Brno 12. 3. 2008 – Spotřebitelská poptávka po výpočetní technice stále roste. V roce 2007 půjčil Home Credit na nákup počítačů a příslušenství přes 350 milionů korun. Boom se týkal zejména prodeje notebooků na splátky. Specializovaní prodejci výpočetní techniky, které Home Credit oslovil, se shodují, že poptávka po výpočetní technice poroste i v roce 2008. Pokračovat bude také růst prodeje notebooků, ovšem s nižší dynamikou než vloni.
Zatímco před lety byl březen připomínán výhradně jako měsíc knihy, poslední roky je známější jako měsíc internetu. Masivnímu rozšíření počítačů v českých domácnostech odpovídají i statistiky Home Creditu. „Boom nákupu výpočetní techniky na splátky zaznamenáváme zejména od roku 2005. Jen vloni přesáhl celkový objem úvěrů v tomto segmentu částku 350 milionů korun. Největší podíl na dynamice růstu mají notebooky, jejichž počet v roce 2007 vzrostl meziročně o 80 %. Rostoucí obliba laptopů souvisí především s výrazným poklesem jejich ceny,“ uvádí Zbyněk Rychtář, ředitel divize obchodní sítě společnosti Home Credit a. s.
Zatímco v roce 2004 si notebook na splátky odneslo jen 140 klientů, vloni už jich bylo 40krát víc. Průměrná výše úvěru na nákup přenosného počítače se mezitím v souvislosti s klesající cenou snížila o 8 000 Kč na dnešních 18 500 Kč.
V roce 2008 utratí Češi za výpočetní techniku ještě o pětinu víc
Odborní prodejci výpočetní techniky předpokládají, že trh poroste i v roce 2008, a to zhruba o 20 %. Rozšíření počítačů v České republice je totiž stále nižší než v jiných zemích západní Evropy. „Celkový růst trhu výpočetní techniky v segmentu koncový zákazník až střední firma dosáhne podle našich odhadů 15 až 30 %,“ uvádí Jiří Pikrt, obchodní ředitel firmy Mironet.
Vzestupný trend bude pokračovat také v případě notebooků, i když s nižší dynamikou než vloni. „Prodej notebooků poroste i v roce 2008 výrazněji než u klasických počítačů, nicméně meziroční nárůst již nebude tak velký jako vloni, kdy přesáhl 55 %. Pohybovat se bude v rozmezí 35 až 40 %,“ odhaduje například Pavel Kunert, vedoucí marketingu společnosti Czech Computer. Podle něj už nyní zákazníci nakupují o 30 % více přenosných než klasických stolních počítačů.
Meziroční zvýšení prodeje výpočetní techniky očekávají i nezávislí čeští elektroprodejci sdružení v alianci Hele. „Prudký nárůst z let 2006/2007 podle našich odhadů v roce 2008 zpomalí ze 60 na 30 %, strměji poroste křivka prodeje notebooků,“ potvrdil Miloslav Zapletal, ředitel odboru obchodu aliance Hele.
Počítač na splátky s Home Creditem lze získat u více než 2000 prodejců po celé České republice a také na internetu. „Je zřejmé, že spolu s penetrací výpočetní techniky v českých domácnostech objem obchodů uzavřených po internetu poroste. Tento trend naznačuje už rok 2007, kdy se počet úvěrových smluv na koupi zboží z e-shopů zvýšil o 150 % oproti předešlému roku,“ dodává Zbyněk Rychtář. Průměrný úvěr na nákup výpočetní techniky činí 14 800 Kč. Klienti jej splatí v průměru za 21 měsíců.
Statistiky Home Creditu jasně ukazují, že výpočetní technika je stále převážně mužskou záležitostí. Muži tvoří dvě třetiny všech zákazníků, kteří si počítač nebo příslušenství k němu na splátky pořídili. 77 % všech klientů je mladších 50 let s tím, že nejvíce jsou zastoupeni třicátníci.
Poznámka pro editory:
Společnost Home Credit a. s. patří k lídrům trhu spotřebitelského financování v České republice. Poskytuje účelové a bezúčelové financování prostřednictvím spotřebitelských a revolvingových úvěrů, produktové portfolio doplňují hotovostní půjčky. Za rok 2007 profinancovala nákupy svých klientů v hodnotě 8,3 miliardy Kč.
Společnosti skupiny Home Credit působí na trzích spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě, ve střední Asii a na Dálném východě. V roce 2006 společně poskytly úvěry v celkovém objemu 2,7 miliardy USD. Skupina Home Credit zastává přední pozice na trzích v České republice (Home Credit, od roku 1997), na Slovensku (Home Credit Slovakia, od roku 1999), v Ruské federaci (Home Credit & Finance Bank, od roku 2002) a v Kazachstánu (Home Credit Kazachstán, od prosince 2005). V roce 2006 vstoupila na trhy v Bělorusku (OAO Home Credit Bank) a na Ukrajině (CJSC Home Credit Bank, Home Credit Finance), od prosince 2007 působí také v Číně (Home Credit Asia).
Home Credit Group je součástí skupiny PPF, založené v roce 1991, která se zabývá pojišťovnictvím, spotřebitelským financováním a poskytuje komplexní služby v oblasti správy aktiv. Za 17 let podnikání se PPF Group stala důležitou mezinárodní finanční a investiční společností, která k 30. červnu 2007 spravovala aktiva přesahující hodnotu 8,7 miliardy eur.