Brno 22. srpen 2011 – Kapesné nedává nebo by svým potomkům nedávalo 29 % Čechů. Na Slovensku odmítá dávat kapesné 32 % lidí, naopak v Rusku jsou rodiče neobyčejně štědří – finančního přilepšení se nedočká pouze pět dětí ze sta. Vyplývá to z červencového průzkumu, který finanční společnost Home Credit provedla ve třech zemích, kde působí. Výsledky jsou znepokojující: chybějící kapesné mívá za následek, že dítě nezná hodnotu peněz a výrazně se také snižuje jeho schopnost činit v budoucnu zodpovědná finanční rozhodnutí. Ekonomové i psychologové se shodují, že vztah k penězům by si děti měly budovat už od útlého věku v rodině, finanční vzdělávání by pak nemělo chybět ani ve školách.
„Děti běžně od malička pracují s počítači a mobily, na internetu jsou často zběhlejší než jejich rodiče. Finance jim takhle blízké nejsou,“ uvádí analytik Home Creditu Michal Kozub. Dodává, že alespoň symbolické kapesné by dětem pomohlo seznámit se se světem peněz a pomalu do něj proniknout, aby v dospělosti neměly s financemi problémy.
I přesto se většina oslovených k pravidelné „dětské výplatě“ přiklání. Jako ideální věk, kdy by děti měly začít samy hospodařit s penězi, zvolili lidé v Česku, na Slovensku i Rusku věk kolem 10 let. 19 % Čechů souhlasí s pravidelným kapesným už od začátku školní docházky, tedy od 6 let. „Rodiče by měli věnovat dostatek času vysvětlování a diskuzi o tom, proč dítě kapesné dostává, co se s penězi dělá a na co kapesné může použít. Výše kapesného by samozřejmě měla být úměrná věku,“ upozorňuje psycholog Jiří Brančík.
V Rusku jsou lidé kapesnému nakloněni nejvíce: pro 95 % je samozřejmé, že ho děti pravidelně využívají. Naopak na Slovensku obvykle dostává peníze jen 68 dětí ze sta. Jako odpovídající částku vnímají Češi 200 korun, Slováci 10 € (240 korun) a v Rusku jsou rodiče ochotni podpořit dítě částkou až 500 rublů (téměř 300 korun) měsíčně. „Setkali jsme se i s překvapivými odpověďmi štědrých respondentů, že rozumná výše kapesného je tisíc korun měsíčně a víc,“ dodává Kozub. Varuje, že takto vysokým kapesným rodiče často kompenzují, že na své potomky nemají čas. Dítě si neuvědomuje hodnotu peněz a vysoké kapesné vnímá jako samozřejmost.
Průzkum rovněž zjišťoval, jak se lidé staví k odměňování dětí za drobné domácí práce. Tři čtvrtiny respondentů v Česku a Rusku si myslí, že pomáhat doma je samozřejmost a dítě by za to nemělo dostávat speciální odměnu, 25 % připouští, že dítě k úklidu penězi motivuje. Nejpřísnější jsou v tomto případě Slováci – domácí práce a úklid považuje za samozřejmost 87 % oslovených.
Kapesné ve zkratce:
* Telefonický průzkum proběhl v červenci 2011 na vzorku 365 klientů Home Creditu v České republice, 447 na Slovensku a 350 v Rusku.
Poznámky pro editory:
Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V první polovině roku 2011 společnost poskytla úvěry v celkové výši 4,2 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.
Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.
Skupina Home Credit (Home Credit B.V. a její dceřiné společnosti) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v Evropě a své služby nabízí 4,5 milionu aktivních klientů (k 30. 6. 2011 včetně Kazachstánu). Ve vybraných zemích úspěšně nabízí a rozvíjí také služby retailového bankovnictví. Skupina působí v České republice (od roku 1997), na Slovensku (od roku 1999), Ruské federaci (od roku 2002) a v Bělorusku (od roku 2007). Značka Home Credit je od roku 2005 navíc přítomna v Kazachstánu, kde společnost Home Credit B. V. drží minoritní podíl v AO Home Credit Bank.
Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net.
Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N. V. („PPF“), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. Aktuálně vlastní aktiva ve výši zhruba 12,4 miliard EUR (k 31. 12. 2010), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů či zemědělství až po největší ruský obchodní řetězec se spotřební elektronikou. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie.
Na základě úspěchu Home Creditu v Evropě PPF rozvíjí spotřebitelské financování pod značkou Home Credit také v Asii, konkrétně v Číně (od roku 2007) a ve Vietnamu (od roku 2009), a zkoumá příležitosti pro vstup na další rozvíjející se trhy v tomto regionu.
Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu.