„Výsledky potvrzují, že se Češi snaží zboží zbytečně nepřeplácet a jejich cílem je co nejvíce ušetřit. Pokud se tedy chystají koupit pračku, mikrovlnku nebo novou televizi, velmi pečlivě zkoumají, který obchod jim nabídne tu nejlepší cenu. To ale zdaleka neplatí, pokud si spotřebitelé vybírají finanční produkt,“ shrnuje výsledky průzkumu Roman Müller, analytik spotřebitelského financování společnosti Home Credit. Při výběru pojištění či úvěru totiž srovnává jen každý druhý.
Cena přitom není jediný faktor, který by měli mít zákazníci na zřeteli. „Pokud lidé kupují notebook, nekoukají jen na peníze, ale srovnávají třeba velikost paměti, výkon procesoru nebo kvalitu grafické karty. Stejně tak by se měli chovat u výběru finančních produktů – sledovat nejen cenu, ale i další parametry. Je pro ně důležité podívat se na to, jaké nabízí doplňkové služby, zda je u produktu pojištění a podobně,“ zdůrazňuje Müller. Právě finanční produkty je totiž vhodné vybírat velmi uvážlivě a vzít si čas na průzkum toho, jaké celkové podmínky mi jednotlivé společnosti nabízí. S finančními produkty, jako je třeba úvěr či pojištění, můžeme žít dlouhé roky. Vyplatí se tedy mít solidního partnera, který má rozumně nastavené ceny a jehož produkt navíc zahrnuje i další zajímavé služby.
Bez srovnání se neobejdeme, hlavně pokud vyrážíme kupovat spotřební elektroniku – ceny zkoumá a porovnává hned 95 % zákazníků. Devět z deseti lidí si obhlíží ceny, i pokud potřebují bílou elektroniku, tedy například mikrovlnku či mixér. „Není překvapivé, že lidé daleko méně porovnávají ceny například u hraček nebo u oblečení. Tam je totiž základ, že musí dobře bavit či se líbit. Pokud se vám v jednom obchodě velmi líbí jedna bunda, není tak pravděpodobné, že ji tam necháte jen proto, že u vedlejšího prodejce mají méně hezkou, ale levnější,“ myslí si Müller. Především starší ročníky si pak hlídají ceny jídla – u lidí nad 45 let tak činí 70 % spotřebitelů.
A jakým způsobem vlastně sledujeme ceny u jednotlivých prodejců? „Absolutním hitem jsou samozřejmě české online srovnávače, jako třeba Heuréka. Jsou přehledné, člověk se v nich dobře zorientuje a hodí se především pro srovnání cen elektroniky. Používá je devět z deseti respondentů,“ říká Müller z Home Creditu. Zahraniční srovnávače si vedou o poznání hůře, neobrací se na ně ani desetina lidí. Velmi dobře se uplatní i letáky, ať už papírové, nebo online – listuje jimi 60 % osob. Zároveň nejsme líní, a pokud zboží nenajdeme v online srovnávačích, neváháme si procházet webové stránky jednotlivých prodejců a o cenách si udělat přehled tímto způsobem. Každý třetí dokonce vyráží do ulic, aby si takto prověřil finanční podmínky přímo v kamenných prodejnách.„I v této oblasti najdeme fintech aplikace, které mají lidem pomáhat se správou jejich financí. Ceny si tak můžeme srovnat i ve speciálních aplikacích v mobilech – využívá je 16 % zákazníků, oblíbenější jsou u mladých lidí,“ tvrdí Müller.
*Průzkum byl realizován na přelomu ledna a února 2018, a to na vzorku 500 respondentů.