Lidé budou na Vánoce šetřit, kvůli inflaci utratí polovina Čechů…

Lidé budou na Vánoce šetřit, kvůli inflaci utratí polovina Čechů menší sumu za dárky

21. 11. 2023

Většina Čechů bude letos kupovat vánoční dárky na e-shopech. Podle předvánočního průzkumu STEM/MARK pro Home Credit hrají slevy a akce významnou roli při vánočních nákupech, čím dál více lidí pojede také nakupovat do zahraničí, a to především do Polska a Německa. Polovina z oslovených deklaruje, že letos bude na dárcích kvůli inflaci šetřit. A nejčastěji pořizují lidé dárky v listopadu a na začátku prosince.

Asi nikoho nepřekvapí, že většinu dárků budou lidé nakupovat na e-shopech. 51 % dotázaných uvedlo, že se přiklání k této formě nákupu, 24 % pak preferuje kamenné prodejny. „Online nákupy jsou jistě pohodlnější, je třeba však dbát zvýšené opatrnosti a vyhnout se tak nakupování na podvodných e-shopech nebo nevkládat údaje o platební kartě na internetový obchod natrvalo. Vždy se také přesvědčit, pokud člověk potvrzuje platbu v mobilní aplikaci, k čemu dává souhlas. Mnohem větší riziko v době předvánoční jsou podvodné maily nebo sms, které oznamují doručení balíčku a chtějí vylákat údaje o platební kartě nebo přístupová hesla do internetového bankovnictví,“ uvádí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit ČR a SR.


Slevy jsou jedním z velkých lákadel a lidé si často na různé akce počkají. Až 81 % dotázaných využije nějakou formu slev, někteří budou nakupovat jenom ve slevách, jiní je využijí, pokud na ně narazí nebo v některých případech nakoupí i za běžnou cenu.

Novým trendem se může jevit nakupování vánočních dárků v zahraničí. 14 % se rozjede většinou do nejbližších destinací. Tradičně vede Polsko a Německo, kam lidé pravidelně jezdí za nákupy i během celého roku. Skoro polovina Čechů utratí za dárky kvůli zvyšujícím se cenám méně než v loňském roce. Pětinu lidí zdražování při výběru dárků neovlivní. Lidé se mohou těšit na měkké dárky, oblečení je nejčastěji uváděná komodita, oblíbená je ale i kosmetika a Češi potvrzují, že jsou národem čtenářů, knihy obsadily třetí pozici.


Lidé letos utratí na jednoho člena domácnosti méně než v loňském roce. Loni až 21 % lidí obdarovávalo své blízké dárky dražšími než 5000 Kč, letos takto drahé dárky pořídí pouze 15 % lidí. Do 1000 Kč na jednoho člena domácnosti pořídí v letošním roce dárky 20 % respondentů, v roce 2022 to bylo jenom 13 % dotázaných.

Naprostá většina respondentů bude financovat vánoční dárky z běžné výplaty anebo z naspořených peněz. Každý desátý pak využije buď kreditní kartu nebo kontokorent. „Je správné se nezadlužovat nákupem zbytných věcí, mezi které jistě vánoční dárky patří, každý by se měl zamyslet a předem si stanovit rozpočet, kolik si letos může dovolit za dárky utratit a zcela jistě tuto částku přizpůsobit aktuální finanční situaci,“ doplňuje Miroslav Zborovský z Home Creditu.

Vánoční nákupy probíhají tradičně v listopadu a většina lidí uvedla, že do začátku prosince má dárky nakoupené. Letos zůstanou na Vánoce Češi doma, 93 % dotázaných uvedlo, že stráví vánoční svátky u domácího krbu. Na hory vyrazí jenom 4 % Čechů. Průzkum pro společnost Home Credit zajišťovala agentura STEM/MARK, sběr dat probíhal od 26. 10. do 2. 11. 2023 formou online dotazování mezi 507 respondenty ve věku 18 až 64 let.


Kateřina Dobešová

Tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
+ 420 736 473 813
­­­katerina.dobesova@homecredit.cz

­Poznámka pro editory:

Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2022 úvěry v celkové výši 13,9 miliard Kč. Více na www.homecredit.cz

Skupina PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do řady oborů – od telekomunikací, médií přes finanční služby, e-commerce, biotechnologie, nemovitosti až po mobilitu. Skupina vlastní aktiva ve výši téměř 40 miliard eur a zaměstnává celosvětově více než 60 tisíc lidí (k 31. 12. 2022).