Čím dál tím více Čechů platí v obchodech za zboží pomocí mobilu a trend podle dat společnosti Home Credit neustále narůstá. Zatímco na konci roku 2020 tvořily úhrady prostřednictvím mobilních telefonů jen 6 procent z celkového objemu plateb na terminálech prodejen, tak v současné době je to už téměř 30 procent. Jen za poslední rok navíc hlásí Home Credit nárůst počtu virtuálních karet o 120 procent.
Pohodlná platba chytrým telefonem bez toho, aby bylo nutné vytáhnout z peněženky plastovou platební kartu, je stále populárnějším způsobem placení na pokladnách. NFC platby, tedy bezkontaktní platby mobilem, jsou navíc velmi jednoduché. V obchodě stačí odemknout telefon například pomocí otisku prstu nebo skenu obličeje a přiložit ho k terminálu. Data společnosti Home Credit potvrzují pokračující nárůst plateb chytrými telefony, když se za tři roky zvýšily z 6 na 29 procent z celkového objemu úhrad na terminálech obchodů. Když se podíváme, co zákazníci v roce 2023 nejčastěji kupovali v kamenných obchodech na splátky, tak na prvním místě se s obrovským náskokem umístily mobilní telefony a příslušenství k nim, tyto nákupy tvořily až 68 % ze všech. Hluboko za nimi to pak byly nákupy televizí, praček, myček a ledniček. V případě e-shopů bylo nákupní chování klientů společnosti Home Credit v podstatě identické.„Už delší dobu registrujeme čím dál tím větší zájem o moderní technologie i v oblasti spotřebitelského financování. Samozřejmě, patří sem i stále populárnější platba chytrými telefony, u kterých jsme zaznamenali meziroční nárůst objemu transakcí mobily až o 30 procent. Na druhou stranu registrujeme, že objem nákupů uhrazených u obchodníků fyzickou kartou klesl meziročně cca o třetinu,” přibližuje nejnovější trendy spotřebitelského chování Marek Tomčík, ředitel divize obchodu společnosti Home Credit, s tím, že klienti čím dál tím více upřednostňují pohodlnější a bezpečnější bezhotovostní platby.Trend digitalizace lze pozorovat i ve využívání virtuálních platebních karet. Zatímco ještě před třemi lety tvořily virtuální platební karty jen nepatrné množství z celkového počtu vydaných platebních karet, tak momentálně je situace úplně jiná. V současnosti je to podle údajů společnosti Home Credit poměr 25 procent virtuálních a 75 procent fyzických platebních karet. „Velké množství lidí vlastní vedle virtuálních karet i plastové, ale mnohem více v běžném životě využívají právě ty digitalizované a klasické karty mají jednoduše uložené v peněženkách. Počet virtuálních karet navíc rok od roku stoupá. Z našich dat vyplývá, že počet virtuálních karet meziročně přibyl až o 120 procent,” říká Marek Tomčík z Home Credit a dodává: „Na zvýšený zájem lidí o placení mobily reagujeme i tak, že dvě základní metody plateb pomocí Google Pay a Apple Pay budeme letos rozšiřovat na hodinky s Garmin Pay a také v rámci Xiaomi Pay.”Virtuální karta vložená do mobilní peněženky se dá využít stejně jako plastová, a navíc je bezpečnější, protože díky zabezpečení aplikace nemůže dojít k jejímu odcizení. Virtuální kartu vám například nikdo nemůže ukrást s peněženkou jako v případě fyzické karty.Kateřina Dobešovátisková mluvčí Home Credit ČR a SR + 420 736 473 813 katerina.dobesova@homecredit.czPoznámka pro editory:Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2023 úvěry v celkové výši 15,2 miliardy Kč. Více na www.homecredit.czSkupina PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do řady oborů – od telekomunikací, médií přes finanční služby, e-commerce, biotechnologie, nemovitosti až po mobilitu. Skupina vlastní aktiva ve výši téměř 40 miliard eur a zaměstnává celosvětově více než 60 tisíc lidí (k 31. 12. 2022).