S kreditkou už chodíme častěji do obchodu než k bankomatu
Přidáno
22.06.2011
Ještě před dvěma roky tvořily výběry z bankomatu skoro dvě třetiny veškerých transakcí. Teď se situace obrátila a poměr 60:40 hovoří ve prospěch plateb u obchodníků. „Lidé pochopili, že vybrat z bankomatu hotovost a zaplatit s ní v obchodě je nesmysl,“ říká Vít Růžička, ředitel karetního oddělení Home Creditu. V minulosti lidé používali karty na nákupy oblečení, elektroniky nebo rodinné nákupy potravin. „Nyní vytahují kartu, i když si jdou koupit svačinu. Je to pro ně pohodlné, nemusí hledat drobné nebo naopak řešit s prodavačem, že nemá zpět na velkou bankovku,“ doplňuje Růžička. Vedle platby za potraviny se platby kreditkou rozšířily i na čerpacích stanicích.
S tím, jak lidé platí kartami stále více, roste i počet platebních terminálů. Dnes se s nimi lidé setkají i v menších obchodech nebo u dopravních policistů. Loni v Česku fungovalo 74 tisíc platebních terminálů, v roce 2009 pouze 67 tisíc. [1] „Očekáváme, že počet terminálů u obchodníků i nadále poroste, a to i v souvislosti se zaváděním nových bezkontaktních technologií. Spolu s tím významně poroste i počet a objem karetních transakcí u internetových obchodníků,“ uvádí Pavel Javorský, obchodní ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku. I díky rozšíření míst, kde karty akceptují, klesá částka, kterou klienti Home Creditu kartou zaplatí. V roce 2008 to bylo 1123 korun, v roce 2010 tato suma klesla o téměř dvě stě korun na 936 korun.
V roce 2008 vybrali klienti Home Creditu z bankomatu měsíčně průměrně 2,1krát, v roce 2010 už to bylo jen 1,8krát. A částka, kterou požadují, je také nižší – klesla o necelé tři stovky na 2 568 korun za měsíc. „Je to logické a přirozené – pokud lidé kartou platí, nepotřebují tolik hotovosti v peněžence, a proto ani tolik nevybírají. Zmenšuje se taky skupina lidí, kteří si jednou měsíčně došli k bankomatu, vybrali velkou částku, a tu pak měli doma pod polštářem,“ uvádí Růžička.
I přesto se mezi držiteli kreditních karet Home Credit najdou rekordmani. Například muž středních let ze Šumperska v loňském roce použil kreditní kartu k platbám za více než milion sto tisíc korun. Žena z Ostravy zaplatila nejvyšší částku naráz, a to 130 tisíc.
Jak s kreditní kartou zacházejí klienti Home Creditu
Aktivita/rok |
2008 |
2009 |
2010 |
---|---|---|---|
Platí nákup v obchodech |
36 % |
58 % |
62 % |
Vybírají z bankomatu |
64 % |
42 % |
38 % |
Průměrně kartou zaplatí |
1123 Kč |
981 Kč |
936 Kč |
Průměrně vybere z bankomatu |
2833 Kč |
2617 Kč |
2568 Kč |
Měsíčně kartou zaplatí |
3,3x |
4x |
3,8x |
Měsíčně vybere z bankomatu |
2,1x |
2,1x |
1,8x |
Poznámky pro editory:
Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V roce 2010 společnost poskytla úvěry v celkové výši 8,4 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit (www.homecredit.net).
Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.
Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N.V. („PPF“), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. PPF vlastní aktiva ve výši zhruba 12 miliard EUR (údaj k 30. 6. 2010), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů až po největší ruský obchodní řetězec se spotřební elektronikou. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie.
Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu.