Ideální dovolená má podle Čechů alespoň deset dní • Home Credit a.s.

Ideální dovolená má podle Čechů alespoň deset dní

21. 06. 2017
Představa kvalitní dovolené prošla u Čechů značnou proměnou. Pouhý odpočinek na pláži u mnohých z nich už neobstojí. Stále více z nás vyhledává aktivní dovolenou s výlety nebo poznávací cestování. Pokud se Češi rozhodují mezi letní a zimní dovolenou, letní jasně vede, vybere si ji 79 % dotázaných a ideální délka je alespoň deset dní. To prozradil průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit.

 

 

Slunce, vlnky na hladině, rozečtená kniha, relaxace a pohoda… To jsou symboly dovolené pro mnohé z Čechů. Volno je důležité pro načerpání fyzických i psychických sil. „Určitá změna zaběhnutého režimu je pro většinu lidí důležitá, náš organismus opravdu těžko snáší nepřetržitý, stereotypní provoz bez odpočinku. Pro psychiku je také nezbytné, aby byl zvolen takový styl dovolené, který zabezpečí příjemné vybočení ze všedních dnů, nestane se stresující zátěží,“ říká psycholog Jiří Brančík. Češi jeho slova berou za svá – na dovolenou se pak nejraději vydávají s partnerem nebo s užší rodinou, třetí příčku obsadili kamarádi.

 

S dovolenou jsou spjaty finance, a to přímé i nepřímé. Jak tedy za dovolenou Češi platí? „Tři čtvrtiny Čechů si hradí dovolenou vždy ze svého, tedy nechtějí řešit odpočinek jiným financováním. Dalších 10 % z nás raději na dovolenou nepojede, pokud na ní nemají dostatek vlastních prostředků,“ shrnuje výsledky průzkumu Roman Müller, analytik spotřebitelského financování společnosti Home Credit.

 

Obecně raději za dovolenou utrácejí čeští muži než ženy. Mezi pěti a 15 tisíci za dovolenou vydá ročně jen čtvrtina žen, zatímco mužů přes 37 %. Podobné je to s kapesným, třetina z nás si bere s sebou pět až deset tisíc korun. Muži opět o něco více. Nezávisle na věku pak Češi inklinují ke klasickému modelu dovolené, tedy v létě tráví čas u vody v teple, v zimě na sjezdovkách nebo běžkách.

 

Už nechceme jen ležet na pláži, dovolenou trávíme aktivně

Češi tedy tráví dovolenou u vody, ale dávno pryč jsou doby, kdy synonymem dovolené byla pláž, lehátko a osuška. Aktuální průzkum ukazuje, že polovina Čechů chce o dovolené odpočívat, ale stejně důležité jsou pro ně výlety. Chtějí se prostě bavit a poznávat. „Sezení na místě v resortu už není prioritou. Pokud Češi někam vycestují, chtějí vyzkoušet místní atrakce, chtějí místo pořádně poznat,“ říká Roman Müller. A průzkum mu dává za pravdu, každý pátý Čech tvrdí, že by upřednostnil poznávací zájezd před relaxačním. S rostoucím věkem jsou turisté pohodlnější a zájem o poznávací zájezdy klesá. Největší zájem o seznámení se s cizí kulturou, architekturou a zvyky mají lidé ve věku 30 až 45 let.

 

Být svým vlastním pánem, nebo se spolehnout na cestovku?

Jednoznačným trendem v dovolených je doprava po vlastní ose. S přibývajícími roky ale tato tendence rapidně klesá. Dvě třetiny Čechů ve věku do 29 let vyrazí na dovolenou raději samy. Naproti tomu dovolenou s cestovní kanceláří zvolí přes 66 % Čechů starších než 45 let – souvisí to jak s náročnou prací, kdy chceme, aby se o nás na dovolené někdo postaral, tak s programem pro děti. Zároveň klesá zájem o létání. Před deseti lety si koupil letenku každý třetí turista, dnes je to jen každý čtvrtý.

 

Raději méně známou lokalitu, ale se vším všudy

Pro spoustu lidí je na dovolené zásadní změna prostředí, stereotypu a zažitých procesů. Více než tři čtvrtiny by si dopřály režim all inclusive, tedy kompletní s jídlem a pitím. Lehce vyšší podíl dovolenkářů, kteří nechtějí vařit, je u žen. Tendence ke kompletnímu servisu roste také s věkem. Přes 81 % cestovatelů starších než 45 let preferuje dovolenou all inclusive. Mladší cestovatelé se s nutností vařit smíří snáze.

 

Češi nejenže rádi řeší dovolenou sami bez cestovních kanceláří, ale zároveň ubírají na zvučnosti destinace, kam chtějí cestovat. 80 % z nich pojede raději do méně proslulé lokality, ale užijí si tam více zábavy. „Lidé raději pojedou například do Bulharska a dopřejí si večeři v restauraci každý den, než aby jeli do jižní Francie a do restaurace by šli jen jednou za celou dovolenou. Lidé si chtějí dovolenou užít, ne řešit, co si mohou dovolit a co ne,“ doplňuje Müller. S tím souvisí i fakt, že než aby Češi živořili někde za hranicemi, raději zůstanou v Česku a pořádně se rozšoupnou.

 

Zdroj: Průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit, květen 2017