Většina Čechů bude letos kupovat vánoční dárky na e-shopech. Podle předvánočního průzkumu STEM/MARK pro Home Credit hrají slevy a akce významnou roli při vánočních nákupech, čím dál více lidí pojede také nakupovat do zahraničí, a to především do Polska a Německa. Polovina z oslovených deklaruje, že letos bude na dárcích kvůli inflaci šetřit. A nejčastěji pořizují lidé dárky v listopadu a na začátku prosince.
Asi nikoho nepřekvapí, že většinu dárků budou lidé nakupovat na e-shopech. 51 % dotázaných uvedlo, že se přiklání k této formě nákupu, 24 % pak preferuje kamenné prodejny. „Online nákupy jsou jistě pohodlnější, je třeba však dbát zvýšené opatrnosti a vyhnout se tak nakupování na podvodných e-shopech nebo nevkládat údaje o platební kartě na internetový obchod natrvalo. Vždy se také přesvědčit, pokud člověk potvrzuje platbu v mobilní aplikaci, k čemu dává souhlas. Mnohem větší riziko v době předvánoční jsou podvodné maily nebo sms, které oznamují doručení balíčku a chtějí vylákat údaje o platební kartě nebo přístupová hesla do internetového bankovnictví,“ uvádí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit ČR a SR.
Slevy jsou jedním z velkých lákadel a lidé si často na různé akce počkají. Až 81 % dotázaných využije nějakou formu slev, někteří budou nakupovat jenom ve slevách, jiní je využijí, pokud na ně narazí nebo v některých případech nakoupí i za běžnou cenu. Novým trendem se může jevit nakupování vánočních dárků v zahraničí. 14 % se rozjede většinou do nejbližších destinací. Tradičně vede Polsko a Německo, kam lidé pravidelně jezdí za nákupy i během celého roku. Skoro polovina Čechů utratí za dárky kvůli zvyšujícím se cenám méně než v loňském roce. Pětinu lidí zdražování při výběru dárků neovlivní. Lidé se mohou těšit na měkké dárky, oblečení je nejčastěji uváděná komodita, oblíbená je ale i kosmetika a Češi potvrzují, že jsou národem čtenářů, knihy obsadily třetí pozici.
Lidé letos utratí na jednoho člena domácnosti méně než v loňském roce. Loni až 21 % lidí obdarovávalo své blízké dárky dražšími než 5000 Kč, letos takto drahé dárky pořídí pouze 15 % lidí. Do 1000 Kč na jednoho člena domácnosti pořídí v letošním roce dárky 20 % respondentů, v roce 2022 to bylo jenom 13 % dotázaných.Naprostá většina respondentů bude financovat vánoční dárky z běžné výplaty anebo z naspořených peněz. Každý desátý pak využije buď kreditní kartu nebo kontokorent. „Je správné se nezadlužovat nákupem zbytných věcí, mezi které jistě vánoční dárky patří, každý by se měl zamyslet a předem si stanovit rozpočet, kolik si letos může dovolit za dárky utratit a zcela jistě tuto částku přizpůsobit aktuální finanční situaci,“ doplňuje Miroslav Zborovský z Home Creditu.
Vánoční nákupy probíhají tradičně v listopadu a většina lidí uvedla, že do začátku prosince má dárky nakoupené. Letos zůstanou na Vánoce Češi doma, 93 % dotázaných uvedlo, že stráví vánoční svátky u domácího krbu. Na hory vyrazí jenom 4 % Čechů. Průzkum pro společnost Home Credit zajišťovala agentura STEM/MARK, sběr dat probíhal od 26. 10. do 2. 11. 2023 formou online dotazování mezi 507 respondenty ve věku 18 až 64 let.Kateřina DobešováTisková mluvčí Home Credit ČR a SR + 420 736 473 813 katerina.dobesova@homecredit.czPoznámka pro editory:
Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2022 úvěry v celkové výši 13,9 miliard Kč. Více na www.homecredit.cz
Skupina PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do řady oborů – od telekomunikací, médií přes finanční služby, e-commerce, biotechnologie, nemovitosti až po mobilitu. Skupina vlastní aktiva ve výši téměř 40 miliard eur a zaměstnává celosvětově více než 60 tisíc lidí (k 31. 12. 2022).