Brno 1. 10. 2009 – Muž, 35 let, s bydlištěm ve středních Čechách. Vybere si 7 let staré auto nižší nebo střední třídy, vezme si úvěr ve výši 126 tisíc korun a splácí ho 51 měsíců. Takový je profil běžného zákazníka autobazaru, který si vůz na splátky pořizuje. Ukazují to statistiky úvěrové společnosti Home Credit. I nadále je koupě auta výsadou mužů – tvoří 75 % zákazníků.
„Když se lidé rozhodují, které auto si koupí, pořád je nejdůležitější cena. Nákupem ojetého vozu na úvěr si tak často plní sen o vysněné značce, nový by si z finančních důvodů dovolit nemohli. I z našich statistik je zřejmé, že si zákazníci nejčastěji pořizují praktické auto, které využijí na delších cestách i v městském provozu. Rozhodují se i podle toho, jestli má značka v ČR dostatečnou síť pozáručních servisů, kde v případě poruchy jednoduše auto nechají opravit,“ vypočítává Luboš Ondrůj, ředitel sekce Auto společnosti Home Credit a. s.
K nejoblíbenějším značkám patří Škoda (21 %), Ford (11 %), Volkswagen (9 %), následuje Renault a Peugeot. U žen pak vedou Škodovky následované Renaulty a Fordy. V regionálním rozdělení si auto na úvěr od Home Creditu kupují lidé nejvíce v Praze a okolí (41 %), s velkým odstupem následuje Brněnsko (10 %) a Plzeň se 7 %. Výše jednoho auto úvěru je průměrně 126 tisíc korun a zákazník ho průměrně splácí 4 roky a 3 měsíce.
Typickým zákazníkem autobazaru zůstává muž. Čtvrtinový podíl žen, které si v bazaru auto na úvěr kupují, ale není nezanedbatelný. „ Mezi ženami a muži jako zákazníky už nevidíme zásadní rozdíl. Snad jen v tom, že ženy jsou praktičtější, více hledí na bezpečnost a provozní náklady, kdežto muži někdy nechají průchod emocím a vybírají podle značky a výkonu,“ vysvětluje Milan Smutný, tiskový mluvčí společnosti AAA Auto.
Škoda Octavia je vůz, který si lidé z bazaru odvážejí nejčastěji. Je jich 11 % ze všech prodaných aut financovaných úvěrem od Home Creditu. Nejdražším autem, které zákazník prostřednictvím úvěru financoval, bylo prozatím BMW řady 6 za 1,95 milionu korun. Radost si jím udělal 28letý muž z jihovýchodní Moravy, který čerpal úvěr 1,33 milionu korun.
Spotřebitelské financování vozidel a auto doplňků nabízí společnost Home Credit od října 2008. Klienti mohou touto formou splácet až 12 let staré auto. Pořídit si auto na úvěr od Home Creditu je možné u zhruba dvou set prodejců po celé České republice.
Relevantní odkazy:
Informace o trhu spotřebitelských úvěrů a leasingu v ČR: http://www.clfa.cz/index.php?textID=64Seznam českých autobazarů: http://www.auto-bazary.info/Recenze aut od jejich uživatelů: http://autorecenze.centrum.cz/Největší česká databáze automobilů: http://www.katalog-automobilu.cz/
Detailnější rozdělení podle značek a oblastí prodeje
Oblast
Podíl uzavřených úvěrů
Praha
41,39 %
Brno
9,94 %
Plzeň
6,31 %
Dobříš
3,56 %
Most
3,48 %
Popovice
2,83 %
Domažlice
2,75 %
Pardubice
1,86 %
Suchá Loz
1,62 %
Chodov
1,13 %
Kladno
Olomouc
Poznámka pro editory
Společnost Home Credit, a. s., patří k lídrům trhu spotřebitelského financování v České republice. Poskytuje účelové a bezúčelové financování prostřednictvím spotřebitelských a revolvingových úvěrů, produktové portfolio doplňují hotovostní půjčky. Za rok 2008 profinancovala nákupy svých klientů v hodnotě 9,6 miliardy Kč.
Společnosti skupiny Home Credit působí na trzích spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě, ve střední Asii a na Dálném východě. V roce 2008 společně poskytly úvěry v celkovém objemu 3,6 miliardy eur. Skupina Home Credit zastává přední pozice na trzích v České republice (Home Credit, od roku 1997), na Slovensku (Home Credit Slovakia, od roku 1999), v Ruské federaci (Home Credit & Finance Bank, od roku 2002) a v Kazachstánu (od prosince 2005). V roce 2006 vstoupila na trhy v Bělorusku (Home Credit Bank) a na Ukrajině (Home Credit Bank, Home Credit Finance), od prosince 2007 působí také v Číně a od roku 2009 ve Vietnamu.
Skupina Home Credit Group je součástí mezinárodní finanční skupiny PPF, která se zaměřuje především na spotřebitelské financování a retailové bankovnictví. Skupina dále aktivně vyhledává investiční příležitosti a realizuje strategické investice na rostoucích trzích střední a východní Evropy a Asie. Prostřednictvím podílu v Generali PPF Holdingu je skupina PPF účastníkem trhu pojišťovnictví ve střední a východní Evropě. Za 18 let své existence se skupina PPF stala jedním z předních mezinárodních finančních investorů s hodnotou spravovaných aktiv převyšující 8 miliard euro.