utratí z celkově poskytnutého objemu peněz přes karty v tuzemsku 97 % a jen 3 % v zahraničí, zatímco Češi v zahraničí utratí 7 krát více, tedy 20 %. Právě mezinárodní platnost karty umožnuje její užití například v situacích, kdy poslouží jako finanční rezerva pro neočekávaná vydání.
1 Všechny zde použité údaje pocházejí ze statistik HCF a HCS za období leden 2004 až červen 2005 (s výjimkou dat TNS AISA).
Podle výzkumu TNS AISA patří značka Home Credit v obou republikách k těm nejznámějším: v Česku ji podle jména znalo 89 % respondentů, na Slovensku 83 %. Home Credit je dnes spontánně bez nápovědy, i podle jména, nejznámější splátková společnost v České republice, zde je jedním z lídrů na trhu spotřebitelského financování. Na Slovensku je opět v trojici nejznámějších a zároveň drží pozici jedničky na trhu splátkového prodeje.
Poznámky
Společnost Home Credit Finance a. s. patří do silné finanční skupiny PPF. Díky dynamickému růstu působí za osm let své existence již ve třech státech Evropy. Dalšími společnostmi skupiny v zahraničí jsou Home Credit Slovakia a.s. na Slovensku a od roku 2002 také Home Credit & Finance Bank LIc. v Ruské federaci. Dosavadní úspěchy řadí skupinu Home Credit mezi významné subjekty na trhu splátkového prodeje ve střední a východní Evropě. Ratingová agentura CRA Rating Agency udělila společnosti Home Credit Finance prvotní krátkodobý CRA Rating czP-2, který znamená poměrně silnou schopnost plnit závazky řádně a včas.
Spotřebitelské úvěry Home Credit lze v České republice získat na více než 5000 obchodních místech s elektronikou, výpočetní a kancelářskou technikou, nábytkem, kuchyněmi, stavebními díly, podlahami, bazény a dalším sortimentem, včetně nákupu dovolené nebo úhrady nadstandardních lékařských zákroků.
Stříbrná karta Home Credit umožňuje opakovaně nakupovat na splátky ve smluvních prodejnách Home Credit a díky standardu Maestro i v dalších prodejnách v České republice a zahraničí. Další z výhod stříbrné karty Home Credit je možnost výběru hotovosti z bankomatů, a to opět nejenom u nás, ale i za hranicemi.
Je dostupná na 1500 pobočkách České pošty. O půjčku může požádat fyzická osoba starší 18 let v zaměstnaneckém poměru.