Tři čtvrtiny Čechů sledují spotřebu energií a až 66 % respondentů se…

Tři čtvrtiny Čechů sledují spotřebu energií a až 66 % respondentů se bude chovat hospodárněji

12. 12. 2022

Většina Čechů sleduje spotřebu energií, a to ve větší míře než před rokem. Jak vyplývá z říjnového průzkumu agentury STEM/ MARK pro Home Credit, až 66 % dotázaných se chystá svoji spotřebu omezit. Lidé se také více dívají při nákupu elektrospotřebičů na jejich energetické štítky.

Detailní přehled o spotřebě energií v domácnostech si vede 21 % dotázaných, dalších 51 % uvádí, že má alespoň základní povědomí. Nejvíce se cenami energií podle průzkumu zabývají lidé ve věku 45 až 64 let, mladší dospělí do 29 let tento problém skoro neřeší.

<u>Jak lidé sledují spotřebu energií?</u>

Více než polovina lidí (55 %) sleduje tuto výdajovou část svého domácího rozpočtu více než před rokem.

Čtvrtina dotázaných plánuje výrazně omezit spotřebu energií, dalších 42 % pak chce spotřebu snížit jen o trochu.

„Energeticky úspornější spotřebič může výrazně pomoci rodinným financím. Například výměna lednice staré 10-15 let se díky snížení spotřeby energií může vrátit za dva až tři roky,“ uvádí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit a dodává: „Často se zákazníci rozhodnou pro výrobek s vyšší energetickou třídou, který je dražší, ale úspornější, a rozdíl doplatí půjčkou.“

Necelých 30 % respondentů vyměnilo v nedávné době spotřebič za energeticky úspornější variantu a nejvíce za něj utráceli 10 až 15 000 Kč. O 10 % více mužů než žen uvažuje v budoucnu o výměně spotřebiče za energeticky méně náročnější. 22 % mužů by se chtělo vejít do částky 5 - 10 000 Kč, stejné procento žen vidí jako nutnost připlatit si více, a to 10 až 15 000 Kč.

<u>Jak budou nákup financovat?</u>

Většina dotázaných bude energeticky úspornější spotřebič financovat z vlastních zdrojů. Nákup na splátky využije necelých 9 %, kreditní kartou se chystá pořídit spotřebič pouze 3,8 % Čechů. Větší popularitu má kreditní karta u věkové skupiny od 30 do 44 let. Nákup na splátky a kreditní kartu plánuje využít v tomto případě 3x více mužů než žen.

<sub>Průzkum pro Home Credit provedla agentura STEM/MARK na reprezentativním vzorku 506 respondentů ve věku 18 - 64 let. Sběr dat probíhal po celé České republice od 12.10. do 17.10. 2022.</sub>