Deset tipů pro bezpečné placení • Home Credit a.s.

10 praktických tipů pro bezpečné placení

2036 1944x1356 desatero cf5ced1f f05c1312a275b15f2a43b9fb7070a1c0

Nenaleťte podvodníkům při placení kartou.

Pomůžeme vám rozpoznat nejčastější podvody.

Podívejte se na 10 praktických tipů, které vám pomohou s bezpečným placením.

1.

Nereagujte na podezřelé telefonáty, e-maily a SMS

Zobrazit celý text

Nereagujte na podezřelé telefonáty, e-maily a SMS

Neotevírejte e-maily od podezřelých odesílatelů. Upozorní vás na ně překlepy, pravopisné chyby nebo požadavek neznámého odesílatele na zadání vašich údajů. V těchto e-mailech neklikejte na odkazy, neotvírejte přílohy (většinou obsahují viry) a nevolejte na čísla z těchto e-mailů (riskujete vysokou sazbu za volání a zneužití údajů). Nereagujte na e-maily od přepravních služeb nebo pošty, pokud jste si nic neobjednali. Pokud je po vás v e-mailu požadováno ověřovací přihlášení do internetového bankovnictví či změna hesla, nereagujte ani neklikejte, i kdyby e-mail vypadal jako zaslaný od poskytovatele vaší karty. V případě pochybností kontaktujte banku.

Podvodníci využívají i telefonáty, kdy předstírají, že volají od vašeho poskytovatele karty a varují vás před zneužitím karty či ztrátou peněz z účtu. Pod touto záminkou chtějí zjistit vaše citlivé údaje (PIN ke kartě, CVC kód, přihlašovací heslo do mobilní aplikace, ověřovací kódy zaslané na váš mobil). Vždy jde o podvod. My po vás tyto údaje nikdy nebudeme požadovat.

2.

Nezapojujte se do extrémně "výhodných" soutěží a nabídek

Zobrazit celý text

Nezapojujte se do extrémně "výhodných" soutěží a nabídek

Na internetu se často objevují podezřele „výhodné“ soutěže garantující drahou výhru (telefon, tablet, elektrokoloběžka) za úhradu velmi nízké částky. Typické v těchto soutěžích je odeslání výhry za cenu poštovného. Tato úhrada poštovného však probíhá na podvodné platební bráně, po zadání údajů z vaší karty může dojít k jejich zneužití. Jedná se o podvod. Zboží za výhodnou cenu hledejte na ověřených e-shopech nebo využijte internetové cenové srovnávače.

Nereagujte na nabídky „výhodných“ investic do akcií nebo kryptoměn z řetězových e-mailů či zpráv na sociálních sítích, které slibují velmi vysoké výnosy. Jedná se o podvodné nabídky s cílem vylákat z vás co nejvíc peněz bez garance jakéhokoliv zisku. Při investování využijte vždy oficiální a ověřené investiční portály.

3.

Vyhýbejte se podvodným nabídkám na bazarových portálech a sociálních sítích

Zobrazit celý text

Vyhýbejte se podvodným nabídkám na bazarových portálech a sociálních sítích

Při prodeji zboží přes internetové bazary nebo sociální sítě nikdy nesouhlaste s tím, že uhradíte poplatek pro kurýra, dopravu apod. prostřednictvím odkazu na platební bránu. Tyto odkazy směřují na stránky, které vypadají jako platební brány přepravních firem či samotných bazarů, ve skutečnosti jde o podvodné stránky, díky kterým získají podvodníci přístup k údajům z vaší karty. I když budou podvodníci trvat na tom, že se jedná o nejrychlejší nebo nejbezpečnější formu úhrady, trvejte na zaslání peněz na účet nebo na dobírku. Vy jste prodávající, proto byste neměli platit žádné poplatky na výzvu kupujícího.

Podvodníci na sociálních sítích se vydávají za jiné osoby, například za lékaře nebo vojáka v zahraničí. Pokoušejí se získat vaši důvěru a následně pod různými záminkami od vás vylákat finanční prostředky, například přes podvodnou platební bránu. Buďte opatrní i v případech, kdy vám z profilu vašeho známého přijde žádost o zaplacení nízké částky prostřednictvím odkazu na platební bránu. Pravděpodobně byl profil vašeho známého napaden podvodníkem, který teď vystupuje jeho jménem. Než na odkaz kliknete, ujistěte se, že je to skutečně váš známý, například ho požádejte o odpověď na nějakou osobní otázku, případně navrhněte poslání peněz jinou formou.

4.

Na internetu nakupujte bezpečně a pouze u ověřených prodejců

Zobrazit celý text

Na internetu nakupujte bezpečně a pouze u ověřených prodejců

Nikdy neplaťte na stránkách, které nejsou zabezpečené ikonou zámku a protokolem https:// v řádku webové adresy. Neklikejte na podezřelé odkazy ze zpráv, sociálních sítí a e-mailů, které obsahují podezřelé znaky. Tyto odkazy vás přesměrují na podvodné stránky, které mají za cíl získat údaje z vaší karty. Než na nějakém e-shopu zaplatíte, ujistěte se, že se nejedná o podvodného obchodníka, pomůžou vám například recenze na internetu. Podezřele nízká cena zboží v porovnání s konkurencí nebo absence bezpečnostních prvků na webu i na platební bráně totiž může znamenat, že vám zboží nakonec nedorazí nebo se vaše citlivé údaje dostanou k podvodníkům.

5.

Potvrzujte internetové platby v mobilní aplikaci

Zobrazit celý text

Potvrzujte internetové platby v mobilní aplikaci

Nejjednodušší, nejrychlejší a nejbezpečnější způsob potvrzování internetových transakcí je v mobilní aplikaci Home Credit. Místo opisování SMS kódů a zadávání ePINu (6místného osobního kódu určeného pro potvrzování internetových transakcí) stačí internetové transakce potvrdit v mobilní aplikaci zadáním přihlašovacího kódu nebo otiskem prstu. Je to maximálně bezpečné a jednoduché.

6.

Plaťte rychle a maximálně bezpečně díky kartě v mobilu

Zobrazit celý text

Plaťte rychle a maximálně bezpečně díky kartě v mobilu

Zaregistrujte si aktivní kartu (fyzickou/virtuální) do Peněženky Google nebo Apple a plaťte své nákupy pohodlně mobilem nebo chytrými hodinkami. Nakoupíte v obchodech i na vybraných e-shopech nebo vyberete hotovost z bankomatu s možností bezkontaktního výběru. Kartu uloženou v mobilu nelze žádným způsobem zkopírovat a díky potvrzování transakcí je placení mimořádně bezpečné. Aplikace Apple Peněženka je určena pro zařízení iPhone, iPad nebo Apple Watch. Kartu si do ní přidáte přes naši mobilní aplikaci Home Credit nebo přímo v Apple Peněžence. Při platbě přes Apple Peněženku potvrzujete každou transakci. Aplikace Peněženka Google je určena pro zařízení s technologií NFC a systémem Android. Kartu si do ní přidáte přes naši mobilní aplikaci Home Credit nebo přímo v Peněžence Google. Při platbě přes Peněženku Google potvrzujete každou transakci vyšší než 500 Kč.

Nikdy nikomu neříkejte ani neposílejte ověřovací kód (OTP – one time password), který vám byl doručen na váš mobilní telefon. Ověřovací kód slouží výhradně k registraci karty do vašeho mobilního zařízení. Je to jiný kód než kód pro potvrzení nákupu. Pozorně proto čtěte obsah SMS zpráv se zaslaným kódem a vždy se ujistěte, že se týká té operace, kterou právě provádíte.

7.

Chraňte svá hesla, údaje o kartě a PIN kód

Zobrazit celý text

Chraňte svá hesla, údaje o kartě a PIN kód

Pro přihlášení do mobilní aplikace nebo Správce financí si zvolte heslo, které nepoužíváte v jiných aplikacích nebo účtech. Bezpečnost vašeho hesla je u nás plně zajištěna, ale nemůžeme garantovat stejnou úroveň zabezpečení u jiných společností nebo služeb, pokud tam používáte stejné heslo. Svoje přihlašovací údaje nikdy nikomu nesdělujte, a to ani po částech. My ani vaše banka po vás nikdy tyto údaje požadovat nebudeme. Pokud vás o ně někdo požádá, vždy se jedná o podvod. Pozor na půjčování mobilu nebo tabletu s údaji o kartě a citlivými daty jiným lidem.

Chraňte i PIN kód k vaší kartě. Nikdy ho nikomu nesdělujte a raději si ho nikam nezaznamenávejte. Jako PIN kód nepoužívejte rok či datum narození, nebo kombinace 1111 či 1234. Nejbezpečnější je heslo a PIN alespoň 1x ročně měnit. Bezpečnostní údaje jako je přihlašovací heslo, PIN kód apod. po vás nikdy nebudeme vyžadovat, a to ani v případě blokace karty z důvodu zneužití.

8.

Peníze na vaší kartě chráníme

Zobrazit celý text

Peníze na vaší kartě chráníme

Všechny naše karty jsou bezpečné a disponují nejvyšší verzí zabezpečení 3D Secure. V souladu se směrnicí PSD2 jsou navíc veškeré platby na internetu u obchodníků z EU zabezpečené tzv. silným ověřením. Každou takovou transakci musíte potvrdit v naší mobilní aplikaci nebo zadáním jednorázového SMS kódu a ePINu. Při platbě kartou v prodejnách po vás terminál může požadovat zadání PIN kódu i u částky nižší než 500 Kč, což zvyšuje bezpečnost plateb kartou. Peníze na kartě jsou chráněny i limity pro platby v obchodech nebo výběry z bankomatu.

Veškeré transakce provedené našimi kartami monitorujeme. V případě, že vyhodnotíme na vaší kartě nějakou transakci jako podezřelou, budeme vás kontaktovat, případně vám můžeme kartu z důvodu bezpečnosti dočasně zablokovat. V případě, že vás budeme kontaktovat, pamatujte prosím, že od vás nikdy nebudeme požadovat bezpečnostní kód z SMS zprávy, PIN kód ani jiné citlivé údaje.

9.

Pravidelně aktualizujte programy na počítači i mobilu

Zobrazit celý text

Pravidelně aktualizujte programy na počítači i mobilu

Důležitý je především operační systém a antivirový program na vašem počítači, tabletu i telefonu, díky kterým jste efektivně chráněni před virtuálními útoky. Do mobilní aplikace nebo Správce financí se nepřihlašujte z veřejných počítačů a veřejných sítí, například v internetové kavárně. Pro platby ze svého zařízení nevyužívejte připojení k veřejné Wi-Fi síti. Pravidelně aktualizujte mobilní aplikaci Home Credit i platební aplikace Apple a Google.

Dávejte pozor, co na internetu děláte. Nestahujte neznámé soubory a nenavštěvujte stránky se škodlivým obsahem. Rozpoznáte je podle chyb v obsahu nebo je identifikuje váš antivirový program. Pokud takové stránky navštěvujete, rozhodně na nich neplaťte. Pokud používáte mobilní aplikace různých e-shopů, ujistěte se, že jsou aplikace dostatečně zabezpečené proti zneužití. Údaje o kartě si do těchto aplikací nedoporučujeme ukládat.

10.

Kontrolujte výdaje na své kartě a pokud máte pochybnosti, kontaktuje nás

Zobrazit celý text

Kontrolujte výdaje na své kartě a pokud máte pochybnosti, kontaktuje nás

Transakce na své kartě si pravidelně kontrolujte v mobilní aplikaci nebo ve Správci financí. Doporučujeme zkontrolovat i měsíční výpis z účtu. Výpisy najdete v mobilní aplikaci a zasíláme vám je taky e-mailem nebo poštou. Jestliže objevíte ve výpisu transakci, kterou jste neprovedli, případně zjistíte v přehledu transakcí nějakou nesrovnalost, co nejdříve nás kontaktujte na lince 542 100 100. Naši specialisté vám rádi pomohou, v oprávněných případech můžete využít možnost reklamace transakce, například u zdvojeného zaúčtování, nedodání zboží apod.

Stáhněte si mobilní aplikaci Home Credit.

815 app uni cz f22a58df 5aed6fad5c499f599f562aec465672f1