Placení mobilem skokově roste, za tři roky téměř pětinásobně, ukazují…

Placení mobilem skokově roste, za tři roky téměř pětinásobně, ukazují data Home Credit

04. 03. 2024

Čím dál tím více Čechů platí v obchodech za zboží pomocí mobilu a trend podle dat společnosti Home Credit neustále narůstá. Zatímco na konci roku 2020 tvořily úhrady prostřednictvím mobilních telefonů jen 6 procent z celkového objemu plateb na terminálech prodejen, tak v současné době je to už téměř 30 procent. Jen za poslední rok navíc hlásí Home Credit nárůst počtu virtuálních karet o 120 procent.


Pohodlná platba chytrým telefonem bez toho, aby bylo nutné vytáhnout z peněženky plastovou platební kartu, je stále populárnějším způsobem placení na pokladnách. NFC platby, tedy bezkontaktní platby mobilem, jsou navíc velmi jednoduché. V obchodě stačí odemknout telefon například pomocí otisku prstu nebo skenu obličeje a přiložit ho k terminálu. Data společnosti Home Credit potvrzují pokračující nárůst plateb chytrými telefony, když se za tři roky zvýšily z 6 na 29 procent z celkového objemu úhrad na terminálech obchodů.

Když se podíváme, co zákazníci v roce 2023 nejčastěji kupovali v kamenných obchodech na splátky, tak na prvním místě se s obrovským náskokem umístily mobilní telefony a příslušenství k nim, tyto nákupy tvořily až 68 % ze všech. Hluboko za nimi to pak byly nákupy televizí, praček, myček a ledniček. V případě e-shopů bylo nákupní chování klientů společnosti Home Credit v podstatě identické.

„Už delší dobu registrujeme čím dál tím větší zájem o moderní technologie i v oblasti spotřebitelského financování. Samozřejmě, patří sem i stále populárnější platba chytrými telefony, u kterých jsme zaznamenali meziroční nárůst objemu transakcí mobily až o 30 procent. Na druhou stranu registrujeme, že objem nákupů uhrazených u obchodníků fyzickou kartou klesl meziročně cca o třetinu,”
přibližuje nejnovější trendy spotřebitelského chování Marek Tomčík, ředitel divize obchodu společnosti Home Credit, s tím, že klienti čím dál tím více upřednostňují pohodlnější a bezpečnější bezhotovostní platby.

Trend digitalizace lze pozorovat i ve využívání virtuálních platebních karet. Zatímco ještě před třemi lety tvořily virtuální platební karty jen nepatrné množství z celkového počtu vydaných platebních karet, tak momentálně je situace úplně jiná. V současnosti je to podle údajů společnosti Home Credit poměr 25 procent virtuálních a 75 procent fyzických platebních karet.

„Velké množství lidí vlastní vedle virtuálních karet i plastové, ale mnohem více v běžném životě využívají právě ty digitalizované a klasické karty mají jednoduše uložené v peněženkách. Počet virtuálních karet navíc rok od roku stoupá. Z našich dat vyplývá, že počet virtuálních karet meziročně přibyl až o 120 procent,”
říká Marek Tomčík z Home Credit a dodává: „Na zvýšený zájem lidí o placení mobily reagujeme i tak, že dvě základní metody plateb pomocí Google Pay a Apple Pay budeme letos rozšiřovat na hodinky s Garmin Pay a také v rámci Xiaomi Pay.”

Virtuální karta vložená do mobilní peněženky se dá využít stejně jako plastová, a navíc je bezpečnější, protože díky zabezpečení aplikace nemůže dojít k jejímu odcizení. Virtuální kartu vám například nikdo nemůže ukrást s peněženkou jako v případě fyzické karty.


Kateřina Dobešová

tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
+ 420 736 473 813
katerina.dobesova@homecredit.cz



Poznámka pro editory:

Společnost Home Credit a.s.
byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2023 úvěry v celkové výši 15,2 miliardy Kč. Více na www.homecredit.cz

Skupina PPF
působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do řady oborů – od telekomunikací, médií přes finanční služby, e-commerce, biotechnologie, nemovitosti až po mobilitu. Skupina vlastní aktiva ve výši téměř 40 miliard eur a zaměstnává celosvětově více než 60 tisíc lidí (k 31. 12. 2022).