Kapr versus řízek? Češi jsou o Vánocích konzervativní a holdují…

Kapr versus řízek? Češi jsou o Vánocích konzervativní a holdují tradicím

07. 12. 2012

Brno 7. prosinec 2012 Češi ani v době vánočních svátků nijak neholdují extravagancím a drží se spíše tradičních scénářů. Tři čtvrtiny z nich plánuje trávit svátky především doma s nejbližší rodinou, k večeři si připraví tradičního smaženého kapra a u vánočního stromečku si zazpívají nebo alespoň poslechnou koledy. Tradiční souboj řízek versus kapr tak jednoznačně vyhrála klasika 3:1. Ukázal to nejnovější průzkum, který pro společnost Home Credit realizovala agentura STEM/MARK.

Další vánoční zvyky však už tak oblíbené nejsou. Krájení jablek uznává jen něco málo přes polovinu respondentů, a spíše tento zvyk baví ženy než muže. Pouštění svíček ve vodě pak plánuje ani ne třetina, lití olova dokonce jen 7 % lidí. Na tradiční vánoční mši se ale překvapivě chystá až třetina lidí. „Češi jsou konzervativní nejen, co se dodržování tradic týče. Letos příliš nehodlají měnit ani způsob nakupování dárků – tradičním místem zůstávají i pro nákupy vánočních dárků kamenné obchody, tam plánuje nakupovat 82 % z nich. E-shopy jim ale šlapou na paty, letos si je pro nákup vánočních dárků vybere více než tři pětiny lidí. Jediným překvapením je, že se pro variantu e-shopů letos nově ve velké míře rozhoduje i starší generace nad 60 let věku,“ přibližuje výsledky průzkumu analytik Home Creditu Michal Kozub.

Podle průzkumu také Češi nehodlají vyhazovat horentní sumy za přípravu štědrovečerní tabule. Celkem neplánují utratit více než 4 000 Kč průměrně na domácnost. „Nižší výdaje za jídlo, alkohol, nealko nápoje, stromeček nebo ozdoby souvisí s ekonomickou situací většiny domácností. Vzhledem k růstu inflace, obzvlášť u potravin nebo vyšším daním a také v souvislosti s rostoucí nezaměstnaností nehodlají lidé riskovat a raději si Vánoce užijí v rodinném kruhu bez zbytečných výdajů,“ vysvětlujeKozub. V restauraci, v zahraničí nebo na chatě bude trávit svátky méně než procento lidí.

Náklady na štědrovečerní večeři a výzdobu

Věc

Česko

Potraviny

2 291 Kč

Ozdoby a další předměty

574 Kč

Alkoholické nápoje

490 Kč

Nealkoholické nápoje

390 Kč

Stromeček

251 Kč

Průzkum pro společnost Home Credit a.s. realizovala výzkumná agentura STEM/MARK na 1 008 respondentech v online panelu. 

 Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V první polovině roku 2012 společnost poskytla úvěry v celkové výši 4,18 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.

 Více informací je k dispozici na www.homecredit.cz

 Skupina Home Credit je přední poskytovatel spotřebitelských úvěrů v Evropě a Asii, založený v roce 1997 v České republice. Skupina Home Credit zaměstnává 28 tisíc lidí a poskytuje své služby vice než 28 milionům klientů skrze 86 tisíc distribučních míst (k 31. 12. 2011). Skupina Home Credit je v současnosti aktivní v České republice (od roku 1997), na Slovensku (1999), Ruské federaci (2002), Kazachstánu (2005, minoritní podíl), Bělorusku (2007), Číně (2007), Vietnamu (2009) a Indii (2012). Skupina dále zakládá svou pobočku v Indonésii a hledá příležitosti pro vstup na další trhy v Asii.

 Více informací je k dispozici na www.homecredit.net.

 Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N. V. („PPF“), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. Aktuálně vlastní aktiva ve výši zhruba 14,36 miliard EUR (k 31. 12. 2011), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů či zemědělství až po maloobchod. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie.

 Více informací je k dispozici na www.ppf.eu.