Brno 27. únor 2013 – Každý si někdy potřebuje udělat radost. Ať už kvůli momentální rozmrzelosti, za kterou může špatný den v práci, zlobivé děti nebo příliš dlouhá zima, anebo jen tak z dobrého rozmaru. Podle nejnovějšího průzkumu Home Creditu Češi v takovém případě nejčastěji volí sladkosti a vyrážejí na nákupy oblečení.
Podle průzkumu jsou nákupy drobností pro lepší náladu pro většinu lidí běžnou praxí. A první volba nepřekvapí: čokoláda, zmrzlina a další sladkosti uspokojí naše tělo i mysl nejčastěji. Důvodem je nejen antistresový účinek cukru, ale také snadná dostupnost laskomin, které se dají sehnat na každém rohu. Na řadě pracovišť jsou i automaty s čokoládovými tyčinkami či sušenkami. A tak když se nepodaří pracovní porada, často vede první cesta právě tam. Podle průzkumu Home Creditu hřeší na sladkých drobnostech nejvíce ženy, dvě třetiny oslovených uvedly právě tuto možnost. Muži sladkému tolik neholdují, často namísto něj volí například kvalitnější alkohol. Dobré jídlo a pití patří obecně k nejoblíbenějším potěšením. Kávu nebo večeři v restauraci totiž ve svých odpovědích uvádělo 33 % mužů a 36 % žen.
„To, že sladkosti a jiné delikatesy nejvíce odpovídají představě lidí o drobné radosti, není zase takovým překvapením. Souvisí to samozřejmě i s ekonomickou situací, tabulka čokolády přece jen vyjde levněji než nové boty a člověk si ji lépe omluví. To ale neznamená, že by lidé pro radost nakupovali jen drobnosti, rozptyl je široký a pohybuje se od několika korun až po desítky tisíc,“ komentuje výsledky průzkumu analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.
Hned na druhém místě oblíbených radostí se umístily nákupy oblečení, následované kosmetikou či květinami. Šmejdění po obchodech ve společnosti kamarádek je oblíbenou aktivitou mnoha dívek a žen. Nové boty, kabelku nebo třeba jen tričko jen tak pro potěšení si je ochotno koupit 64 % oslovených žen. Naproti tomu muži takové zlepšení nálady příliš neláká. Tuto kratochvíli by jich zvolilo maximálně 31 ze 100. Průzkum Home Creditu zároveň odhalil, že nejoblíbenější volbou mužů je elektronika. Technické hračky, jejichž instalace, zkoušení, zapojování, přepojováním a hledání nejlepšího nastavení může být zábavou na celé odpoledne – to je radost, která pánům rozhodně zvedne náladu. A nezáleží na tom, jestli si koupili nový chytrý telefon nebo velkou televizi.
Zájem o elektroniku potvrzují i neustále rostoucí prodeje, a to hlavně prostřednictvím e-shopů. Muži si užívají nejen samotný nákup, ale i rozhodování, který model je nejlepší a následné dlouhé diskuze s kamarády o tom, jestli je jejich volba správná. Že je elektronika v kurzu, potvrzuje i Michal Kozub. „Růst tržeb za elektroniku vidíme prakticky všude. Jak na maloobchodních tržbách, tak i na našich prodejních datech.Hlavně zájem o e-shopy je nebývalý a tržby zde dokážou růst i ve chvíli, kdy všechny ostatní oblasti mají problémy. Výhodou je cena, lehké srovnání nabídek a rychlost. Lidé nemusejí nikam jezdit a to jim vyhovuje.“
Některé nákupy pro radost, které oslovení lidé v průzkumu uváděli, se ovšem ze standardní představy o drobné radosti tak trochu vymykají. V odpovědích se totiž objevily položky jako kůň, polodrahokamy, padákový kluzák nebo akvárium s rybičkami. Z běžnějších předmětů pak lidé velmi často zmiňovali dobrou knihu nebo drobnou dekoraci do domu či bytu.
Výzkum realizovala agentura STEM/MARK na reprezentativním vzorku 1003 obyvatel ČR připojených k internetu ve věku 18-65 let. Výzkum proběhl v únoru 2013.
Poznámka pro editory:
Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V roce 2012 společnost poskytla úvěry v celkové výši 8,9 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.
Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.
Skupina Home Credit je přední poskytovatel spotřebitelských úvěrů v Evropě a Asii, založený v roce 1997 v České republice. Skupina Home Credit zaměstnává 28 tisíc lidí a poskytuje své služby vice než 28 milionům klientů skrze 86 tisíc distribučních míst (k 31. 12. 2011). Skupina Home Credit je v současnosti aktivní v České republice (od roku 1997), na Slovensku (1999), Ruské federaci (2002), Kazachstánu (2005, minoritní podíl), Bělorusku (2007), Číně (2007), Vietnamu (2009) a Indii (2012). Skupina dále zakládá svou pobočku v Indonésii a hledá příležitosti pro vstup na další trhy v Asii.