Brno 16. srpen 2012 – Náklady českých rodičů na dítě jdou do desítek tisíc, v porovnání s východními sousedy jsou u nás nejdražší školní pomůcky, naopak náklady na novorozence a teenagera jsou nejvyšší v Rusku. Ukazuje to nejnovější průzkum společnosti Home Credit, který proběhl mezi sedmi zeměmi (ČR, Slovensko, Kazachstán, Bělorusko, Čína, Vietnam a Rusko). Průzkum sledoval základní náklady na dítě ve třech fázích života: novorozenec, prvňáček a teenager.
Jednoznačně nejvyšší náklady na novorozence a na teenagera vykazuje Rusko. Náklady na novorozence dosahují až 50 tisíc, na teenagera dokonce 65 tis. Kč. Jenom postýlka je oproti Česku dražší dvanáctkrát, kočárek o polovinu. Přesto jsou paradoxně náklady na prvňáčka nejmenší jak u nás, tak v ostatních zemích. „Náklady na dítě v první třídě v České republice ale přesahují 12 tis. Kč, což je pro průměrného Čecha polovina měsíčního platu. V porovnání s ostatními zeměmi je to jednoznačně nejvíce, podobně se pohybují ještě také Slovensko a Rusko,“ komentuje výsledky průzkumu Michal Kozub, analytik Home Creditu.
Naopak v Kazachstánu a ve Vietnamu jsou náklady na dítě v první třídě třetinové, v Bělorusku poloviční. Školní aktovka, nejdůležitější pomůcka každého prvňáka, se dá v Česku a na Slovensku pořídit zhruba od tisíce korun. Podobná cena je i v Číně. Pro průměrného Číňana to je zhruba jedna šestina platu, zatímco Čech by si mohl koupit takových tašek 24. „U těchto částek samozřejmě platí, že jsou orientační, většinou se jedná o méně nákladné varianty. V Česku se tak cena aktovky může až ztrojnásobit, pokud si dítě vybere speciální s potiskem oblíbené komiksové postavičky, nebo rodiče dají na značkové produkty,“ doplňuje Kozub, a dodává: „Zatímco u nás jsou dětské sedačky už samozřejmostí a nikdo se nad nimi nepodivuje, například v Číně je rodiče obecně považují spíše za zbytečné a nepotřebné. Proto s nimi například ani ve svých rozpočtech nepočítají.“
Čeští rodiče, kteří mají šestileté dítě, vydají nejvíce peněz za hračky. Za nutné školní potřeby, jako jsou tužky, pastelky nebo pravítka, kromě aktovky, Češi neutratí více než 1250 Kč, za měsíc jsou však schopni utratit až 2 tis. Kč za hračky pro své dítě. Oproti tomu ve všech ostatních státech (kromě Slovenska) jsou tyto náklady minimální. „Z našeho průzkumu jasně vyplývá, že náklady na dítě jsou pro rodinu velkou finanční „zkouškou“. Už samotná první výbava pro novorozence je velmi drahá. Rodiče však často nechtějí šetřit na svém vytouženém potomku, na což spoléhají i výrobci hraček a pomůcek, a logicky se to tak odráží v ceně výrobků. Ceny některých hraček jsou ovšem naprosto přemrštěné, a neodpovídají ani jejich kvalitě ani životnosti,“ říká Michal Kozub. Zajímavé jsou také některé odlišnosti mezi zeměmi. Školní jídelny nejsou pro Čechy příliš drahé, v Kazachstánu však mají teplé jídlo ve školách děti zdarma. V žádné zemi neexistuje nic jako „pastelkovné“. Státy ani v Číně, Bělorusku nebo Kazachstánu neposkytují zdarma žádné školní pomůcky. V České republice aktuálně Ministerstvo školství příspěvek ve výši 800 Kč na pomůcky pro děti také od 1. září zrušilo. Důvodem jsou úspory v rozpočtových výdajích.
Snaha šetřit se v dlouhodobém horizontu promítá i do myšlení rodičů. Průměrný věk české matky při prvním dítěti je 27,8 let, na jednu matku připadá 1,43 dítěte. Ještě v roce 1980 byl ale průměrný věk matek 22,4 let a na jednu ženu připadalo 2,1 dítěte. Za výrazně klesající porodností stojí jako jeden z faktorů taktéž zvyšující se náklady na děti. „Všechny tři kategorie se liší svými potřebami, obecně lze však říci, že náklady jsou ve všech kategoriích vysoké. Jsou to nejen náklady při narození dítěte a při jeho vstupu do školy, ale náklady v dlouhodobém horizontu. Se zvyšující se nezaměstnaností a snahou o uplatnění tak většina dětí míří na vysoké školy, čímž se doba, po kterou jejich děti studují, výrazně prodlužuje. Zvyšují se také náklady na bydlení, ať už v privátech nebo na kolejích, rostou i náklady na aktivní trávení volného času, ať už se jedná o kulturní nebo sportovní kroužky,“ dodává Kozub.
Náklady na novorozence
Věc
Česko
Slovensko
Kazachstán
Bělorusko
Čína
Vietnam
Rusko
Postýlka
1000
1250
960
6250
1680
1830
12760
Přikrývky
1500
280
2500
390
910
6380
Kočárek
6000
5000
1370
1900
460
Dětská sedačka do auta
2000
2060
0
640
Hračky/rok
70
500
810
270
Léky/rok
750
690
250
120
3190
Kurzy (např. plavání)/ rok
4000
3750
380
3240
Náklady na prvňáčka
Školní aktovka/batoh
880
2805
500 Kč
970
230
1910
Školní jídelna/měsíc
550
Zdarma
130
160
1280
Doprava/rok
2400
3000
340
320
180
Jídlo doma/měsíc
1875
1650
780
Školní výlety/rok
1750
330
Hračky/měsíc
650
Další školní potřeby (sešity, pravítka…)
1110
310
4120
Kino, divadlo, filmy/rok
1200
480
Náklady na teenagera
Školní jídelna / měsíc
600
360
Jídlo doma, v restauraci/měsíc
3500
3800
1510
1460
1940
9570
Oblečení /rok
9000
8700
2750
Sport/rok
4200
1100
1620
Dovolená
5500
Učebnice
Školní pomůcky
3200
490
Řidičský průkaz
11000
4500
N/A
15940
Poznámky pro editory:
Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V první polovině roku 2012 společnost poskytla úvěry v celkové výši 4,18 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.
Více informací je k dispozici na www.homecredit.cz
Skupina Home Credit je přední poskytovatel spotřebitelských úvěrů v Evropě a Asii, založený v roce 1997 v České republice. Skupina Home Credit zaměstnává 28 tisíc lidí a poskytuje své služby vice než 28 milionům klientů skrze 86 tisíc distribučních míst (k 31. 12. 2011). Skupina Home Credit je v současnosti aktivní v České republice (od roku 1997), na Slovensku (1999), Ruské federaci (2002), Kazachstánu (2005, minoritní podíl), Bělorusku (2007), Číně (2007), Vietnamu (2009) a Indii (2012). Skupina dále zakládá svou pobočku v Indonésii a hledá příležitosti pro vstup na další trhy v Asii.
Více informací je k dispozici na www.homecredit.net.
Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N. V. („PPF“), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. Aktuálně vlastní aktiva ve výši zhruba 14,36 miliard EUR (k 31. 12. 2011), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů či zemědělství až po maloobchod. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie.
Více informací je k dispozici na www.ppf.eu.