Na trhu mikropůjček panují obrovské rozdíly. Jak zaplatit i desetkrát…

Na trhu mikropůjček panují obrovské rozdíly. Jak zaplatit i desetkrát méně?

15. 02. 2024

Home Credit přichází s novým průzkumem, který ukazuje přetrvávající nerovnováhu na českém trhu mikropůjček. Pokud člověk využije mikropůjčku Kamali v hodnotě 10 000 Kč se splatností 30 dnů, zaplatí za tento produkt od Home Creditu 330 Kč. Na trhu však stále působí i společnosti, u kterých lidé v porovnání s Kamali zaplatí i více než desetinásobek.


„Rádi bychom upozornili na to, jak velmi výrazné mohou být rozdíly v nákladech u jinak velmi podobných produktů. Nabízí se zde jednoduchá otázka, jaká je pro klienta adekvátní cena a jak je možné, že Kamali může poskytnout stejnou finanční službu násobně levněji, než je na trhu běžné,“ hodnotí tržní prostředí Roman Kůgel, produktový vlastník Kamali v Home Creditu.

Společnosti na trhu mikropůjček nabízejí běžně své produkty s roční procentní sazbou nákladů na spotřebitelský úvěr (RPSN) i přes 1000 %. Kromě řádově nižší ceny Kamali konkuruje i svými transparentními podmínkami, díky nimž se Home Credit pravidelně umisťuje mezi nejlepšími poskytovateli mikroúvěrů v Indexu odpovědného úvěrování vyhlašovaném organizací Člověk v tísni.

Na trhu však stále působí řada společností s různorodým přístupem ke klientům. Pro ilustraci opravdu výrazných rozdílů je možné uvést příklad, kdy za stejnou půjčku v hodnotě 10 000 Kč se splatností 30 dnů zaplatí klient u společnosti Zaplo 2 300 Kč a u CreditPortalu až 4 500 Kč. U Kamali zaplatí jen 330 Kč. Další srovnání nabízí níže uvedený graf.

Data uvedená v grafu vyplývají z veřejně dostupných informací a byla ke dni 13.2.2025 ověřena notářem. Vyjadřují, kolik klient zaplatí navíc nad půjčenou jistinu v případě opakované půjčky ve výši 10 000 Kč se splatností 30 dní.

Přitom právě mikropůjčka má v některých životních situacích lidí nezastupitelnou roli. Každému se může stát, že mu nepřijde včas výplata, onemocní nebo se mu rozbije auto či domácí spotřebič, bez kterého se neobejde.

Vedle výrazně rozdílné ceny za půjčku existují i další náklady, kterými si zákazník může nechtěně úvěr výrazně prodražit. „Dalším faktorem, na který by si měli lidé dát pozor, jsou například poplatky za prodloužení splatnosti. Na trhu lze najít půjčky, u kterých za prodloužení splatnosti o 30 dní klient zaplatí poplatek ve výši až 50 % částky, kterou si půjčil, tedy například při půjčce 10 000 Kč při tomto prodloužení zaplatí jen za poplatek až 5 000 Kč. Takže může být velmi nepříjemně překvapen, pokud si informace neověří dopředu. Pokud to srovnáme, u Kamali je možné prodloužit splatnost u půjčky 10 000 Kč o 30 dní jen za 490 Kč, což je významný rozdíl,“ vysvětluje Roman Kůgel z Home Creditu.

Home Credit se touto cestou snaží pokračovat v kultivaci trhu s mikroúvěry a ukázat, jak důležité je i u malé půjčky sledovat všechny podmínky a zamyslet se nad všemi náklady, které jsou s ní spojené.

„Z dlouholetých zkušeností víme, že klienti se pro tento typ půjčky rádi vracejí a nevidíme důvod, proč by jim měly být účtovány opravdu hodně vysoké poplatky, které jim místo řešení problému mohou naopak problém samy způsobit. U Kamali si zakládáme na tom, že je pro naše klienty půjčka přehledná, jasná a nemá žádná skrytá překvapení. Několikatisícové poplatky za poskytnutí půjčky nebo desetitisícové sankce u nás neuvidíte,“
dodává Roman Kůgel z Home Creditu.

Zmiňovaný Index odpovědného úvěrování a porovnání mikropůjček najdete zde:
https://www.clovekvtisni.cz/je...

Kateřina Dobešová
Tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
+ 420 736 473 813
­­­katerina.dobesova@homecredit.cz

­Poznámka pro editory:
Společnost Home Credit a.s.
byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2023 úvěry v celkové výši 15,2 miliardy Kč. Více na www.homecredit.cz


Skupina PPF
působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do řady oborů – od telekomunikací, médií přes finanční služby, e-commerce, biotechnologie, nemovitosti až po mobilitu. Skupina vlastní aktiva ve výši téměř 40 miliard eur a zaměstnává celosvětově více než 60 tisíc lidí (k 31. 12. 2022).