542 100 100

Pracovní dny od 8 do 18 hod.

Číslo 840 155 155 nahrazujeme pevnou linkou. Můžete volat výhodněji, podle běžné sazby svého operátora.

727 618 618

Pracovní dny od 8 do 18 hod.

Chcete volat na mobilní číslo? Na této lince můžete využít své volné minuty.

Pokud neradi voláte, napište nám email!

10 pravidel jak bezpečně používat nejen Správce financí

Za velký nákup Češi utratí 1 700 Kč, výhody kreditních karet ale ještě neobjevili

Autor tiskové zprávy - Zuzana Bienvenu

Přidáno

29. 4. 2014

Autor

Zuzana Bienvenu
Tisková mluvčí

Čtyři z pěti českých domácností alespoň občas vyrazí na velký nákup a utratí za něj v průměru 1 700 Kč. Platí ho většinou kartou, jen čtvrtina ale využívá kreditní karty s výhodami. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Home Credit zajistil STEM/MARK.

U tří čtvrtin českých domácností se několikrát do měsíce opakuje stejný scénář. Žena z větší domácnosti v menším městě se zorientuje v aktuálních slevách a akcích a vyrazí do hypermarketu na okraji města na rodinný nákup.

Snaží se nakoupit co nejrychleji, svižný styl nákupu preferuje 61 % dotázaných. Na druhou stranu při procházení regálů ve většině případů přidává do košíku i věci, které původně vůbec neměla v plánu koupit. „Touha po maximálně šetrném nákupu, která koresponduje se zálibou Čechů v různých slevách a akcích, se při samotném nakupování mísí s lákadly regálů. Roli hraje umístění samotných regálů a zboží v nich. Nejatraktivnější zboží bývá zpravidla ve výšce očí, kde zaujme nejvíc,“ vysvětluje analytik společnosti Home Credit Michal Kozub. Čtyři z pěti domácností, které nakupují ve velkém, si podle průzkumu vyhledávají informace o akcích a slevách a také podle nich nakupují.

Ve výsledku u pokladny polovina dotázaných zaplatí přes 1 500 Kč, u rodin se dvěma dětmi se částka rychle vyhoupne přes dva tisíce. V průměru na displeji bliká při velkém nákupu suma 1 700 Kč. „Singles a bezdětní dávají přednost spíše průběžným nákupům a utrácí většinou méně než 1 000 korun,“ upřesňuje Kozub. Podle něj je důvod v rozdílném stylu života, kdy singles častěji jí v restauracích nebo nakupují v lokálních obchodech v menším množství.

„Ať už velký nákup realizuje menší nebo větší domácnost, většinou platí kartou. Děje se to v 60 procentech případů. Jen 8 procent lidí platí výlučně v hotovosti,“ dodává Kozub.

Ačkoliv Češi umí výhodně kombinovat různé slevy a zboží v akci je pro ně jasnou volbou, ušetřit díky vhodnému výběru kreditní karty navíc ještě přímo na pokladně se zatím nenaučili. „Pouze čtvrtina lidí, kteří dělají velké nákupy, šetří také díky placení kreditkou. Zvláštní je, že lidé, kteří kreditky s věrnostním programem nemají, o jejich možnostech většinou vědí, přesto je nevyužívají,“ upozorňuje Kozub.

Na trhu dnes existuje nespočet různých kreditních karet, které buď vrací určité procento z utracené částky zpět, nebo sbírají klientům za útratu body, které mohou proměnit v různých bonusových programech za zboží nebo poukázky. „Když spotřebitel využívá kreditku správně a včas dorovná vyčerpanou částku, jsou kreditní karty vedle akcí a slev dalším způsobem, jak při nákupu výrazně ušetřit. Jejich výhodou oproti akcím je i to, že se bonusy uplatňují na celý nákup, ne jen na konkrétní vybrané zboží,“ uzavírá Kozub.

V textu byly citovány tyto osoby

Citovaná osoba - Michal Kozub Michal Kozub
Analytik

Přihlášení k odběru nových tiskových zpráv

Ochrana osobních údajů